Pribudne nová turistická atrakcia – otvorená električka

Vytlačené z https://www.trnavskyhlas.sk | 28.3.2024
https://www.trnavskyhlas.sk/c/4860-pribudne-nova-turisticka-atrakcia--otvorena-elektricka/pribudne-nova-turisticka-atrakcia--otvorena-elektricka/

TRNAVA – Už od začiatku letnej turistickej sezóny by mala po mestskom historickom centre premávať otvorená električka s pozemným napájaním. Definitívne slovo vyriekne už v januári zastupiteľstvo, ale podľa predsedu výberovej komisie Bc. Jána Murára, PhD., panuje v tejto otázke už teraz stopercentná zhoda.

 

Tak toto je ona. Už v letnej turistickej sezóne 2012 sa budú turisti aj domáci prevážať po Trnave na takejto električke. Foto: nik

 

Tak sa v meste končí dlhoročná polemika o tom, ako najlepšie sprístupniť centrum Trnavy s jej pamiatkami európskeho významu domácim aj zahraničným turistom. Do finále medzinárodnej súťaže o riešenie ekologickej turistickej dopravy v centre postúpili vlani v septembri štyri riešenia. Prvým boli známe motorové vláčiky, ale pre splodiny z dieselového pohonu nemali hneď od začiatku veľkú nádej na úspech. Najprogresívnejšia myšlienka od tímu prof. Mgr. art. Ing. arch. Jána Priepasného v podobe vyhliadkovej lanovky medzi vežami trnavských kostolov dlho trónila na čele ankety. Žiaľ, až narušená statika veže Kostola sv. Jakuba dala definitívne stop tomuto revolučnému riešeniu.
Víťazom ankety pred nízkokapacitnými trolejbusmi, ktoré skončili na druhom mieste, sa napokon stala električka na gumových kolesách s napájaním zo zeme. Práve to bol jej najväčší tromf proti trolejbusom, ktoré by, takpovediac, historické centrum zadrôtovali. Proti trolejovému vedeniu v historickom jadre, navyše krížom cez Trojičné námestie, zásadne vystúpili aj pamiatkari.
Električka bude tzv. kalifornského typu, vizuálne zhodná s tými, ktoré poznáme z filmov o San Francisku. Koľajová dráha nebude vystúpená, ale, naopak, zahĺbená do vozovky a vozne sa v nej budú pohybovať na nehlučných kolesách zo špeciálnej zmesi kaučuku a odpadu z PET fliaš. Elektrický napájač v podobe zápustnej lišty bude pripojený k sieti iba v skokových bodoch, vzdialených od seba desať až pätnásť metrov podľa sklonu ulice. Nebezpečenstvo úrazu elektrickým prúdom nehrozí, pretože električka dostane impulz iba stlačením bodového vypínača predným kolesom a k ďalšiemu zdroju prejde zotrvačnosťou. Inak budú napájacie body bez prúdu.
Ak dá mesto výstavbe tejto ďalšej turistickej atrakcie Trnavy definitívne zelenú, významnou čiastkou na jej výstavbu prispeje aj mníchovské Medzinárodné združenie klubov dôchodcov-cestovateľov z celej západnej Európy s poruchou pohybového aparátu. Majú iba jedinú podmienku, aby mala električka zastávku pri každom kostole, múzeu, vybraných reštauračných zariadeniach, verejných toaletách a predajniach suvenírov. Električka definitívne vyrieši aj dlhodobý problém statickej dopravy v historickom jadre, pretože vzhľadom na jej hustú sieť bude možné definitívne vylúčiť z centra automobilovú dopravu a orientovať ju na záchytné parkoviská mimo hradieb.
 

Benjamín Škreko | 31.12.2011 | Fáma | https://www.trnavskyhlas.sk