Trnavské rybníky
reklama

Tvorca spartak.sk: Diskusné fórum sme si patrične vyžierali

ŠPORT - Futbal - Spartak | 19.9.2013, 14.47, prispievatelia

V novembri to bude už trinásť rokov, čo úspešne funguje projekt www.spartak.sk. Fanúšikovia trnavského futbalu si tu pravidelne nájdu čerstvé informácie o dianí v trnavskom futbalovom klube číslo jeden.

Tvorca spartak.sk: Diskusné fórum sme si patrične vyžierali

Webstránka spartak.sk prešla počas svojej histórie mnohými grafickými zmenami.


Od januára je portál oficiálnym klubovým. Málokto však pozná históriu vzniku a vývoja webu.

 

Stopy vedú do Hlohovca k menu Ján Šturdík, ktorý svoje meno spájal so stránkou aktívne počas jedenástich rokov. Dnes s jej chodom ešte pomáha, gro svojho času ale venuje svojej firme zameranej na tvorbu webových stránok John Eliot.

 

 

Kedy a u koho vznikla myšlienka vytvoriť spartak.sk?
- Rodilo sa to postupne v druhej polovici 90-tych rokov, keď internet pomaly prichádzal do domácností, Spartak ponúkal ľuďom ozajstnú zábavu a zapĺňal tribúny štadiónov. Spolu so švagrom a jeho bratom sme mali spoločné hobby - futbal a počítač.

 

 

Čo vás k tomu viedlo?
- Dôležitý bol hlad po informáciách a aj kontakt so svetom. Pozrieť si vysielanie nemeckej športovej televízie, ktorá bundesligu vedela rozobrať na atómy, bolo dostatočne motivujúce. Tie najznámejšie európske kluby už mali aj veľmi efektné a informáciami nabité web stránky, takže otázka znela: „Prečo nie Spartak?“.

 

Navyše, na Slovensku ste sa vtedy nedozvedeli o svojom klube takmer nič. V printovej aj televíznej podobe to nanajvýš tak belaselo a niečo viac sa novinár dozvedel iba ak trávil na štadióne viac času ako samotní hráči.

 

 

Aké boli začiatky fungovania webu?
- Stránka je na internete od novembra 2000. Od spustenia sme mali snahu byť komplexným klubovým médiom, teda aby Spartak cez stránku kontaktoval fanúšikov, médiá, zväz, skrátka všetkých. Aby zabudli na faxy, telefonáty, či výstupy pred kamerou, v ktorých bolo treba x-krát denne zopakovať to isté.

 

Toto však dlhé roky zostávalo len našou ilúziou a všetko fungovalo v prvých rokoch z čistého nadšenia. Prelomový bol rok 2003, keď sa náš tím rozšíril o redaktora priamo z Trnavy, s rovnakou diagnózou, čo posunulo stránku na inú úroveň.

 

Prvá grafická verzia spartak.sk v roku 2000.

 

Doba internetizácie spoločnosti bola vtedy ešte len v plienkach. Napriek tomu, máte nejaké čísla o tom, ako rástla čítanosť?
- Nárast bol, dá sa povedať, raketový, od pár desiatok kliknutí denne sa to v priebehu niekoľkých mesiacov vyšvihlo na stovky unikátnych návštevníkov za deň. V čase vzniku stránky už mal Spartak najväčší fanúšikovský boom za sebou.

 

Naopak, pozvoľna sa ľudia celkom pochopiteľne, čo je na samostatnú debatu, vytrácali zo štadióna.

 

Popularite stránky však pomohla spomínaná internetizácia, takže dá sa povedať, že posledných päť rokov sa návštevnosť ustálila na 2.500-3.000 unikátnych IP adries denne a kolíše to iba podľa toho, či je A-team Spartaka po trojzápasovom laufe, v hlbokej kríze alebo sa blíži derby.

 

 

Silnú pozíciu si na stránke vybudovalo diskusné fórum. Fungujú väzby z úvodu dodnes?
- Diskusia fungovala od začiatku a boli obdobia, keď sa v nej čitateľ dozvedel viac ako z aktualít. Fórum prešlo postupne viacerými úpravami - registrácia, filtrovanie vulgarizmov, či xenofóbnych príspevkov, známkovanie diskutujúcich a podobne.

 

Aj posudzovanie vhodnosti jednotlivých príspevkov, ktorých niekedy denne pribúdali aj stovky, bolo na pleciach úzkej partie, ktorá sa okolo stránky motala.

 

Vždy to bolo s tými najlepšími úmyslami, aby diskusia bola slušná a aby nikdy nešlo o názorovú úpravu. Teda ak diskutujúci kritizoval čokoľvek slušným spôsobom, nebol dôvod do toho zasahovať, aj keď šlo o kritiku pomerov v klube, kvalitu stránky, či háklivú tému fans vs. polícia a podobne.

