Trnavské rybníky
reklama

Parné rušne odstavili pred 40 rokmi, podujatie a výstavu k tejto príležitosti museli zrušiť

AKTUALITY - Región | 16.10.2020, 10.08, prispievatelia

Plánované podujatie "Kráľovná železníc neodišla" so spomienkovou jazdou parného vlaku a výstavou parných rušňov v Leopoldove sa pre aktuálne hygienické opatrenia neuskutoční.

Parné rušne odstavili pred 40 rokmi, podujatie a výstavu k tejto príležitosti museli zrušiť

Ilustračné foto: Pavol Machovič

Cukrovar Trnava
reklama

 

V sobotu 17. októbra uplynie presne 40 rokov od ukončenia pravidelnej prevádzky parných rušňov na Slovensku.

 

O koniec jednej veľkej éry v železničnej doprave na našom území sa postaral vlak ťahaný parným rušňom 556.036 na trati z Bratislavy cez Galantu a Trnavu do Leopoldova.

 

Železnice Slovenskej republiky spolu s ďalšími partnermi plánovali pri príležitosti výročia jazdu spomienkového vlaku s tým istým rušňom ako pred štyridsiatimi rokmi, podujatie s názvom Kráľovná železníc neodišla sa pre aktuálne protipandemické opatrenia neuskutoční, rovnako ani plánovaná výstava parných rušňov v Leopoldove.

Munipolis Trnava
reklama

 

Informovala o tom hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

 

Napriek nahradeniu parných rušňov motorovými a elektrickými rušňami a motorovými vozňami sa podarilo niekoľko parných rušňov zachrániť.

 

Parný rušeň 556.036, prezývaný Štoker, je jedným z nich a po skončení prevádzky sa stal súčasťou dnešného Železničného múzea SR.

 

„Vďaka šikovnosti dobrovoľníkov z občianskeho združenia Spolok Výhrevne Vrútky je rušeň stále funkčný a dokáže ťahať vlaky rovnako ako pred štyridsiatimi rokmi,“ povedal Michal Tunega, riaditeľ múzea.

 

Dodal, že v zbierke Železničného múzea sa nachádza vyše 270 historických železničných vozidiel.

 

Medzi nimi je 35 parných rušňov, časť z nich je v prevádzkyschopnom stave, časť je obnovená len vzhľadovo.

 

Éra parných vlakov na území Slovenska začala 28. augusta 1848. Parnému rušňu začala v polovici minulého storočia rásť konkurencia v podobe elektrických lokomotív.

 

Rozlúčka s parou na železnici sa konala 17. októbra 1980.

 

Slávnostný posledný vlak s parným rušňom musel byť vtedy operatívne odklonený cez Galantu, pretože v železničnej stanici v Pezinku došlo k vážnej nehode nákladného vlaku a plánovaná trať Bratislava – Pezinok – Trnava – Leopoldov bola neprejazdná.

 

SITA

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda balík výhod
reklama
cale clinic
reklama