Tento krásavec obsluhoval cukrovar: Pri železnici vystavili na obdiv kus histórie
AKTUALITY - Trnava | 15.10.2015, 18.00, prispievatelia
Základ expozície tvorí súprava s parným rušňom, ktorý celé desaťročia obsluhoval trnavský cukrovar.
Základ stálej expozície tvorí vlaková súprava v čele s legendárnym cukrovarským parným rušňom Orenstein und Koppel z roku 1908. Foto: Pavol Machovič
Bohatú históriu železničnej dopravy v Trnave a okolí pripomína stála muzeálna expozícia, ktorú vo štvrtok sprístupnili na samostatnej koľaji železničnej stanice v Trnave.
Jej základ tvorí vlaková súprava s parným rušňom Orenstein und Koppel z roku 1908. Najstarší Trnavčania si ju pamätajú z dnes už neexistujúcej železničky, ktorá viedla zo stanice do cukrovaru.
K rušňu je pripojený pôvodne poštový vozeň Gbqs a služobný vozeň Daa-k, ktoré dnes plnia funkciu výstavných a klubových priestorov.
Nechýbajú ani staré závory, návestidlá, vodná pumpa na ,,napájanie“ parných rušňov a ďalšie predmety, ktoré k železnici patria.
Kuriozitou je replika parného rušňa Rocket z roku 1829, ktorý dokázal uháňať rýchlosťou až 36 kilometrov za hodinu.
Novú expozíciu spoločne otvorili (zľava) Jozef Behúl z Úradu Trnavského samosprávneho kraja, predseda Klubu priateľov železníc Trnavy a okolia Miroslav Lužák a vedúci kancelárie primátora Trnavy Pavol Tomašovič. Foto: Pavol Machovič
Výstavnú expozíciu zabezpečili dobrovoľníci z Klubu priateľov železníc Trnavy a okolia, ktorí už takmer dvadsať rokov dokumentujú vývoj železničnej dopravy, zachraňujú a udržiavajú vybrané železničné pamiatky a snažia sa o to, aby železnice neboli vnímané len ako obyčajný prostriedok na prepravu osôb a tovaru.
Klub plánuje v budúcnosti organizovať rôzne tematicky zamerané výstavy a prednášky s cieľom zachovať čo najviac z bohatej histórie železníc v regióne.
Predseda Klubu priateľov železníc Trnavy a okolia Miroslav Lužák pri otvorení expozície pripomenul, že začiatky železníc na Slovensku sú spojené práve s Trnavou.
Prvá verejná konská železnica v Uhorsku spájala Bratislavu s Trnavou od roku 1846. O niekoľko rokov neskôr, 1. mája 1873 prišiel do Trnavy prvý vlak ťahaný parným rušňom, do Trnavy viedla aj prvá elektrifikovaná trať.
SITA