 

spartak.sk v roku 2001 po prvom redizajne.

 

 

Aká bola reakcia čitateľov?
- Tvorcovia stránky si to patrične vyžierali, lebo tak ako tréner jedného klubu nebude nikdy sympatický úplne všetkým fanúšikom, aj naše zásahy do diskusie boli vždy subjektívne, aj keď sme sa usilovali o nestrannosť ako sme chceli. Všetkým sa vyhovieť nedá a pohľad na slovo „slušnosť“ je presne tak rozmanitý, ako predstava o ideálnej jedenástke.

 

 

Problémy s diskusným fórom vznikajú snáď na všetkých portáloch, ktoré sa stanú stredobodom záujmu verejnosti. Ako ste to riešili u vás?
- S diskusiou súviselo vždy viacero problémov. Priviedlo nás to k vytvoreniu systému, v ktorom o osude príspevkov, tém a diskutujúcich nebude rozhodovať pár jednotlivcov, ale čo najrozmanitejšia skupina moderátorov.

 

Z nich sa vždy určitý počet musí svojimi kliknutiami zhodnúť, že to či ono v diskusii je nevhodné.

 

Takto to funguje dodnes, mení a dopĺňa sa len okruh moderátorov. Treba dodať, že aj diskusia bola a je odrazom spoločnosti a urobili sme čo bolo v našich silách, aby fórum zostalo obľúbené u čo najširšej skupiny fanúšikov.

 

 

Pomohla podľa vás diskusia vzťahom medzi fanúšikmi alebo ich rozdelila?
- Je to večná téma, poviem k tomu snáď len jednu myšlienku. Niekto chodil stále na sever, niekto stále na východ, juh, či západ. Diskusia vytvorila priateľské osobné vzťahy aj medzi tými, ktorí by sa možno inak o sebe ani nedozvedeli.

 

 

Stránka dlho nebola oficiálna. Kedy nastal prelom?
- Príchodom Dušana Guľáša do štruktúr Spartaka. Momentálne je vlastne dávny sen o fungujúcom informačnom kanáli čiastočne realitou - klub má človeka, ktorý obsahovo denne stránku zastrešuje.

 

 

spartak.sk v roku 2006.

 

Viete vyčísliť čas, aký ste v priemere denne venovali spartak.sk?
- Aktuálna podoba stránky je v poradí tretia, prešla teda dvoma zásadnejšími redizajnami, pričom ten posledný v roku 2008 sme robili úplne od základov. Portál bol bežnou výplňou mojich dní v rokoch 2000 - 2011.

 

A aj keď to mnohí asi nepochopia, čas, ktorý som konkrétne nad touto stránkou denne trávil, sa pohyboval od 3 do 14 hodín . To nerátam čas „spolubojovníkov“, ktorí sa starali o články, či chod serveru. Boli tam pravda aj hluché obdobia, keď som sa musel venovať výlučne zárobkovej činnosti.

 

 

Ako sa darilo financovať stránku?
- Treba zdôrazniť, že približne od roku 2004 podporoval chod stránky sumou 3000 korún mesačne dlhoročný fanúšik Spartaka Milan Manduch z Hlohovca, takže aj to vlastne umožnilo venovať sa stránke, neustále špekulovať nad vylepšeniami a nerobiť to ako úplnu charitu.

 


Momentálne už web spravuje iná spoločnosť, ktorá sa dohodla s klubom na oficialite stránky. Ako vnímate súčasné fungovanie spartak.sk?
- Už nešlo ďalej skĺbiť profesiu, rodinu a plnohodnotnú starostlivosť o portál. Aj keď príjmy z inzercie začali byť zaujímavé, no ani zďaleka nevyvážili strávený čas.

 

Bolo treba, aby to prebral niekto s potrebným zázemím a najmä s čistými úmyslami, zabezpečiť kontinuitu a postupne vytvoriť informačne nabitý a moderný web.

 

Dnes na obsah stránky denne dohliada človek, ktorý Spartakom žije, čo je základným predpokladom k tomu, aby si udržala svoju čítanosť aj bez lacných tém či zverejňovania neoverených správ.


Doba si opäť žiada redizajn, ale to sa ľahko len hovorí...

 

 

Založili ste spoločnosť John Eliot, ktorá sa venuje vytváraniu webových portálov. Máte aj futbalových klientov?
- Z futbalových projektov som dávnejšie riešil stránku pre športové kluby Jaslovských Bohuníc. A potom bol ešte jeden portál o európskych ligách a kluboch, ambiciózny a sympatický projekt, no stroskotal, predpokladám, na personálnej poddimenzovanosti a marketingu.


