Galbavý kritizuje dopravné zmeny na Špíglsáli, navrhol nové riešenia

Vytlačené z https://www.trnavskyhlas.sk | 28.3.2024
https://www.trnavskyhlas.sk/c/33443-galbavy-kritizuje-dopravne-zmeny-na-spiglsali,-navrhol-nove-riesenia/galbavy-kritizuje-dopravne-zmeny-na-spiglsali,-navrhol-nove-riesenia/

V štvrti s rodinnými domami pribudli pásy pre cyklistov na vozovke, ubudli však parkovacie miesta.

Marián Galbavý (uprostred) na tlačovke s občiankou Ivanou Žambokréthy a svojím kolegom z tímu Jánom Kucmanom. Foto: Ján Král

 

Najnovšie dopravné zmeny v štvrti s rodinnými domami Špíglsál v Trnave označilo podľa kandidáta na primátora Mariána Galbavého až 82 percent oslovených ľudí z tejto časti mesta za nevyhovujúce alebo skôr nevyhovujúce.

 

Odvoláva sa na prieskum, ktorý aj so svojim tímom v tejto časti mesta urobil.

 

Výsledkom nového dopravného značenia je viac cyklochodníkov vyznačených na vozovke, ale menej miest na parkovanie, viac zákazov zastavenia a jednosmerných ciest.

 

Galbavý na stretnutí s novinármi potvrdil, že s poslancami mestského zastupiteľstva návrh nového dopravného značenia nikto nekonzultoval.

 

Podľa občianky Ivany Žambokréthyovej sa nikto nepýtal ani ľudí, ktorý v časti Špíglsál bývajú, ktorým sa podľa nej život otočil hore nohami.

 

Ako príklad uviedla Ulicu Petra Pázmaňa, kde je 36 rodinných domov, pričom na ulici je vyznačených len 29 parkovacích miest.

 

Na Ulici Petra Pázmaňa pribudol aj pruh pre cyklistov, podľa miestnych tu je teraz menej parkovacích miest ako domov.

 

 

Galbavý tvrdí, že cyklochodníky je potrebné budovať rozumne a účelne. Prioritou by mali byť tranzitné cyklochodníky so šírkou 2 x 1,5 metra, ktoré spájajú jednotlivé časti mesta.

 

Pre obyvateľov konkrétnych lokalít by boli určené obslužné cyklochodníky menej náročné na priestor. V málo frekventovaných uliciach by cyklochodníky nerobil vôbec.

 

Mnohí občania považujú komunikáciu mesta v tejto veci za nedostatočnú. Ivana Žambokréthy upozornila, že letáky dostali až po vykonaní zmien. Očakávala by ich práve pred ich realizáciou, aby ľudia mohli zámer pripomienkovať.

 

 

Primátor Trnavy Petra Bročka informoval, že výsledkom dopravných zmien v časti Špíglsál bude jasne vyznačený dopravný koridor s jednoznačnými pravidlami, ale najmä zvýšenie bezpečnosti účastníkov premávky.

 

Doprava tu bude upokojená znížením rýchlosti na 30 kilometrov na hodinu, parkovanie na chodníkoch nebude možné, okrem toho ochranné pruhy pre cyklistov optickým zúžením vozovky prispejú k dodržiavaniu primeranej rýchlosti vozidiel.

 

Zavedenie rezidentského parkovania v tejto štvrti podľa neho spôsobí, že už nebude záchytným parkoviskom.

 

 

Aké dopravné zmeny navrhuje Galbavý?

Marián Galbavý prišiel s návrhom riešení na Špíglsáli. Priestor pre cyklistov na Ulici Andreja Hlinku by riešil iba po Ulicu Ferka Urbánka, potom by trasu odklonil na Hodžovu ulicu, ktorá je dopravne pokojnejšia. 

 

"Cyklochodník by sme vytvorili na ceste Andreja Hlinku a ulici Hodžova (označené modrou farbou). V uličkách Špíglsálu by bolo umožnené parkovanie len rezidentom (označené zelenou farbou). A červenou farbou zobrazujeme miesta na parkovanie s režimom R podľa VZN na vyhradených parkovacích miestach," píše na svojom webe mariangalbavy.sk odkiaľ pochádza aj nasledujúca mapa:

Na Ulici Andreja Hlinku by bolo parkovanie striedavo raz na jednej, raz na druhej strane. "Vlnením cesty" by sa podľa Galbavého dosiahlo spomalenie premávky, ktoré požadujú miestni rezidenti. 

 

SITA, krj

prispievatelia | 12.8.2022 | Voľby | https://www.trnavskyhlas.sk