Trnavské rybníky
reklama

Gumy na jedno použitie

RELAX - Reportáže | 13.7.2011, 00.00, prispievatelia

Posledný júnový víkend sa na piešťanskom letisku zišla kopa fanúšikov nablýskaných áut. Celý priebeh Carat Tuning Party VII. nezničilo ani nepriaznivé „aprílové“ počasie.

Gumy na jedno použitie

Rada od driftérov: Šmyk nedostanete len vtedy... ak ste v šmyku.

reklama

 

Chvíľu bolo teplo, svietilo slnko, baby sa opaľovali... O chvíľu zasa pršalo a blýskalo sa. Silný vietor dokonca odniesol výsledky šprintov, a tak ich personál šprintom naháňal po dráhe.
Program bol nabitý. Vyhlásili Miss Carat Tuning, náladu rozbehol Rytmus, páni si prišli na svoje pri striptíze a chlapci na crossoch previedli FMX show.
Tuning (ladenie) je vlastne upravovanie vozidla motoricky alebo vizuálne. Tuneri často zo svojich sériových vozidiel spravia unikáty.
Medzi najzaujímavejšie autá rozhodne patril chrobák Mateja Šmykala z Nitrianskych Sučian. „Pekné autá ma zaujímali od malička. Keď si sestra kúpila Volkswagen, čo bol pôvodne veterán, rozhodol som sa, že ho prerobím,“ hovorí nadšenec od Prievidze. Kasňa aj motor sú upravené a výsledok je ohurujúci.

 

Šprintovali nielen autá.

reklama

 

Niekomu sa zdajú zadné sedadlá zbytočné. Priestor využije po svojom.


Gumený dážď
Na Carate sa súťažilo v rôznych kategóriách. Show & Shine, Bass Race, slalom, drifty a šprinty na štvrť míle. Pri dB Drag-Bass Race-Sound Quality ide o súťaž v ozvučení automobilu, teda o to, kto má najhlasnejší audio systém. Cena za takúto „hudbu“ do auta môže niekoľkonásobne prekročiť cenu auta samotného.
Pre divákov boli pravdepodobne najatraktívnejšie drifty. Drift je kontrolovaný šmyk. Jednoducho, šmyky, ktorých sa väčšina vodičov obáva, pretekári využívajú a šmykom prechádzajú celú trasu. To im umožňuje udržať si vysokú rýchlosť aj v zákrute.
Otáčky pritom často držia v obmedzovači. Na drift sú vhodné autá so zadným náhonom. Gumy, ktoré závodníci používajú, dlho nevydržia. Rýchlo sa derú a po pretekoch sú prakticky bez dezénu. Všade bol cítiť pach spálených pneumatík a nad súťažným okruhom sa vytvorila dymová clona. Pán v žltom tričku stojaci vedľa mňa sa neustále oprašoval od čiernych bodiek. Nad hlavami divákov doslova pršali kúsky gúm. Drifting je dosť náročný šport a naučiť sa ho je umenie. Vznikol niekedy v polovici šesťdesiatych rokov na ilegálnych pretekoch v Japonsku.

 

Felícia...

 

Retro Škoda mala veľký úspech.


Felda v koži
Pozornosť upútavala aj trojica chalanov na škodovkách s českými ŠPZ-kami. Avšak nie je Škoda ako Škoda. Felicia, Fabia a Octavia sa na naše sériové autá vôbec nepodobali. Zaujalo ma najmä naleštené biele auto s nádherným interiérom v bielej koži. Nečakala som, že sa mi niekedy bude páčiť Felicia. Martin zo Zlína zo svojho prvého auta spravil kuriozitu. „Prerobil som všetko. Podvozok, kolesá, nárazníky, lak, hudba, interiér... Čo išlo, to som prečalúnil, čo nešlo, to som nalakoval,“ konštatuje. Upravovanie áut ho baví už deväť rokov. Lukáš zo Šumperka je majiteľom neobyčajnej Škody Fabia. „Dostal som vodičák, kúpil som auto a už to išlo,“ vysvetľuje. Tuningu sa venuje približne desať rokov. „Auto je prerobené od základu,“ hovorí.
Ak ste si mysleli, že tuning je výhradne mužskou záležitosťou, mýlili ste sa. Dôkazom je aj Oľga z Bratislavy. „S tuningom som začala pred štyrmi rokmi. Prvý bol brat. Neskôr na tuning nahovoril mňa, a potom aj sestru,“ hovorí tunerka. Autá sú záľubou celej rodiny. „Doma nás volajú rodinka Úžasných,“ dodala s úsmevom. Jej žltý Opel Corsa C je prerobený motoricky aj dizajnovo. Obdivovali ho nadšenci všetkých vekových kategórií. Niektorí len neveriacky pozerali, keď zistili, že takéto auto upravila žena. A skutočne, sánka dolu Oľga.

 

Tina na streche
Nie každá žena v mužskom svete tuningu však mala úspech. Pretekárke Tine šťastie neprialo a pri driftoch sa dostala do veľmi nebezpečnej situácie. Už pri prvom okruhu sa jej nepošťastilo a pri nevydarenom šmyku zhodila zopár kužeľov. Jazdu bez problémov dokončila, no pri druhom pokuse sa jej auto v zákrute vymklo spod kontroly, vyletelo z dráhy priamo na naklonený svah, kde sa prevrátilo na strechu. Diváci stíchli a všetky pohľady smerovali k autu. Na miesto ihneď prišli záchranári.
Tina, našťastie, vystúpila po svojich. Otrasená, no usmiata zakývala divákom. Ozval sa obrovský potlesk. Jej spoluúčastníci auto prevrátili späť na kolesá a odišli na ňom zo súťažnej plochy. Nič vážne sa nestalo. Moderátor driftov s úľavou v hlase skonštatoval: „Tina celá, auto skoro celé.“ Len dvere museli odniesť oddelene od auta.
Najmenší úspech na akcii mali skupinky chlapcov, ktorí mali čerstvý vodičák, požičané auto, no i tak všetko vedeli najlepšie a po pretekároch na šprintoch kričali o dušu. Princíp šprintov bol jednoduchý. Prejsť štvrť míle po rovnej letiskovej dráhe za čo najkratší čas. Šprintovali autá i motorky. Divákov najviac bavilo, keď staré, napohľad nepoužiteľné auto vyprášilo pánkov na najnovších luxusných audinách či Mustagnoch...

TEXT A FOTO: JÚLIA KAMPFOVÁ

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda
reklama