V Trstínskej škole sú moderní, krok späť k tradičnej výučbe neexistuje
AKTUALITY - Región | 23.3.2011, 14.59, Darina Kvetanová
TRSTÍN – Ale no ták, pane profesore, Prší, prší si zaspíváme... Takto dobiedzali žiaci na vyučujúceho v známej českej komédii Marečku, podejte mi pero. Trstínske deti sa učiteľom doprosovať nemusia. Na slovenčine si spievajú, na hodine matematiky zase cestujú po Európe.

Škola sa chcela s modernou výučbou pochváliť aj kolegom z Trnavského okresu. V utorok pre nich otvorili dvere a predviedli im, ako funguje. Foto: Darina Kvetanová
Nový prístup k vyučovaniu praktizujú v trstínskej základnej škole vďaka schválenému projektu Premena tradičnej školy na modernú už tretí rok. Žije ním vraj celá škola i obec, preto sa chceli pochváliť aj kolegom z ostatných škôl Trnavského okresu a zároveň ich motivovať k podobnej výučbe.
Po dedine ide loď
Učitelia a riaditelia z osemnástich škôl okresu si v utorok pozreli, ako vyzerá moderná hodina prírodovedy, slovenčiny a matematiky v jednotlivých ročníkoch. Nasať novú látku žiakom pomáhajú interaktívne tabule, notebooky, pomôcky, za novým prístupom však stojí aj snaha učiteľov hodinu poňať kreatívnejšie. Slovenčinárka Silvia Klčová si na úvod hodiny vymyslela takzvanú motiváciu, inak povedané, príbeh, ktorý sa deťom zapáčil. „Pred časom cez Trstín prevážali obrovskú loď, ktorá obmedzila dopravu. O tejto udalosti vedela celá obec a zaujala aj deti. Preto som im na začiatku hodiny prerozprávala príbeh, z ktorého sme potom spolu vyvodzovali podstatné mená,“ hovorí slovenčinárka. Žiaci si následne učivo precvičovali na elektronických tabuliach i notebookoch a sami si ho aj vyhodnotili. Silvia Klčová vidí u detí veľké pokroky v učení. Hodina je pre ne zaujímavejšia a aj ťažké veci im idú do hlavy jednoduchšie. S Alenou Novákovou deti zase cestovali po európskych metropolách a rozprávali si o pamiatkach, ktoré by chceli vidieť. Nie však na hodine dejepisu ani zemepisu, ale matematiky. Tentoraz žiadne drilovanie príkladov či rysovanie trojuholníkov a štvorcov, ale zábavné a dobrodružné spoznávanie mierky na mape.
Staré korytnačky
Drahomíra Strníková, riaditeľka bolerázskej základnej školy, bola po ukážkach nadšená. „Aj my sme podali projekt, no neschválili nám ho. Na škole však máme interaktívne tabule aj počítačovú učebňu,“ povedala s tým, že na podobné vyučovanie bude motivovať svojich kolegov. Riaditeľ Jozef Pádej zo Špačiniec si myslí, že niektorí učitelia sa nabehnúť na nový systém a prácu s technikou boja. „Dnes je však tento krok k modernejšej škole skutočne potrebný, i keď všetko záleží na peniazoch.“ Pre to, aby systém v Trstíne fungoval čo najlepšie, omladilo vedenie školy celý kolektív. „Dnes sme tu najstaršími korytnačkami ja a pani zástupkyňa,“ zavtipkoval riaditeľ Miroslav Počuch. Po takmer troch rokoch zvládajú moderný trend vzdelávania jeho ľudia výborne. Motivujúci je nielen pre žiakov, ale aj pre nich samotných. „Tradičná výučba už na našej škole nemá šancu na návrat,“dodal.