Dnes ešte občas „ťuknem“ do spartak.sk a rodí sa možno ďalší futbalový projekt s celoslovenským záberom. Ale nemám vo zvyku rozprávať o veciach pred tým, ako uzrú svetlo sveta.

 

Súčasný vzhľad spartak.sk

 

Ako vnímate súčasný slovenský futbal?
- Aj keď si odmyslím aktuálne prepieranú tipérsku kauzu, futbal na Slovensku sa roky posúva na okraj záujmu spoločnosti. Nie je to len tým, že v uplynulej dekáde ovládli multimédiá voľný čas.

 

Futbal na Slovensku robí vo všeobecnosti dlhodobo krok vpred a dva dozadu. Ale to je na oveľa dlhšiu debatu.

 

Pokiaľ ide o futbal na úrovni najvyšších súťaží, skúste si zrátať koľko hodín denne musíte venovať svojej práci, zlepšovaniu sa, spĺňaniu nárokov zamestnávateľa alebo jednoducho doby.

 

Porovnajte to s denným rytmom profesionálneho futbalistu v našich zemepisných šírkach. Kto venuje svojej profesii koľko času a čo je jej výsledok? Nech si každý odpovie po svojom.

 


Aké sú trendy pri súčasnej tvorbe stránok? Ako by mal vyzerať kvalitný web?
- Zaujímavé foto, prípadne video, nevtieravé pokusy o komunikáciu, čo najviac dôvodov na návrat čitateľa, originálny dizajn a aby to bolo prezerateľné na všetkých súčasných prehliadačoch a médiách.

 

 

Poďme do konkrétnosti.

- Závisí to, samozrejme, od povahy stránky, požiadaviek zadávateľa, či chce jednorazovú nemennú prezentáciu na dlhšiu dobu alebo portál s dennou aktualizáciou obsahu.

 

Ukážka z videotvorby John Eliot:

 

Môže podľa vás za slabé výsledky niektorých firiem aj nedostatočná komunikácia cez internet?
- Trend súčasnoti je čo najčastejšia komunikácia s potenciálnym alebo jestvujúcim zákazníkom. Na toto však niekedy nestačí len poveriť zamestnanca firmy napĺňaním obsahu, je to komplexný servis. Vezmite si, že dnes si väčšinu vecí vyberáme cez internet.

 

Na novom aute sa síce pred kúpou každý prevezie, ale predchádza tomu dlhé sondovanie web stránok. A keď máte jasno v okruhu, kde sú prijateľné ceny, navštívite toho, kto najskôr na webe poskytne najkomplexnejšie a najaktuálnejšie info, ktoré upúta aj po vizuálnej stránke.

 

A to nie je vždy vhodné sústo pre člena firmy, ktorý má popri tom ešte kopec iných povinností s priamejším dosahom na mzdové ohodnotenie. Vytvorením stránky alebo portálu odborná práca nekončí.

 

 

Chodia za vami klienti s presnými predstavami o webe, alebo si nechajú poradiť?
- To je individuálne. Zhodou okolností sme mali v uplynulých mesiacoch po sebe dvoch zadávateľov, ktorí boli každý iným extrémom. Jeden mal presnú predstavu a vyžadoval do spustenia úpravy do posledného detailu.

 

A ten nasledujúci nám zase dal absolútne voľnú ruku a menili sme pred zverejnením len textové drobnosti. Kto chce radu, ten ju má. Niekedy ide vycítiť, kto radu potrebuje a kto naopak neprijme žiadnu inú myšlienku, lebo má úplne jasno v tom, čo chce. Je to v poriadku, každý sme iní.

 

 

Aká je teda vaša pracovná filozofia?
- Treba si uvedomiť, že sme poskytovateľom nejakej platenej služby a nie je to len o tom, že dostaneme zaplatené. Okrem výsledku práce totiž ide do sveta aj spôsob komunikácie so zadávateľom a prípadný servis po spustení. Firmu si môžete nazvať každý rok inak, ale meno máte stále len jedno.

 

, pr

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vizitka Jána Šturdíka

Od roku 2000 sa venuje tvorbe web stránok. V doterajších referenciách nechýbajú jednoduchšie firemné prezentácie, rozsiahlejšie eshopy, či portály s dennou aktualizáciou.

 

Je konateľom spoločnosti John Eliot, ktorej tvorba je výrazne spätá s mestom Trnava (www.spartak.sk - oficiálna stránka Spartaka Trnava, www.mtt.sk - portál Mestskej televízie Trnava, www.mivardi.sk a www.rybarske.sk - eshopy rybárskych potrieb so základňou v Trnave...).

 

Preferuje individuálne riešenia podľa požiadaviek zadávateľa. Neoddeliteľnou súčasťou činnosti je grafika, foto a videoprezentácie.

 

tel.: +421 948 622 195

mail: info@johneliot.eu

web: johneliot.eu

 

 

 

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda TANEX
reklama