Vybielený účet. Peniaze mu ukradli až z Francúzska

Vytlačené z https://www.trnavskyhlas.sk | 26.4.2024
https://www.trnavskyhlas.sk/c/7160-vybieleny-ucet-peniaze-mu-ukradli-az-z-francuzska/vybieleny-ucet-peniaze-mu-ukradli-az-z-francuzska/

TRNAVA – Z účtu Igora Štetinu previedol niekto v apríli takmer 800 eur. Urobil tak počas noci z Francúzska. Na to, že ide o nelegálne prevody, ho telefonicky upozornil zamestnanec VÚB banky, kde mal účet založený.

Igor Štetina nebol spokojný s postupom banky. Jej zástupcovia argumentujú, že jeho problém šetria. Foto: Darina Kvetanová

 

Poslal ho vec nahlásiť na políciu, kde potrebovali výpis účtu, a tak poň išiel na pobočku v Trnave. Tam mali tiež overiť, či peniaze z jeho účtu skutočne odišli, alebo sa dá transakcia ešte stopnúť.

 

„Prekvapilo ma, že tam o mojom probléme nevedeli. Netušili, či mi peniaze dokážu vrátiť. Preventívne som preto nechal zablokovať kartu účtu, z ktorého mi peniaze ukradli, a aj druhú, ktorú som používal. Z banky som teda odchádzal s dvoma zablokovanými kartami a s neistotou, čo bude s mojimi peniazmi,“ hovorí Igor Štetina.


V nasledujúcich dňoch sledoval pohyby na svojom účte. „Žiadne prevody som najskôr nevidel, myslel som teda, že všetko je v poriadku. Nakoniec však peniaze predsa odišli. Pýtam sa, ako je to možné, keď zamestnanci o mojom probléme vedeli?“ krúti hlavou Štetina.

 

O pár dní prišlo ďalšie prekvapenie. „Na účet sa mi totiž vrátilo 368 eur od adresáta, ktorému moje peniaze podvodník previedol. Volal som teda opäť do banky, no opäť o ničom nevedeli. Myslím si, že o tom mali vedieť ako prví a mali ma sami informovať o tom, v akom stave je môj problém,“ sťažuje sa Trnavčan.

 

 Ako predísť podvodom


Najčastejším zneužitím karty je skimming, teda kopírovanie kariet, napríklad pri použití bankomatu. Vyplatiť sa klientovi nemusí ani nákup cez internet na neoverených internetových stránkach. Ľudia by si mali chrániť pri platbách PIN kód, klávesnicu pri jeho zadávaní zakryť rukou.

 

„Takto ani človek, čo vám stojí za chrbtom, ani mikrokamera z prstov PIN neodčíta a podvodník nemá kompletné údaje na jej zneužitie,“ objasňuje Michal Kopecký z VÚB banky. Pomôcť môže tiež služba zasielania notifikačných esemesiek, ktoré klienta okamžite upozornia na použitie platobnej karty.


Michal Kopecký, hovorca VÚB banky, informoval, že ak je už platba kartou realizovaná, banka ju nemôže zastaviť. Klient musí podať reklamáciu. V prípade platieb zo zahraničia ju musí banka vyriešiť do šiestich mesiacov. „Klient reklamoval viacero platieb, jednu z nich naozaj obchodník vrátil.

 

Nevieme prečo. Mohlo napríklad dôjsť k situácii, že podvodník si objednal tovar, ktorý už obchodník nemal, a preto peniaze zaslal späť,“ objasňuje Kopecký.

 

Dodáva, že ak sa potvrdí, že klient za zneužitie nenesie zodpovednosť, banka mu peniaze v plnej výške vráti. „Podozrivé transakcie vykonané platobnými kartami monitorujeme 24 hodín denne, sedem dní v týždni a pri podozrení okamžite kontaktujeme klienta,“ dodáva s tým, že aj klienti by mali pri akejkoľvek pochybnosti kontaktovať banku a ak išlo o transakciu kartou, okamžite ju zablokovať.

Darina Kvetanová | 31.5.2012 | Kurz sebaobrany | https://www.trnavskyhlas.sk