V školách s rómskymi deťmi pribudlo 650 pracovných miest

Vytlačené z https://www.trnavskyhlas.sk | 28.3.2024
https://www.trnavskyhlas.sk/c/14197-v-skolach-s-romskymi-detmi-pribudlo-650-pracovnych-miest/v-skolach-s-romskymi-detmi-pribudlo-650-pracovnych-miest/

Do škôl vďaka projektu na vzdelávanie rómskych detí nastúpilo 200 nových asistentov učiteľov a 450 špeciálnych a sociálnych pedagógov a školských psychológov.

Peter Pollák počas návštevy Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave. Foto: Pavol Machovič

 

Najrevolučnejšou aktivitou projektu zameraného na vzdelávanie rómskych detí PRINED (Projekt inkluzívnej edukácie) je personálne posilnenie škôl o špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov, školských psychológov a asistentov učiteľov.

 

Vďaka projektu, do ktorého sa na Slovensku zapojilo 100 základných a 50 materských škôl, v nich pribudlo 200 asistentov učiteľov a 450 ďalších špecialistov odborných tímov.

 

Počas návštevy Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave to povedal splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák. Škola je jednou z tých, ktoré sa do projektu zapojili.

 

Okrem posilnenia škôl o inkluzívne tímy sú ďalšími nosnými časťami projektu predškolské vzdelávanie detí a celodenný výchovný systém.

 

Vďaka nemu nejde dieťa po vyučovaní hneď domov, ale pripravuje sa na ďalší vyučovací deň alebo sa zapája do rôznych krúžkov.

 

Riaditeľka Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave Beáta Krajčovičová (vľavo) v debate s Petrom Pollákom. Foto: Pavol Machovič

 

Projekt PRINED spája podľa Polláka všetky dobré skúsenosti z doterajších aktivít vo vzdelávaní rómskych detí. Financovaný je z eurofondov, skončiť má v budúcom roku.

 

,,Po skončení by mohol vyústiť do systémových a legislatívnych opatrení, aby sme dokázali vychovávať z rómskych detí ľudí, ktorí sa uplatnia na pracovnom trhu, ktorí už nebudú tvoriť rómsky problém, ale budú tvoriť hodnoty tejto krajiny,“ povedal Pollák.

 

Peniaze na špecialistov inkluzívnych tímov podľa neho v školskom systéme sú, len ich treba presunúť zo špeciálnych škôl na bežné školy.

 

Vzdelávanie žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím v špeciálnych školách je podľa Polláka dvojnásobne drahšie, ako keby boli vzdelávaní v bežných školách.

 

Foto: Pavol Machovič

 

Významná je aj materiálna podpora, v rámci projektu školy získajú didaktický balíček v hodnote do 10-tisíc eur, ktorý bude obsahovať napríklad hudobné nástroje, záhradné náradie, kuchynské vybavenie, ale aj socializačný balíček či didaktické hračky.

 

Vybavenie základných a materských škôl pomôckami z didaktických balíčkov umožní skvalitniť vyučovací proces a činnosť záujmových útvarov a krúžkov.

 

Projekt, ktorý potrvá do novembra 2015, je financovaný prevažne z eurofondov z operačného programu Vzdelávanie. Náklady predstavujú takmer 16 miliónov eur.


Základná škola Maxima Gorkého v Trnave má podľa riaditeľky Beáty Krajčovičovej 383 žiakov, z toho je 27 percent rómskych a 20 percent zo sociálne znevýhodneného prostredia.

 

Do projektu PRINED sa zapojilo najviac škôl z okresu Spišská Nová Ves, Michalovce, Svidník a Trebišov.

 

SITA

prispievatelia | 17.9.2014 | Trnava | https://www.trnavskyhlas.sk