Trnavské rybníky
reklama

Organizátor Do práce na bicykli: Trnava má potenciál byť lídrom v cyklodoprave

RELAX - Rozhovory | 19.4.2016, 16.00, Ján Král

Kampaň Do práce na bicykli vznikla v roku 2012 v Banskej Bystrici, keď do ulíc mesta vyrazilo prvých 104 cyklistov v 35 tímoch. Počas mája súťažne dochádzali do práce na dvoch kolesách. Neskôr sa súťaž rozvinula do celonárodnej úrovne a čoskoro odštartuje jej ďalší ročník.

Organizátor Do práce na bicykli: Trnava má potenciál byť lídrom v cyklodoprave

Michal Majer vidí v cyklodoprave veľký význam pre život v meste. Foto: Ján Král

reklama

 

Jeden z organizátorov akcie je Michal Majer (31). Pochádza síce zo srdca stredného Slovenska, k Trnave má ale blízky vzťah. Päť rokov tu študoval na vysokej škole a na prednášky neraz jazdil na bicykli.

 

 

Ako celá táto iniciatíva vznikla?
- Naším zámerom bolo vytvoriť tradičnú akciu, ktorá by podporila povedomie o nemotorovej doprave v meste a motivovala by jazdiť bicyklom nielen zamestnancov firiem a organizácií, ale upozornila by aj na potrebu vytvárania kvalitnej cykloinfraštruktúry zamestnávateľov a samosprávy. Banská Bystrica bola v tomto skutočný oriešok, keďže v meste existuje jediná, asi polkilometrová cylotrasa, a mesto samo o sebe nikdy nebolo žiadnym bicyklovým rajom ako napr. Trnava. Napriek tomu hneď v druhom ročníku sa v meste postavilo na štart 130 cyklistov, ďalší rok 182 a minulý rok už 302. Keď sme napokon súťaž v roku 2014 rozšírili na celé Slovensko, zaznamenali sme, že obľúbenosť kampane má takisto stále stúpajúci trend. A to nás, samozrejme, nesmierne teší.

 

 

Kto za týmto projektom stoji?
- Od prvého ročníka kampaň Do práce na bicykli organizuje a koordinuje Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica, ktorá sa už viac než desať rokov snaží rozvíjať podmienky pre rozvoj cyklodopravy v meste pod Urpínom. Rozšírením súťaže na celé Slovensko sa naša úloha nezmenila, neustále máme súťaž pod palcom, akurát zo stoviek súťažiacich sa nám stali tisíce. Okrem toho súťaž aktívne propaguje a zastrešuje aj národný cyklokoordinátor Peter Klučka, ktorý aj tento rok spravil nemálo práce pri komunikácii s ministerstvom a samosprávami. Naším dôležitým partnerom je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktoré nám napr. tento rok zabezpečuje finančne veľmi nákladnú položku - 4000 tričiek pre súťažiacich. Napokon je to viacero ďalších partnerov a sponzorov, ktorí do súťaže venovali bicykle a iné ceny.

reklama

 

 

Je táto akcia o tom, aby prinášala ľuďom dobrý pocit z toho, že urobili niečo pre seba a svoje okolie?
- Snažíme sa v ľuďoch prebudiť najmä pocit, že účasťou v kampani podporia rozvoj cyklodopravy nielen vo svojom meste, ale aj na celom Slovensku. Niekoľko tisíc aktívne zaregistrovaných a myšlienku šíriacich ľudí je už celkom pekná skupina, ktorá dokáže pohnúť nielen verejnou mienkou, ale aj zamestnávateľmi, samosprávami či dokonca vládou. To je rozmer šírenia určitého posolstva.

 

 

Čím vás oslovila táto aktivita?
- Zoznam pozitív, ktoré človek pohybom po meste na bicykli získa, je dlhý. Okrem tradičnej vysokej ekologickosti je to hlavne zdravotné hľadisko alebo ušetrenie financií za benzín či dopravu autobusom. Málokto si však uvedomuje dôležitú úlohu bicyklov v "živote mesta", keď vysoký podiel cyklistickej dopravy znižuje hlučnosť a prašnosť v meste a pomáha spríjemňovať verejné priestranstvá, ktoré nie sú natoľko zapratané autami. Ruka v ruke s menším počtom áut napokon ide aj zvýšenie bezpečnosti nielen cyklistov, ale aj chodcov.

