Kampaň Do práce na bicykli podporuje Peter Sagan, registrácia tímov ďalej pokračuje
AKTUALITY - Trnava | 7.4.2017, 13.00, Ján Král
"Nemusíte byť majstrom sveta, aby ste jazdili do práce na bicykli," tak znie odkaz Petra Sagana, ktorý sa stal tvárou tohtoročnej celonárodnej kampane na podporu cyklistiky s názvom Do práce na bicykli.
Aj známy slovenský cyklistický pretekár Peter Sagan podporil kampaň. Zdroj: organizátori
Tradičná akcia podporujúca rozvoj cyklodopravy na Slovensku má čoraz viac sympatizantov. Od marca prebiehala registrácia samospráv, teraz sa môžu registrovať jednotlivé dvoj- až štvorčlenné tímy, ktoré vytvoria zamestnanci firiem, inštitúcií a organizácií. Prihlasovanie potrvá do 5. mája.
reklama
Jednotlivé družstvá budú potom počas mája mesiac dochádzať do zamestnania na bicykli a budú si viesť evidenciu na internetovej stránke www.dopracenabicykli.eu.
"Doposiaľ evidujeme viac ako 2000 prihlásených vo vyše 600 tímoch a 65 registrovaných samospráv, zapojilo sa už viac ako 350 firiem a organizácií," zhrnul v piatok predpoludním aktuálne štatistiky Michal Majer z Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica.
Toto združenie je koordinátorom a odborným garantom súťaže a projekt na dobrovoľníckej báze rozvíja už od roku 2012. Záštitu nad súťažou prevzalo rovnako ako minulý rok Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
Piešťanci medzi najaktívnejšími
Najviac prihlásených je zatiaľ z miest Bratislava, Martin, Banská Bystrica či Trenčín, ale vysoký počet ľudí akcia oslovila aj menších mestách ako sú Dolný Kubín, Nové Zámky alebo Piešťany.
Trnavčania doposiaľ prihlásili osem tímov, v ktorých figuruje 26 účastníkov. Toto číslo však bude ďalej narastať, keďže v najbližších týždňoch začne podľa Majerových slov registrácia už tradične vrcholiť.
Pre zaujímavosť, v Hlohovci sa zatiaľ prihlásilo päť kolektívov s 20 účastníkmi, v Piešťanoch 17 tímov s 54 cyklistami.
"Chceli by sme vyzvať všetkých Trnavčanov, aby neváhali a zapojili sa do kampane. Trnava má totiž jedny z najlepších podmienok na používanie bicykla pri každodennej doprave za prácou na Slovensku, preto by v súťaži mohla skončiť naozaj veľmi vysoko," hovorí Majer.
"Tohtoročnou motiváciou pre najaktívnejšie samosprávy je možnosť získania štýlového mestského bicykla, ktorý poputuje ešte do dvoch slovenských miest, ktoré ako prvé dosiahnu počet 400 registrovaných účastníkov. Okrem toho je však v kampani pripravených aj niekoľko hodnotných cien pre jednotlivcov, medzi ktorými vyniká najmä kvalitný elektrický bicykel."
Šanca aj pre študentov
V porovnaní s minulým rokom prichádza v tomto ročníku dôležitá zmena – registráciu oficiálne otvorili aj pre študentov stredných a vysokých škôl, ktorí budú mať v čase začiatku súťaže aspoň 15 rokov.
"Veríme, že v študentskom meste, ktorým Trnava jednoznačne je, sa táto novinka stretne s pozitívnym ohlasom a pribudne nám veľa študentských tímov," uzavrel.
Jeden z organizátorov akcie Michal Majer pravidelne jazdí do práce na bicykli. Foto: archív MM
Ku kampani Do práce na bicykli neodmysliteľne patria aj originálne súťažné tričká, ktorých motív sa každý rok mení. Tento rok nie je výnimkou a účastníci najväčšej slovenskej kampane podporujúcej rozvoj cyklodopravy si môžu rozšíriť svoj šatník o nový dizajnový kúsok, ktorý v žiadnom obchode nekúpia – s motívom mechanického bicyklového srdca a logom kampane.
Viac informácií o spôsobe zakúpenia trička nájdete TU.
Šetria životné prostredie
Trnavčania sa do kampane Do práce na bicykli zapájajú pravidelne. Minulý rok 42 tímov najazdilo viac ako 20-tisíc kilometrov. Víťazom sa v rámci samosprávy stalo Mesto Trnava, druhý skončil ZF Slovakia a tretia Trnavská teplárenská.
V rámci celého Slovenska sa zapojilo 1731 tímov a v nich 5637 ľudí. Na bicykli odjazdili 800-tisíc kilometrov, čo je vzdialenosť ako zo Zeme na Mesiac a späť.
Celkovo urobili takmer 130-tisíc jednotlivých jázd, čím ušetrili viac než 200 ton CO2 v porovnaní s cestou autom.
Pre ilustráciu: Toto množstvo skleníkového plynu by vzniklo spálením 71 ton uhlia, 102 ton zemného plynu alebo 53 ton ropy.
Skrátené pravidlá súťaže
- Tím zamestnancov (2 - 4) z rovnakej firmy alebo inštitúcie si zapisuje svoje jazdy na webe www.dopracenabicykli.eu.
- Firma môže mať neobmedzený počet tímov.
- Zadávanie jázd a počtu kilometrov je založené na čestnosti účastníkov.
- Počítajú sa iba cesty do práce a z práce. Cez víkend len vtedy, keď súťažiaci išiel do práce.
- V záujme zabrániť neúmernému zvýhodňovaniu kuriérov, poštárov a podobných profesií sa nezapočítavajú cesty v rámci vykonávania práce (pochôdzky a pod.).
- Jazdy si môžu súťažiaci zadať v deň ich absolvovania a 4 dni dozadu.