Trnavské rybníky
reklama

Esá piešťanského motocyklového športu: Bertoli a Mitošinka by jubilovali

ŠPORT - Ostatné športy | 23.7.2016, 08.00, prispievatelia

Spomienka na zašlú slávu burácajúcich motorov v kúpeľnej bašte Považia pri príležitosti významných výročí dvoch bardov.

Esá piešťanského motocyklového športu: Bertoli a Mitošinka by jubilovali

Populárna Cena Slovenska, s centrom na piešťanskom letisku, tešila srdcia motoristických fanúšikov vyše tri desaťročia. Premiéru mala 13. júla 1958. Domáci automotoklub nespočetnekrát zastupoval v pretekárskom poli predovšetkým slávny tandem E. Bertoli – R. Mitošinka.

Púpavy pri aleji
reklama

 

Motorizmus v Piešťanoch vložil do kroniky mesta svoj výnimočný diel. Škoda len, že o vrcholných medzinárodných pretekoch na dvoch či štyroch kolesách môžeme hovoriť už iba v minulom čase.

 

V tomto príspevku upriamime pozornosť na cestné motocyklové súboje, keďže aktuálne obdobie sa snúbi s výročiami nezabudnuteľnej dvojice, najslávnejších piešťanských reprezentantov celej histórie.

 

Reč bude o Eduardovi Bertolim (19.6.1921 – 11.5.2006), synovi talianskeho imigranta. Tiež o Rudolfovi Mitošinkovi (23.7.1936 – 1.11.2015).

ŠUPA technika
reklama

 

Obaja športoví bardi prišli na tento svet v Piešťanoch a v známej kúpeľnej perle Považia aj ukončili svoju pozemskú púť.

 

 

Víťazná trnavská ouvertúra „načierno“

Eduard Bertoli sa teda pred deväťdesiatimi piatimi rokmi narodil a od jeho úmrtia nedávno uplynulo rovné desaťročie. Široká komunita vďačných priaznivcov naňho stále spomína s vďakou a úctou.

 

Burácajúca vášeň ho popadla koncom štyridsiatych rokov predošlého storočia. Vôbec svoje prvé motocyklové preteky, hneď víťazné, absolvoval v júni 1948 na mestskom okruhu v starobylej Trnave.

 

Keďže však mimoriadne talentovaný mladík z Piešťan ešte nevlastnil vodičský preukaz, v slovenskom Ríme musel štartovať „načierno“. Potrebný doklad mu požičal brat.

 

A tak v archívnych prameňoch z premiérového ročníka motocyklového zápolenia v historickom centre Trnavy sme našli premianta triedy do 250 kubíkov uvedeného pod menom Ladislav Bertoli.

 

Rýchle motocykle sedlal Edo Bertoli rovné dve desaťročia. Potom, s pribúdajúcim vekom, prešiel do štartového poľa na štyroch kolesách. Tiež úspešne.

 

Dlhoročný motocyklový a automobilový reprezentant Československa sa neskôr úspešne angažoval v piešťanskom motorizme aj na funkcionárskom poli.

 

Autor spomienkového príspevku si na E. Bertoliho osobne spomína najmä ako tlačový tajomník Ceny Slovenska. Tento post mi patril pri štyroch ročníkoch CS.

 

Vtedy som mal možnosť bližšie spoznať výnimočné riadiace i charakterové vlastnosti voľakedajšej pretekárskej ikony už na riaditeľskej pozícii.

 

 

Nestora pribrzdili zdravotné problémy

Reprezentačnú prilbu na medzinárodných tratiach doma či v zahraničí dlho nosil i Bertoliho motocyklový nasledovník Rudolf Mitošinka.

 

V jeho osobe tak bolo do sezóny 1989. Pohodový, dobrácky borec s familiárnou prezývkou Strýco teda ešte naplno jazdil s piatimi krížikmi na pleciach.

 

V sobotu 23. júla si pripomíname nedožité osemdesiate narodeniny Rudolfa Mitošinku.

 

Napriek pribúdajúcim rokom stále mútil vodu na čelných priečkach. Zo seriálu početne a kvalitne obsadených majstrovstiev ČSSR aj zo slovenského šampionátu sa často vrátil domov s vavrínovými vencami.

 

Potom to Mitošinka zopárkrát úspešne skúsil v pretekoch historických motocyklov, vrátane ME tzv. oldtimers, ktoré nachádzali na západnom Slovensku úrodnú pôdu.

 

V pokračovaní kariéry medzi veteránmi mu však zabránili vážne zdravotné komplikácie. Ich vinou napokon skončil bývalý motocyklista na invalidnom vozíku.

 

V spoločnosti Piešťanca Ruda Mitošinku som redaktorsky i fanúšikovsky rovnako prebrázdil desiatky cestných motocyklových podujatí.

 

O niekoľko dní bude stáť za povšimnutie čitateľov webu trnavskyhlas.sk náš návrat do zákulisia týchto ricínom voňajúcich spomienok vo svete kapotovaných mašín.

 

Text: JAROSLAV LIESKOVSKÝ

Foto: archív autora

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda
reklama