 

 

Pripravili ste pre cyklistov aj hmotnú motiváciu?
- Ľudia môžu vyhrať zaujímavé ceny, ktoré pre nich máme pripravené my ako celoslovenskí organizátori, ale prípadne aj samotná samospráva, ktorá súťažiacim v meste podľa vlastného uváženia môže zabezpečiť nejaké ceny. Zaujímavé je, že pre mnohých je veľkou motiváciou aj tričko kampane, ktoré získa každý registrovaný účastník.

 

 

Ktore mestá sú v celorepublikovom meradle najaktívnejšie?
- Tradične je to Bratislava, ktorá vzhľadom na svoju veľkosť a aktívnosť lokálnych občianskych cyklozdružení dokázala napr. v minulom roku prihlásiť až 153 tímov a 500 cyklistov. Druhá v poradí je Banská Bystrica, keďže tu sú už ľudia na kampaň dlhé roky zvyknutí a z väčších miest je na treťom mieste Martin. Ten je mimoriadne aktívny aj tento rok a je možné, že na konci registrácie tímov bude na druhom mieste za Bratislavou. V jeho prípade je krásne vidno, ako podpora cyklodopravy dokáže motivovať ľudí k výmene auta za bicykel. Dlhé roky tam vznikajú krásne cyklotrasy, aktívne sa pracuje s obyvateľmi a aj ľudia sa napokon začínajú aktivizovať. Tento rok nám doslova vyrazili dych tímy z Jesseniovej lekárskej fakulty v Martine, ktorých sa do dnešného dňa prihlásilo už 25 a podľa našich informácií ešte neskočili.

 

 

Ako hodnotíte aktivitu v Trnave?
- Trnava vzhľadom na svoju infraštruktúru pre cyklistov, tradíciu presunu na dvoch kolesách a rovinatý terén trochu zaostáva za našimi očakávaniami. Minulý rok sa do súťaže zo slovenského Ríma prihlásilo 24 tímov a 79 súťažiacich, čo Trnavu zaradilo na deviate miesto v rámci krajiny. Berieme to však s pochopením, stále ide len o tretí ročník súťaže a na rozdiel od Banskej Bystrice si ešte verejnosť v Trnave na kampaň úplne nezvykla. Na druhej strane, sme si istí, že keď sa to raz prelomí, tak vzhľadom na podmienky, ktoré v Trnave pre cyklistov sú, môžete v budúcnosti neustále figurovať v najaktívnejšej trojke miest Slovenska. Dobrú robotu v tomto smere robí aj váš primátor Peter Bročka, pre ktorého je cyklodoprava jednou z priorít a kampaň Do práce na bicykli aj podporuje. Nevidíme jediný dôvod, prečo by Trnava v najbližšej budúcnosti nemohla byť lídrom kampane.

 

 

Keď už sme pri Trnave. Študovali ste tu na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda. Aký vzťah vo vás k mestu zostal?
- Viac než pozitívny. Strávil som tu päť rokov môjho vysokoškolského štúdia a mesto si doslova zamiloval. Keď sa doň s odstupom času niekedy vraciam, veľmi intenzívne vnímam zmeny, ktorými si Trnava za tie roky prešla. A myslím si, že v porovnaní s inými slovenskými mestami je to pekný príbeh.

 

 

Čo odkážete Trnavčanom, ktorí by sa chceli zapojiť do kampane Do práce na bicykli?
- Nech sa poponáhľajú. :) Registrácia 2-4-členných tímov kolegov sa končí 26. apríla. Po tomto dátume sa už tímy nebudú môcť prihlasovať. Na stránke www.dopracenabicykli.eu nájdu všetky potrebné informácie vrátane najčastejšie kladených otázok, ale najmä registračný formulár, cez ktorý sa môžu pridať do nášho celoslovenského pelotónu. Za všetkých organizátorov verím, že cyklistické mesto, ktorým Trnava jednoznačne je, dokáže v rámci štatistík riadne zamiešať kartami.

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda
reklama