Nákupné zvyky mladých Slovákov: Skutočne nakupujú potravinový odpad?
AKTUALITY - Firmy | 4.3.2019, 14.30, reklamný článok
Na prvý pohľad sa môže zdať, že pri nákupnom rozhodovaní Slovákov zohráva primárnu úlohu cena a chute - vysoký obsah éčok, jednoduchých cukrov a emulgátorov ostáva na druhej koľaji. Avšak realita je iná - stále viac mladých ľudí sa zaujíma o to, aké potraviny si vložia do nákupného košíka. Čítajú zloženie, stávajú sa vegánmi a za potraviny neraz utrácajú dvojnásobne viac, ako pred niekoľkými rokmi. Mali by nám ísť príkladom?

Ako často mladí nakupujú a kde?
Kedysi bolo zvykom nakupovať každý deň, dnes už si Slováci plnia košíky potravinami približne 2-krát až 3-krát do týždňa, pri pokladni však zaplatia o čosi viac. Najväčšie tržby robia pochopiteľne hypermarketom, ale záujem rastie aj o farmárske trhy a obchody s biopotravinami.
Počet Slovákov, ktorí sa zaujímajú o pôvod potravín, či už ovocia, zeleniny alebo živočíšnych produktov, sa z roka na rok zvyšuje. Ide o dôkaz toho, že prestávame byť ľahostajní k nášmu zdraviu a životnému prostrediu.
„Je to bio, eko, raw alebo home-made?“
Bio vajcia, bio jogurt s bio kultúrou, bio banány, produkty ekologického hospodárstva a výrobky, ktoré majú v názve "babičkine" alebo "light" - lákadlá aj marketingové ťahy, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán a vzbudzujú v nás pocit, že konzumuje len tú najvyššiu kvalitu.
Obchodné reťazce tiež potvrdzujú, že mladí Slováci čoraz viac siahajú aj po tzv. superpotravinách (potraviny, ktoré veľmi výrazne prospievajú nášmu telu) - patria medzi ne hlavne avokádo, orechy, konopné semienka či quinoa.
Do akej miery však ide o skutočnú starostlivosť o naše zdravie a kedy ide iba o vplyv aktuálnych trendov?
Akciové letáky sledujú viac než tri štvrtiny Slovákov
Nedávne štúdie odhalili, že akciové letáky sledujú viac ako tri štvrtiny slovenskej populácie. V dobe, kedy si akciový leták Kaufland, Lidl alebo Tesco môžete jednoducho prezrieť online, sa nie je čomu diviť.
Zľavová mánia
Kaufland - raj potravín s lákavými cenami sa možno javí ako obľúbené miesto slovenských dôchodcov, avšak veľkej obľube sa teší aj u mladšej generácie, a to nielen kvôli akciovému alkoholu.
Kaufland, na rozdiel od iných potravinových reťazcov, ponúka obrovské množstvo čerstvého ovocia i zeleniny, takže i milovníci farmárskych trhov si rozhodne prídu na svoje.
Záujem o vegánstvo rastie
Čo sa samotných stravovacích návykov týka, na Slovensku enormne stúpol záujem o vegánstvo. Jeho kolískou je Praha, ktorá počtom novootvorených vegánskych bistier a reštaurácií začína šliapať na päty aj vyhlásenému Berlínu.
Kým pred desiatimi rokmi by ste pražské vegánske reštaurácie sotva spočítali na prstoch jednej ruky, dnes ich v “Stovežatej” nájdete viac ako 40 a nové stále pribúdajú.
Ovplyvňuje vegánstvo i potravinové reťazce?
V pozadí však nezaostávajú ani potravinové reťazce - špeciálne vegánske značky vychádza v ústrety zákazníkom, ktorí sa rozhodli vyradiť zo svojho jedálnička všetky živočíšne produkty.
V Kauflande nájdete napríklad značku Take it Veggie, v Lidli ste si obľúbili bio nátierky, sójové nápoje alebo hotové ľahké šaláty.
Vegánske potraviny sú pochopiteľne o čosi drahšie a zatiaľ nejdú na odbyt v takej miere ako živočíšne produkty, svojich konzumentov si však nájdu.
Aktuálne sa k vegánstvu hlási približne 1 až 2% slovenskej populácie.