V synagóge vystavuje Peter Rónai, v diele nechýba ironický humor
AKTUALITY - Trnava | 13.10.2014, 13.19, prispievatelia
Aktuálna výstava Petra Rónaia v Synagóge Galérie Jána Koniarka pod kurátorským vedením Romana Popelára predstavuje hravú esenciu diel tohto významného súčasného umelca.

Ilustračné foto: gjk.sk
Už samotný názov Retro naj... má v sebe ukrytú slovnú hračku odkazujúcu na svojho autora a aj na charakter výstavy, teda že pôjde o to najlepšie z jeho doterajšej tvorby.
Avšak nečakajte žiadnu suchú retrospektívu a nudné oprašovanie depozitára!
Peter Rónai už v priestoroch Galérie Jána Koniarka vystavoval dvakrát, až sa takmer ponúka dodať ošúchané „do tretice všetko dobré“, no skutočne to tak je.
Veľkorysý priestor je do posledného miesta vyťažený a budova synagógy sa tak premenila na svojský enviroment, akúsi verziu niekdajších kabinetov kuriozít naplneného artefaktmi s typickým ironickým humorom odvolávajúcim sa na kontexty z dejín umenia a ich veľké mená ako Kazimir Malevič, či Joseph Kosuth, hrou s vlastnou mytológiou, spochybňovaním štatútu umelca (čo dokladajú ikonoklastické autoportréty, aj fialová parochňa na otvorení), alebo fotografie s Júliusom Kollerom, s ktorým kooperoval v rámci Novej vážnosti.
V hojnosti, či až priam nadmiere, vystavených diel, až by sa človek mohol obávať skôr anestetizujúceho účinku, je samozrejme dobre premyslený zámer.
Možno tak vidieť aj rozmanitosť médií, ktorým sa autor venuje – klasický závesný „obraz“, fotografia, objektové umenie, performance, videoart...
Výstavu dopĺňa kurátorský text Romana Popelára a ďalšie objasňujúce situácie a vznik niektorých diel.
Ak chcete podniknúť exkurziu do syntézy minulosti, prítomnosti a budúcnosti umelca, ktorý nechce byť nabubralým akademikom, hoci oslavuje už šesťdesiatku, treba sa odhodlať čo najskôr, končí totiž v piatok, 17. októbra.
Kto je Peter Rónai?
V rokoch 1976-77 tam absolvoval postgraduálne štúdium v teórii fotografie. Od 2. pol. 70. rokov bol predstaviteľom tzv. neoficiálnej scény v bývalom Československu s dobrými kontaktmi na alternatívnu umeleckú scénu v Maďarsku.
Po roku 1989 bol spolu s Júliusom Kollerom (a Milanom Adamčiakom, neaktívnym členom) spoluzakladateľom skupiny Nová vážnosť. Pedagogicky pôsobil na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre a ako vedúci ateliéru Video na Fakulte výtvarných umení VUT v Brne.
Neskôr riadil Katedru umeleckej komunikácie na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.
V súčasnosti je vedúcim Katedry výtvarných umení a intermédií na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach – pedagogicky pôsobí v Ateliéri grafiky a experimentálnej tvorby. |
Peter Molari