Diagnóza: Autofil

Vytlačené z https://www.trnavskyhlas.sk | 19.4.2024
https://www.trnavskyhlas.sk/c/2251-diagnoza-autofil/diagnoza-autofil/

Bol to zatiaľ najlepší ročník stretnutia veteránov v Piešťanoch. Päťdesiatjeden historických autíčok. Sláva akcie a ťažká hlava usporiadateľov. Organizátori mali čo robiť, aby z toho všetkého pre veľký záujem nevznikol guláš, ale prehliadka elegancie. Podarilo sa.

Štvorkolesoví deduškovia na drevených elektrónoch.

 

Jubilejný dvadsiaty ročník Concours d´Elegance. Piešťanmi prechádzajú historické vozidlá jedno za druhým. Paráda. Nadviazali na Zlaté stuhy, ktoré v meste po prvý raz usporiadali už v tridsiatych rokoch minulého storočia.
Počas prvého májového víkendu sa mesto barlolámača akoby vrátilo v čase. Všade jazdilo množstvo naozaj historických vozidiel. Atmosféru dotvárali ich majitelia v dobových kostýmoch.

 

Na podujatie každoročne prichádzajú stovky ľudí.

 

Srdcovkou Andreja Hrehovčíka je značka Cadillac. Americký luxus a krása.


Vozil sa aj Gatšpi
Niektoré z áut pripomínali skôr kočiare bez koní s malým motorčekom a kľukou namiesto štartéra. Mali disky z dreva. Boky vozidiel zdobila plnohodnotná rezerva. Majitelia svojim autám venujú veľa času. Tak sú ich miláčikovia často v lepšom stave, než autá, ktoré chodia bežne po cestách. Cestou na Zlaté stuhy Concours d´Elegance sme sa viezli v zápche za Aviou, ktorá k veteránom nepatrila a pravdepodobne mala STK a EK v poriadku, no jej výfukové plyny smrdeli viac, než všetky veterány dokopy. Akcia sa začala už vo štvrtok na piešťanskej pešej zóne, kde ľuďom predstavili účastníkov. V piatok súťažiaci absolvovali stodvadsaťkilometrovú trasu cez Vrbové, Brezovú pod Bradlom a Senicu až do Smrdák, kde ich čakala prehliadka s obedom. V sobotu bol program spojený s otvorením kúpeľnej sezóny. Nasledoval sprievod cez mesto, na čele ktorého sa v zelenom Packarde viezol prezident republiky s primátorom mesta. Vyvrcholením večera bola prehliadka spojená so súťažou Concours d´Elegance a ohňostroj.

 

Beránovci starší.

 

Beránovci mladší.


Luxus z Ameriky
Košičan Andrej Hrehovčík sa na akcii predviedol so svojím Cadillacom 355 C z roku 1933. Auto má 78 rokov, čo si Andrej dobre pamätá, pretože jeho svokra má tiež toľko. Kúpil ho na jednej aukcii v Spojených štátoch, no nie v takomto skvelom stave. Renovovať takéto auto chce veľa času a námahy. „Moja láska k starým autám nie je koníček, ale diagnóza,“ zasmial sa. Vo svojej zbierke má viacero Cadillacov. „Sú to americké luxusné a krásne autá. Táto značka bola aj vo svojej dobe mimoriadne prestížna,“ hovorí majiteľ veterána.
Nie vždy sa o takéto autá starajú len chlapi. Na Zlatých stuhách sme našli celú rodinku s touto záľubou. Vo Forde T z roku 1912 sedeli súrodenci Pavel a Petra Beránovci z českého mesta Lanškroun. Pavel mal k veteránom blízko už odmalička. Záľubu zdedil po svojom otcovi Pavlovi, ktorí sa na podujatí taktiež zúčastnil so svojou ženou Máriou na Chenard Walker z roku 1912.

 

Takéto auto s upraveným motorom používal aj Hitler.

 

Pri súčasných autách sa človek pohľadom na motor nepokochá. Bráni mu v tom kryt.


Ako od Hitlera
Vojtech Tamaškovič s manželkou Irenou prišli z Košíc na Tatre 57 B z roku 1939. „Veteránov máme viacero. Staré autá treba zrenovovať od základov. Toto má na akcii premiéru,“ hovorí.
Šimon Hůlka sa nám posťažoval, že sme na nich, zberateľov historických vozidiel, v piatok v Trnave zoslali poriadnu búrku. Veteránom sa venuje jedenásť rokov. Prišiel na Mercedese Benz z roku 1938. „Toto auto je zaujímavé tým, že ho používalo Gestapo a jednotky SS. Na podobnom sa dokonca vozil Adolf Hitler,“ konštatoval Šimon. Pochádza z Prahy, no žije v Bratislave. S kamarátom majú ešte pár ďalších áut. Predviedli aj Tatru 87 z roku 1939.

 

Páni z Bratislavy predviedli Chrysler Airflow z roku 1834.

 

Tatra 57 B mala po renovácii premiéru práve tu.


Štartovné akurát
Riaditeľ akcie Ján Horňák bol spokojný. „Príprava trvala od decembra. Vtedy sme začali rozosielať pozvánky po celej Európe. Čím bližšie je termín, tým viac práce máme.“
Peniaze na usporiadanie veľmi priaznivo hodnoteného piešťanského stretnutia veteránov je ťažko zohnať aj v období mimo krízy. „Vstupné či štartovné náklady nevykryje. Za štartovné dostanú účastníci vecné ceny. Všetko je to o sponzoroch, ktorých nachádzame po známosti,“ vysvetľuje Ján Horňák. Usporiadateľmi a hlavnými tútormi sú Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Veteran Car Club Piešťany a firma Horňák Ján. Bez nich by úroveň isto upadla.
Mnoho zberateľov má hlavu v smútku, že sa skúsili prihlásiť a neuspeli. Riaditeľ Horňák vysvetľuje: „Zato by sa na nás nemali hnevať. Uprednostňujeme vozidlá vyrobené do roku 1918, a potom do roku 1939. Samozrejme, že najväčším problémom je príchod účastníkov zo zahraničia. Keď za akciu pýtame smiešne štartovné, tak neprídu, lebo si myslia, že to je nejaká úbohá akcia. Keď máme zasa vysoké štartovné, nemôže si to kopa ľudí od nás a z Česka dovoliť. To nemôžeme urobiť. Musíme hľadať optimálne riešenie. Bez sponzoringu by sme sa nezaobišli. S ním je spojený aj sprievodný program a kopa ďalších vecí vrátane občerstvenia.“
Tento rok opäť vybrali dvoch favoritov ako najelegantnejšie vozidlá. Najzaujímavejšia bola precízne zrekonštruovaná Praga.
Najstaršími autami tohto ročníka boli Volley z roku 1895 a storočná Bugatka so spotrebou desať litrov na sto kilometrov.

TEXT A FOTO: JÚLIA KAMPFOVÁ

prispievatelia | 25.6.2011 | Reportáže | https://www.trnavskyhlas.sk