Trnavské rybníky
reklama

Ubehlo 40 rokov od motokárovej premiéry v Trebaticiach, neskôr mali aj majstra Európy

ŠPORT - Ostatné športy | 29.9.2017, 11.00, prispievatelia

Nadšenci okolo nezabudnuteľného Jána Kollára začínali na okruhu v uliciach obce, neskôr si vybudovali v priestoroch bývalého smetiska najmodernejší areál pre toto odvetvie v celom Československu.

Ubehlo 40 rokov od motokárovej premiéry v Trebaticiach, neskôr mali aj majstra Európy

Ján Kollár (v predklone, vľavo), dlhoročný predseda trebatického AMK a hlavný strojca chýrneho pretekárskeho obdobia na štyroch kolesách. Jeho syn Peter sa vypracoval na najlepšieho slovenského motokáristu celej histórie. V žltom tričku je na pamätnej snímke domáci mechanik Ivan Lipka. Foto: archív pk

Púpavy pri aleji
reklama

 

Všetko sa začalo Pohárom predsedu JRD Mier v Trebaticiach na provizórnej trati o dĺžke 630 metrov po tamojších uliciach v septembri 1977, teda pred rovnými štyridsiatimi rokmi.

 

Automotoklub základnej organizácie Zväzarmu, vzniknuvší dva roky predtým, pripravil pod vedením Jána Kollára vydarenú ouvertúru celoslovenských motokárových pretekov.

 

V premiérovej súťaži trinástich jazdcov na devätnásť kôl získal zlatý veniec J. Hromádka zo Žiaru nad Hronom. Strieborný stupienok obsadil P. Bôbik zo Žiliny a bronzový bol J. Konopka z Lučenca.

ŠUPA technika
reklama

 

Priaznivci sledovali aj majstrovstvá kraja na osemnásť kôl. V nich uspel v 10-člennom poli M. Veselý z Mníchovej Lehoty pred P. Višňovským z Bratislavy a M. Zehetnerom z Nového Mesta nad Váhom.

 

Toľko stručný návrat do septembra sedemdesiateho siedmeho roku. Čerstvo zasadený strom do úrodnej pôdy sa ujal pre potechu širokých más.

 

 

Nedožitých osemdesiat rokov

Okrem spomienky na trebatický motokárový debut spred štyroch desaťročí nemožno nespomenúť  nedožité osemdesiatiny Jána Kollára (16. 6. 1937 – 8. 5. 2006), dlhoročného predsedu súdržnej motokárovej partie v tejto športovo aktívnej obci.

 

Pod jeho predsedníckym kormidlom sa Trebatice vypracovali na slovenské centrum dynamicky sa rozvíjajúceho motoristického odvetvia, ba dobrý chýr išiel o dedine pri Piešťanoch aj ďaleko za hranicami našej republiky.

 

To keď si členovia automotoklubu vysúkali rukávy a priestory obecného smetiska postupne premenili na nádherný motokárový stánok.

 

Pomocnú ruku im podali najmä predstavitelia miestneho národného výboru (predseda Ján Sedlák) a jednotného roľníckeho družstva (predseda Bernard Jankech).

 

Boli to nezabudnuteľné pretekárske kapitoly vtedy populárneho odvetvia. Ako športový redaktor som nespočetnekrát mapoval na stránkach novín i v rádiu zlatú éru tamojšieho motokárového diania.

 

Hlboké zážitky si dodnes uchovávam v pamäti z vrcholných medzinárodných konfrontácií. Napríklad z Pohára mieru a priateľstva, ktorý pravidelne sledovala viactisícová návšteva.

 

V jednom prípade dokonca obsypalo svahy útulného trebatického areálu až päťtisíc divákov.

 

Pohostinné Trebatice sa stali slávnou baštou motokárového športu najmä po vybudovaní moderného areálu v priestoroch bývalého obecného smetiska. Foto: Jozef Šelestiak

 

 

Veru, rev motorov sem pravidelne lákal húfy skalných. Domácich aj zo širokého regiónu. Imponoval im najmä jazdecký kumšt jedinečnej generácie spoza rieky Moravy (Sedlář, Šimák, Krejčířik, Kopecký, Křižan, Vácha, Kostelník, Volín a ďalší borci).

 

 

Trebatický majster Európy

Tiež hostiteľská obec mala svojho obľúbenca. Petra Kollára, Jankovho syn. Na tento svet prišiel 2. júna 1967, teda pred päťdesiatimi rokmi.

 

Sudičky mu vložili do kolísky výnimočný pretekársky talent. V sedle čertovsky rýchlych motokár sa v mnohopočetnej federálnej konkurencii vyprofiloval z neho najúspešnejší slovenský reprezentant všetkých čias.

 

Počas dvoch desaťročí pozoruhodnej pretekárskej kariéry bol majstrom Európy (1990), vicemajstrom ČSSR (1988) aj šesťnásobným majstrom Slovenska (1983, 1985, 1987, 1990, 1993, 2000).

 

P. Kollár reprezentoval svoju vlasť v ME päťkrát (1989 – 1993). Životný úspech dosiahol v krajine galského kohúta.

 

Víťaznou trofejou CIK FIA ho totiž za dlhoročnú jazdeckú drinu odmenil v nezabudnuteľnom deväťdesiatom roku 50-tisícový Laval, francúzske mesto v departemente Mayenne.

 

Mimochodom, motokárovým šampiónom starého kontinentu sa Trebatičan P. Kollár stal ako prvý a doteraz jediný reprezentant z krajiny pod Tatrami.

 

JAROSLAV LIESKOVSKÝ

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda na splátky
reklama
cale clinic
reklama