Používaním stránok trnavskyhlas.sk súhlasíte s používaním cookies. Viac info OK

Trnavské rybníky
reklama

Mikuláša Santnera živia ženy

RELAX - Tí sú naši | 18.5.2011, 00.00, Katarína Rosinová

Jeho rukami už prešli stovky krásnych dievčat. Mnohé z nich objavil a otvoril im cestu na svetové móla. Majiteľ modelingovej agentúry Flash Mikuláš Santner má na modelky skrátka čuch, alebo, ako on hovorí, vrodený dar.

Mikuláša Santnera živia ženy

Mikuláš Santner už objavil a vychoval stovky modeliek. FOTO: Michal Hlavatovič

reklama

 

Má len 31 rokov, no v brandži už pracuje polovicu života. Ako to dokázal? „Dostal som sa do toho úplne prirodzene. Moja staršia sestra Simona bola modelkou, v roku 1997 dokonca skončila ako druhá vicemiss na vtedy jedinej slovenskej súťaži krásy. Potom si otvorila modelingovú agentúru, v ktorej sa najskôr striedali jej kamarátky. Tá sa postupne rozrástla,“ rozpráva o svojej ceste. Hneď po skončení obchodnej akadémie si otvoril živnosť. Dnes vedie agentúru sám, bez sestry, ktorá robí v Taliansku letušku.


Ach tie ženy!

Krásne ženy sa stali jeho životným poslaním. Agentúra sa slušne rozbehla a začala spolupracovať so svetoznámymi modelingovými agentúrami po celom svete. Jej majiteľ a riaditeľ musel pre množstvo práce prerušiť štúdium na vysokej škole. No i keď mnohí mu toto zamestnanie závidia, niekedy vraj nie je čo. „Baví ma to čím ďalej, tým menej,“ krčí plecami Mikuláš Santner. S modelkami si často užije svoje. Časy sa od začiatku jeho pôsobenia v brandži zmenili. „Nie je to len problémom modelingu, ale celej spoločnosti. Ľudia akosi strácajú motiváciu presadiť sa v živote, nie sú takí priebojní, spoliehajú sa na iných a nechávajú si veci servírovať pod nos. Kedysi nebola moderná technika. Ak chcelo dievča robiť modelku, muselo sa k nám na kasting dopraviť, nepriviezli ju rodičia ako dnes. Neboli mobilné telefóny a internet, ktoré všetko uľahčujú. Pomáhali sme dievčatám vybaviť veci, robili sme takú záslužnú činnosť. Kedysi dievča cestovalo autobusom na prehliadku do Milána, dnes sadne do lietadla a je tam za hodinu a pol.“ Agentúry dnes modelkám poskytujú oveľa širší servis, ako pred rokmi. „Cudzie jazyky sa síce neučili húfne v školách, ale dokázali ich zvládnuť individuálne za pár mesiacov, ak bolo treba. To isté platí aj o orientovaní sa v zahraničí. Na druhej strane, dnes je v porovnaní s minulosťou, kedy bolo modeliek len zopár, oveľa väčšia konkurencia.“
Zaujímavé na jeho práci sú samotné modelky. Tváre a typy dievčat, ktoré prichádzajú do agentúry, sa menia. Výhodou modernej doby je, že dnes sa už nepríde ukázať dievčina, ktorá vôbec nespĺňa kritériá. „Záujemkyňa pošle cez internet prihlášku s fotkami a ak sa nám pozdáva, pozveme ju na osobné stretnutie. Preto sem prídu len asi dve percentá z nich. Ak spĺňa predpoklady, zaškolíme ju a ponúkame klientom. Naučíme ju modelingovú chôdzu – catwalk, pózovanie, modelingovú angličtinu, orientačné schopnosti a nafotíme book,“ približuje.

reklama

 

Finalistky Miss Trnavského kraja, ktorú agentúra Flash zorganizovala minulý rok. FOTO: Ivan Kopčáni


Mýty a nástrahy

Keď sa povie modeling, mnohým sa vybavia viaceré s ním spojené strašiaky: anorexia, prostitúcia, drogy... Podľa Mikuláša Santnera sú to mýty. Tieto nástrahy číhajú na mládež všade, a ako si s nimi poradí, závisí na osobnosti. Mnohí rodičia sa boja pustiť svoju násťročnú dcéru do cudziny. „V agentúre je pod drobnohľadom, má vybavené pracovné povolenie, víza, zodpovední sme za ňu my aj zahraničná agentúra, ktorá si ju objednáva. Pätnásťročné dievča sa skôr stretne s drogami doma na sídlisku alebo na diskotéke, ako v zahraničí, kde má domové pravidlá a denný program.“
Aj percento anorektičiek je podľa neho pri modelkách nižšie, ako pri bežných dievčatách, ktoré sa chcú modelkám podobať, a preto sa snažia za každú cenu schudnúť. „Modelky k nám väčšinou prichádzajú s takmer ideálnymi mierami. Nikdy im nekážeme chudnúť rýchlo a drasticky, naopak, dávame im niekoľko mesiacov na to, aby upravili jedálniček a hýbali sa. Veľakrát si ony myslia, že potrebujú schudnúť, a my im oponujeme, že sú dostatočne štíhle.“

 

Na nedávnej módnej šou v Košiciach spolu s moderátorom Chynom, spevákom Mirom Šmajdom a tanečníkom Justisom Lorenzom. FOTO: archív agentúry Flash


