Trnavčania najazdili na bicykloch viac než 20-tisíc kilometrov
AKTUALITY - Trnava | 7.6.2016, 13.47, Ján Král
V treťom ročníku národnej kampane Do práce na bicykli, ktorá v máji prebiehala aj v uliciach Trnavy, zrealizovali jej účastníci zo slovenského Ríma 3228 jázd do zamestnania na dvoch kolesách a najazdili až 20 495 kilometrov. Oproti minulému roku tak odjazdili o viac než osem tisíc kilometrov viac a v porovnaní s cestou automobilom ušetrili takmer 5,2 tony CO2.
Cyklodoprava si získava v Trnave čoraz väčšiu popularitu. Ilustračné foto: Ján Král
Kampaň prebiehala celkovo v 60 samosprávach a zapojilo sa do nej 5637 obyvateľov Slovenska v 1731 tímoch. Tí počas mája najazdili až 782 621 kilometrov a ušetrili viac než 204 ton CO2.
Svojou účasťou súťažiaci upozornili vedenia slovenských miest aj štát na potrebu rozvoja cyklistickej infraštruktúry a zamestnávateľov na potrebu vytvárania vhodných podmienok pre cyklistov na pracoviskách.
„Tento rok bola rekordná účasť nielen v rámci celého Slovenska, kde sa počet účastníkov kampane zdvojnásobil, ale rastúce čísla zaznamenala aj samotná Trnava, kde sa tento rok zaregistrovalo až 140 obyvateľov v 42 tímoch,“ hovorí Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica, ktorá je hlavným koordinátorom kampane.
Ako vysvetľuje, ak by účastníci použili na presun do práce auto, pri počte zrealizovaných jázd a priemernej obsadenosti áut by počas mája v ranných a večerných špičkách pribudlo na mestské cesty takmer 3-tisíc automobilov.
Spomedzi tímov napokon zvíťazil 4-členný tím AE Bohunice, ktorý vďaka svojim 2995 najazdeným kilometrom ušetril životnému prostrediu takmer trištvrte tony CO2.
Najviac kilometrov počas mesiaca absolvoval Ľubomír Škumát, ktorý ich počas svojich ciest odjazdil až 922.
Medzi zamestnávateľmi napokon zvíťazilo Mesto Trnava, ktoré do súťaže postavilo až 10 tímov a 33 svojich zamestnancov, nasledované spoločnosťou ZF Slovakia (5 tímov a 16 zamestnancov) a firmou Trnavská teplárenská (3 tímy a 11 zamestnancov).
Do akcie sa zapojili aj zamestnanci Metského úradu v Trnave. Foto: archív eg
Ako však zdôrazňuje Štulajterová, cieľom kampane nie je dosiahnuť najvyšší počet kilometrov, ale presvedčiť čo najviac obyvateľov mesta, aby pri cestovaní do práce použili namiesto auta bicykel či inú formu ekologickej dopravy.
„Vzdialenosť medzi domovom a prácou sa natiahnuť nedá. Keď má raz niekto do práce len dva kilometre, ťažko bude súperiť s niekým, kto ich má do práce 30. Aj preto je pre nás v kampani dôležitá najmä samotná účasť a pravidelnosť cestovania na bicykli. Každý súťažiaci zároveň dáva svojou registráciou signál vedeniu mesta, že ho rozvoj cyklistickej infraštruktúry v meste zaujíma a praje si bezpečné podmienky pre svoj presun po Trnave. Za organizátorov sme radi, že práve trnavská radnica je v oblasti zlepšovania podmienok pre cyklistov a v budovaní nových cyklotrás v porovnaní s inými slovenskými mestami veľmi aktívna,“ dopĺňa hlavná organizátorka.