Trnavské rybníky
reklama

Tento krásavec obsluhoval cukrovar: Pri železnici vystavili na obdiv kus histórie

AKTUALITY - Trnava | 15.10.2015, 18.00, prispievatelia

Základ expozície tvorí súprava s parným rušňom, ktorý celé desaťročia obsluhoval trnavský cukrovar.

Tento krásavec obsluhoval cukrovar: Pri železnici vystavili na obdiv kus histórie

Základ stálej expozície tvorí vlaková súprava v čele s legendárnym cukrovarským parným rušňom Orenstein und Koppel z roku 1908. Foto: Pavol Machovič

Púpavy pri aleji
reklama

 

Bohatú históriu železničnej dopravy v Trnave a okolí pripomína stála muzeálna expozícia, ktorú vo štvrtok sprístupnili na samostatnej koľaji železničnej stanice v Trnave.

 

Jej základ tvorí vlaková súprava s parným rušňom Orenstein und Koppel z roku 1908. Najstarší Trnavčania si ju pamätajú z dnes už neexistujúcej železničky, ktorá viedla zo stanice do cukrovaru.

 

K rušňu je pripojený pôvodne poštový vozeň Gbqs a služobný vozeň Daa-k, ktoré dnes plnia funkciu výstavných a klubových priestorov.

Optimaliácia MAD Trnava
reklama

 

Nechýbajú ani staré závory, návestidlá, vodná pumpa na ,,napájanie“ parných rušňov a ďalšie predmety, ktoré k železnici patria.

 

Kuriozitou je replika parného rušňa Rocket z roku 1829, ktorý dokázal uháňať rýchlosťou až 36 kilometrov za hodinu.

 

Novú expozíciu spoločne otvorili (zľava) Jozef Behúl z Úradu Trnavského samosprávneho kraja, predseda Klubu priateľov železníc Trnavy a okolia Miroslav Lužák a vedúci kancelárie primátora Trnavy Pavol Tomašovič. Foto: Pavol Machovič

 

Výstavnú expozíciu zabezpečili dobrovoľníci z Klubu priateľov železníc Trnavy a okolia, ktorí už takmer dvadsať rokov dokumentujú vývoj železničnej dopravy, zachraňujú a udržiavajú vybrané železničné pamiatky a snažia sa o to, aby železnice neboli vnímané len ako obyčajný prostriedok na prepravu osôb a tovaru.

 

Klub plánuje v budúcnosti organizovať rôzne tematicky zamerané výstavy a prednášky s cieľom zachovať čo najviac z bohatej histórie železníc v regióne.

 

Predseda Klubu priateľov železníc Trnavy a okolia Miroslav Lužák pri otvorení expozície pripomenul, že začiatky železníc na Slovensku sú spojené práve s Trnavou.

 

Prvá verejná konská železnica v Uhorsku spájala Bratislavu s Trnavou od roku 1846. O niekoľko rokov neskôr, 1. mája 1873 prišiel do Trnavy prvý vlak ťahaný parným rušňom, do Trnavy viedla aj prvá elektrifikovaná trať.

 

SITA

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda / TANEX Trnava
reklama