Nízke majú smolu

Mikuláš Santner spozná budúcu modelku, už keď prejde dverami. Nie je to vždy len o kráse. „Krása je veľmi subjektívna, keďže každému sa páči niečo iné. Modelka je typ dievčaťa, ktoré po fyzickej stránke spĺňa určité kritériá výšky a mier. Dôležitá je postava, tvár a celkové vyžarovanie. Modelkou sa dievča nestáva, ale sa ňou rodí. Prácou agentúry je tú modelku v nej objaviť a potom učiť veci, ktoré ju odlišujú od ostatných: Vystupovanie, chôdzu, správanie sa, obliekanie.“
A teraz krutá realita. Nízke dievčatá majú smolu nielen na móle, ale aj na stránkach časopisov. Nech sú akokoľvek pekné. „Žiadny časopis ich neodfotí, ak nespĺňajú modelkovské parametre. Je to mylná predstava ľudí, že fotomodeling a predvádzanie na móle robia dva rôzne typy dievčat,“ tvrdí Mikuláš Santner. Aj v jeho povolaní sa dostavila profesionálna deformácia. Priznáva, že na ženy sa pozerá inou optikou, ako bežní muži. „Vnímam len fyzický vzhľad, hoci mne samému je to nepríjemné. A často úplne opačne, ako verejnosť. Na jednej akcii som stretol bývalú modelku, ktorá tam robila hostesku. Povedal som jej, ako veľmi pribrala, na čo mi moji spoločníci vynadali, že som chorý. Podľa nich to bola krásna žena,“ povzdychne si.
Čo vlastne vo svete modelingu letí? Aj keď dnes svetom vládne retuš, všetci vyžadujú prirodzenú krásu, bez vrstvy make-upu, nafarbených vlasov a plastík. Jednotlivé typy modeliek sa majú šancu uplatniť v závislosti od sezóny. „V zime majú šancu tie najchudšie a najvyššie, v lete zasa trochu plnšie tvary. Taktiež každá krajina si žiada iné typy. Európanky sú obľúbené najmä v Ázii. Slovenská krása je stále kurze, ale sme zaškatuľkovaní ako postkomunistická krajina. Stále nás berú menejcenne, naše modelky majú nižšiu hodnotu, ako ich kolegyne zo západnej Európy.“

 

Šéf modelingovej agentúry cestuje po celom svete. V roku 2004 v New Yorku na súťaži Super Model of the World. FOTO: archív agentúry Flash


Pekné sú všade

Vďaka svojej práci šéf agentúry Flash veľa cestuje. Krásne dievčatá sú vraj všade, no v každej krajine iným spôsobom. Ani Slovenky nemožno hodiť do jedného vreca. „Typy dievčat sa líšia podľa regiónov. Môžeme tu pozorovať vplyv okolitých štátov, ale aj ekonomických rozdielov. V chudobnejších častiach Slovenska sú dievčatá chudé, vysoké a super na modeling. Sú skromnejšie ako napríklad Bratislavčanky, a tým aj cieľavedomejšie,“ zhŕňa Mikuláš Santner svoje skúsenosti. A čo Trnavčanky? „Tam už je toľko vplyvov, že je to ťažké určiť bližšie. Ale keď v Trnave nájdete pekné dievča, tak je to spravidla študentka z východného Slovenska,“ žartuje. Ako organizátor minuloročnej Miss Trnavského kraja totiž vie, že je z čoho vyberať. Víťazka Katarína Rezbáriková v júni poputuje do Južnej Kórey na súťaž Miss Asia Pacific 2011, ktorá sa uskutoční v hlavnom meste Soule na umelo vybudovaných plávajúcich ostrovoch.
Agentúra Flash sa venuje nielen bookovaniu modeliek po celom svete, ale organizuje aj módne a hostesingové akcie po celom Slovensku, módne prehliadky pre obchodné centrá a najnovšie pripravujú tanečný workshop pre deti. „Vychovali sme veľa úspešných modeliek, ktoré na Slovensku nie sú známe, ale v zahraničí sa im darí. Spolupracovali sme s Miss Universe, niekoľko rokov sme bookovali finalistky a robili z nich modelky. Úspešné boli najmä Magda Šebestová, Marína Gunišová, Eva Džodlová či Zita Galgócyová. Žiaľ, na Slovensku sú známe skôr playmates, ktoré pozývajú aj na prominentné akcie,“ povzdychne si Mikuláš Santner.
On tú svoju najkrajšiu ženu už našiel a oženil sa s ňou. Prekvapivo, nie je to modelka, hoci si modeling na chvíľu vyskúšala. S manželkou vychovávajú dvoch synov. Obaja po ňom zdedili výrazné modré oči, pre ktoré ho prirovnávajú k hercovi Nicolasovi Cageovi. Na dovolenke v zahraničí si ho vraj dokonca fotografovali.
Čo by robil, keby ho už modeling omrzel? „Pravdepodobne by som sa ešte viac venoval svojej práci a záľube číslo dva – psom. S ich chovom mám dvadsaťročné skúsenosti, odchoval som ich desiatky. Nedávno som si otvoril pet shop, ktorého súčasťou je psí butik. Takže s módou to má stále niečo spoločné.“
 

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka spoločnosti WebHouse, s.r.o. Právne informácie | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty
Copyright © 2010-2022 WebHouse, s. r. o. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk

Pocitadlo.sk

Mazda plug in hybrid
reklama