Trnavské rybníky
reklama

Pozrite si: Stará železničná stanica v obrazoch

RELAX - Retro | 21.10.2012, 20.23, Katarína Rosinová

Novú železničnú stanicu rekonštruujú len dvadsať rokov od jej úplného dokončenia. Pamätám si, ako všetci híkali a ochkali, keď bola ešte nová a super moderná oproti tej starej. Tej, ktorá sídlila v prerobenej historickej budove bývalej konskej železnice.

Pozrite si: Stará železničná stanica v obrazoch

Budova stanice zachytená na starej pohľadnici.

reklama

 

Medzi Bratislavou a Trnavou existovala vôbec prvá železnica v Uhorsku. Prvý vlak po trati do Trnavy prešiel 1. júna 1846 a cesta trvala dve a pol hodiny. Konskú železnicu do Trnavy prebudovali a 1. mája 1873 prešiel touto traťou prvý vlak s lokomotívou na parný pohon. Odvtedy sa, samozrejme, jej podoba zmenila, no budova ostala.

 

Na starú stanicu mám pekné spomienky, spájajú sa s ňou moje prvé výlety vlakom. Mnohí z vás si ju však určite pamätajú lepšie ako päťročné dieťa. :) Mala podobnú štruktúru ako stanice na dedinách a menších mestách - nechýbala čakáreň, bufet na peróne, dopravná kancelária, toalety a úschovňa batožín.

 

Chýbali nástupištia, čo bolo dôvodom častých kolízií cestujúcich s vlakmi. Medzi najtragickejšie patrí hromadný úraz študentov strednej školy z Bratislavy v decembri 1965. Nešťastnou náhodou ostala skupinka vyše sto študentov uväznená medzi dvoma obsadenými koľajami. Výsledkom hromadného úrazu bolo päť mŕtvych a niekoľko zranených.

reklama

 

Základný kameň stavby novej stanice položili v septembri 1979. Odvtedy budova starej stanice chátrala a ku koncu svojho fungovania už bola dosť zdevastovaná. Po dokončení novej stanice fungovala až do jari roku 1992 zdvojená prevádzka na starej a novej stanici. Obe budovy boli vzájomne „prepojené“ chodníkom, ktorý viedol po terajšom nástupišti č. 4.

 

Pozrite si historické fotografie od zberateľov, zaspomínajte si, alebo si skúste predstaviť, ako to tu mohlo vyzerať v časoch, keď ešte vlaky ťahali kone. Ak máte nejaké doplňujúce informácie, prípadne spomienky, pokojne ich napíšte do komentárov.

  

V časoch, keď fungovala ako stanica konskej železnice.

 

V roku 1910.

 

Prvomájová výzdoba z roku 1950. 

 

V roku 1989, krátko pred dokončením novej stanice. FOTO: Laco Šebák

 

Opustená, rok po otvorení novej stanice. FOTO: Blažej Vittek

 

V roku 1994.

 

Takto vyzerá budova starej stanice dnes. FOTO: Katarína Rosinová

 

Pozrite si: Premeny pešej zóny od začiatku 20. storočia

 

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda na splátky
reklama
cale clinic
reklama