Trnavské rybníky
reklama

Zdieľané elektrobicykle sa v Trnave ujali, mesto plánuje systém vylepšovať

AKTUALITY - Trnava | 6.12.2019, 13.50, prispievatelia

Do systému je už zaregistrovaných viac ako dvetisíc Trnavčanov.

Zdieľané elektrobicykle sa v Trnave ujali, mesto plánuje systém vylepšovať

Zdieľané elektrobicykle majú v Trnave za sebou prvú sezónu. Foto: Mesto Trnava

Cukrovar Trnava
reklama

 

Z ulíc Trnavy stiahla radnica v tomto týždni všetky elektrobicykle, ktoré sú zapojené do systému zdieľania, takzvaného bikesharingu.

 

Dôvodom je bezpečnosť užívateľov, elektrické bicykle sa do ulíc vrátia na jar - najneskôr v marci.

 

Používatelia mali v tomto roku v Trnave k dispozícii približne 80 elektrických bicyklov. V rozpočte mesta na budúci rok je vyčlenených 70 tisíc eur na nákup ďalších.

Májový kvet
reklama

 

 

Počet bicyklov sa má zdvojnásobiť

Podľa primátora Petra Bročku to už budú zrejme bicykle s klasickým pohonom, ktoré však budú mať všetky smart funkcie ako elektrobicykle.

 

"Môj optimistický pohľad je taký, že sa počet bicyklov v novej sezóne zdvojnásobí. Arboria chystá inštaláciu dvoch staníc, kde sa budú dať bicykle nabíjať v sérii stojanov napojených na elektrinu. Keď budú reagovať ľudia pozitívne, podobné stanice by sme radi zaviedli v každej mestskej časti," uviedol Peter Bročka.

 

Počas prvého roka zdieľania bicyklov sa do systému podľa Veroniky Majtánovej z Mestského úradu v Trnave zaregistrovalo viac ako dvetisíc používateľov.

 

Od 1. marca tohto roku urobili vyše 103 tisíc výpožičiek. Najsilnejšími mesiacmi boli jún, júl a august s priemerom 600 výpožičiek za deň.

 

 

Dva bicykle sezónu neprežili

Najslabším mesiacom bol november, počas ktorého bol priemer 251 výpožičiek za deň.

 

„Počas prvej sezóny sme riešili aj poškodenia elektrobicyklov. Okrem menších škôd sme zaznamenali dve vážnejšie, dva elektrobicykle boli preto zo systému vyradené, pričom jeden bol nahradený novým kusom,“ dodala Majtánová.

 

V jednom prípade bol bicykel zničený úmyselne skupinou mladistvých na Slávii, ktorých sa však nepodarilo zadržať. Jeho oprava by vyšla drahšie ako kúpa nového.

 

V druhom prípade bol odpísaný po kolízii s autom na Zelenečskej ulici.

 

 

Problémom hlavne defekty a spôsob jazdy

Najčastejšie riešeným problémom sú defekty pneumatík, ale v servise sa už zaoberali aj problémami s pedálmi, skriveným blatníkom, odtrhnutým zvončekom, chýbajúcimi lankami na uviazanie batožiny a tiež osmičkami na kolese, ktoré súvisia so štýlom jazdy.

 

"Často vidíme, ako deti jazdia po dvoch, alebo sekajú obrubníky a myslí si, že je na pretekárskej dráhe. Treba k bicyklom pristupovať ako k spoločnému majetku," poznamenal primátor Trnavy.

 

"Očakávali sme ale oveľa väčšie poškodenia. Ľudia našťastie veľmi rýchlo pochopili, o čom to je."

 

 

Ročný poplatok meniť neplánujú

Mestské elektrobicykle si môže požičiavať každý človek na 18 rokov, ktorý sa do systému zaregistruje. Vstupný poplatok je stanovený na 20 eur, slúži ako kredit v prípade využívania platených výpožičiek.

 

Podľa Bročkových slov tento poplatok neplánujú zvyšovať, hoci zďaleka nepokrýva náklady spojené s prevádzkou.

 

Mesto však zvažuje, že zvýši poplatok za odloženie bicykla mimo vyhradenej stanice. Tento rok za to užívateľom strhávali z vopred zaplateného kreditu 40 centov.

 

Užívateľom systému ale pribudne výhoda v podobe bezplatného parkovania bicyklov v ich vlastníctve vo cykloveži pri železničnej stanici, ktorá má byť spustená do prevádzky pre verejnosť 7. januára.

 

Základnou myšlienkou zdieľania bicyklov je poskytnúť ľuďom rýchlu dopravu v rámci Trnavy tak, aby čo najmenej zaťažovali dopravnú infraštruktúru.

 

Požičanie bicykla je na prvých pätnásť minút zadarmo, po ich uplynutí je spoplatnené podľa cenníka.

 

 

Pribudnú nové cyklochodníky

Mesto Trnava plánuje v budúcom roku rozšíriť aj sieť cyklochodníkov. Realizovať sa majú trasy na uliciach Saleziánska, Veterná, Spartakovská a úsek na Špačinskej - od Rybníkovej po Lichardovu.

 

Infraštruktúra bude stavaná prevažne z eurofondov. "Po dokončení úseku na Bučianskej ulici prepojíme definitíve sídlisko Družba s Kamenáčom bezpečnou cyklocestou. Po dobudovaní ďalších spomenutých, bude mať priame spojenie aj sídlisko Zátvor," uzavrel Bročka.

 

(sita, Ján Král)

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda
reklama
cale clinic
reklama