Trnavské rybníky
reklama

Čelný náraz v osemdesiatke: Vodič zomrie za desatinu sekundy

AKTUALITY | 30.5.2012, 14.55, Darina Kvetanová

Alkohol negatívne ovplyvňuje schopnosti aj u vynikajúceho vodiča. Po jeho požití človek stráca kontrolu nad sebou aj autom, reaguje impulzívne, jeho zorné pole je zúžené, vidí rozmazane.

Čelný náraz v osemdesiatke: Vodič zomrie za desatinu sekundy

Väčšina nehôd, keď šofér narazí do prekážky čelom auta, sa končí smrťou. Ilustračné foto: HaZZ

Púpavy pri aleji
reklama

 

To všetko môže mať s vysokou pravdepodobnosťou za následok dopravnú nehodu. Na jej zabránenie niekedy stačí len desatina sekundy. Čo sa však za takýto krátky časový úsek môže stať, uvádza tento príklad.

 

Ak nepripútaný vodič narazí v rýchlosti 80 kilometrov za hodinu na pevnú prekážku, neprežije. Jeho smrť trvá 0,1 sekundy.

 

  • 0,026 sekundy po náraze: Začína sa deformovať nárazník, na auto pôsobí sila rovnajúca sa tridsaťnásobku hmotnosti automobilu, osoby v priestore kabíny sa pohybujú rýchlosťou 80 km/h.
  • 0,039 sekundy po náraze: Vodič sa aj so sedačkou posunie o 15 cm dopredu.
  • 0,044 sekundy po náraze: Prudkým nárazom hrudníka dochádza k deštrukcii volantu.
  • 0,050 sekundy po náraze: rýchlosť klesá a na cestujúcich pôsobia sily niekoľkonásobne prevyšujúce ich hmotnosť.
  • 0,068 sekundy po náraze: Vodič narazí na prístrojovú dosku, tento náraz môžeme porovnať s dopadom 9-tonového bremena.
  • 0,092 sekundy po náraze: Vodič a spolujazdec v jednom okamihu prerazia hlavou čelné sklo a utrpia smrteľné zranenie hlavy.
  • 0,100 sekundy po náraze: Spravidla už mŕtve telo vodiča, opreté o volant, je vrhnuté naspäť.     

Zdroj: Autoklub Slovakia Assistance

Munipolis Trnava
reklama

 

 

O čelnom náraze hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský


Pri čelnej zrážke, ak neberieme do úvahy požiar vozidla, zabíjajú dva faktory. Prvým je samotné spomalenie ľudského tela nárazom, pri ktorom dochádza k vážnym zraneniam hlavy. Telo tiež zrania predmety, ktoré odlietavajú z vozidla, vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský.


V prípade nehôd, pri ktorých šofér požil alkohol, dochádza najčastejšie k nárazu do stromu alebo do stĺpa pri ceste. Takáto nehoda je z hľadiska fyziky horšia, ako tá, pri ktorej sa zrazia dve vozidlá. Strom alebo stĺp totiž prerazia karosériu, pričom auto okamžite zastane, nebrzdí plynule a náraz je silnejší. Posádka auta tak utrpí vážne zranenia aj pri nižších rýchlostiach nárazu, objasňuje analytik.

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda / TANEX Trnava
reklama