Trnavské rybníky
reklama

Nová základná škola Felix v Trnave: Vytvárame priateľské prostredie pre rast šťastných detí

AKTUALITY - Firmy | 4.3.2020, 07.01, reklamný článok

Skúste si predstaviť základnú školu, ktorá pre žiakov vytvára bezpečné a dôveryhodné prostredie. Školu, v ktorej neúspech a neetickosť nemaju žiadne miesto. Školu, v ktorej rozvoj, poznávanie, objavovanie, riešenie výziev prebieha v priateľskej atmosfére.

Nová základná škola Felix v Trnave: Vytvárame priateľské prostredie pre rast šťastných detí

Lucia Krajčovičová a Dominika Rešetová.

 

Sme hrdí, že aj Trnava sa stane v poradí ďalším mestom na Slovensku, v ktorom vzniká základná škola Felix s ústrednou myšlienkou pomôct deťom vyrásť v dobrých, múdrych, sebavedomých a preto šťastných ľudí.

 

O tom, že tradičný systém vzdelávania nie je v súčasnosti jedinou možnosťou, nám porozprávali jej zriaďovateľky Dominika Rešetová a Lucia Krajčovičová.
 

 

Ako vznikla myšlienka začať s iným spôsobom vzdelávania detí v Trnave?

DR: Nedá sa určiť presný okamih vzniku myšlienky „priniesť“ do Trnavy Felix. Je to spôsobené tým, že sme sa ani jedna neplánovala vydať cestou pôsobenia v sektore súkromného školstva. Práve naopak, dovolím si tvrdiť, že si Felix našiel nás. Je iba logickým a veľmi prirodzeným pokračovaním našej životnej vízie a prístupu k životu.

 

Okrem dlhoročného kamarátstva nás spája aj spoločná túžba robiť veci inak, nenechať sa strhnúť celospoločensky vnímanou a akceptovanou dogmou, ako niečo nejde a nedá sa. Obe máme malé deti, pre ktoré sme chceli „inú“ školu. A zrovna v tomto období nám do života vstúpil Felix.

 

LK: Narazili sme na článok o Felixe, o ich modernom vzdelávacom prístupe, o tom, že sa deti do školy tešia, že je to prostredie, v ktorom môžu bezpečne prejaviť svoju individualitu, atď. napísali sme Petrovi Halákovi (pozn. zakladateľ školy Felix) a veci sa dali do pohybu tým správnym smerom. 

 


Kto za školou Felix stojí? 

DR: Nositeľom koncepcie školy Felix je Peter Halák. On sám učiteľ nie je, no vzdelávaniu sa o.i. venuje prostredníctvom neziskovej organizácie Indícia, ktorá sieťuje učiteľov po celom Slovensku. Keď jeho dieťa dorástlo do školopovinného veku, rozhodol sa založiť školu, o akej sníval.

 

LK: Pôvodná idea vytvoriť inovatívny vzdelávací koncept s prístupom školy 21. st, do ktorej by deti chodili s radosťou, sa postupnou usilovnou prácou stala skutočnosťou. 

 

Samozrejme, že reakcia okolia na seba nenechala dlho čakať. Začali sa ozývať hlasy aj z iných miest Slovenska, veď kto by nechcel mať vo svojom meste školu, akou je Felix?

 

Tešíme sa, že sa v septembri 2019 Felix rozšíri do Liptovského Mikuláša a Košíc. A od septembra 2020 bude aj v našej Trnave. 

 


Čo všetko je za tým založiť školu? V čom je tento proces najnáročnejší? 

DR: Proces vzniku prebieha na niekoľkých úrovniach, počnúc komunikáciou s Ministerstvom školstva, ktoré supervízuje splnenie všetkých zákonom stanovených podmienok pre zaradenie novovznikajúcej školy do siete škôl, cez zabezpečovanie a zveľaďovanie budúcich priestorov, komunikáciu so všetkými štátnymi orgánmi, ktoré sú do procesu zainteresované až po nachádzanie tých správnych ľudí – budúcich pedagógov a budovanie komunity podobne zmýšľajúcich rodičov. Dôležité je nestratiť prvotný pocit nadšenia, ktorý nás od začiatku motivuje. 

 


Je niečo čo vás pri tom prekvapilo?

LK: Ak sa pýtate na prekvapenie v negatívnom slova zmysle, tak nie. Pár prekvapení v tom pozitívnom význame sme však už zažili, a tie rozhodne vždy potešia.

 


”Škola nie je nepriateľ” - je práve táto myšlienka alfou a omegou toho, čo deťom a rodičom ponúkate?

DR: Je to jedno z tvrdení, ktorému veríme. Systém vzdelávania, ktorý naša spoločnosť vytvorila sa v konečnom dôsledku stal nepriateľským, nerešpektujúcim voči deťom, ktoré školu navštevujú.

 

Avšak škola sama o sebe môže byť taká, akú si ju vytvoríme. A my sme sa rozhodli vytvoriť priateľské miesto, kam budú deti chodiť s radosťou. Kde budú spoznávať nové veci, nadobúdať vedomosti a spájať ich do súvislostí.

 

Miesto, kde bude rešpektovaná ich individualita, vlastné tempo učenia sa, kde budú môcť s dôverou vyjadriť svoj vlastný názor a kde sa budú učiť rešpektovať názor druhého. 

 


Ako budú vyzerať vyučovacie hodiny?

DR: Na začiatku je dôležité povedať, že si tempo vyučovania určujú deti, všetko sa odvíja od ich potrieb. Keď potrebujú hodinu natiahnuť, natiahnu ju a keď deti nevládzu, tak príde prestávka.

 

Dôležitá zásada, ktorú si Felix drží je, že počas hodín deťom veci neprezrádzame, pretože veríme v dôležitosť samostatného objavovania, poprípade objavovania v kolektíve.

 

Keď sa v triede nazbiera 20 detí, každý vie niečo iné a dokopy je to úžasná masa, ktorá vie spolu neuveriteľne veľa. Je zmysluplné, keď si tieto objavy môžu deti vykomunikovať svojím jazykom. 

 

Je to celkom iné, ako keď učiteľ z pozície svojej autority povie takto to je a deti si všetko nekriticky osvojujú. Je dobré, keď sa naučia pýtať a overovať si informácie.

 

LK: Vo Felixe sa vyučujú všetky predmety určené štátnym vzdelávacím programom. Snažíme sa učiť blokovo s prvkami vysoko efektívneho učenia. V triede sa vytvára bezpečné prostredie a okrem vedomostí si deti budujú aj iné zručnosti – vytrvalosť, ohľaduplnosť, trpezlivosť, zmysel pre humor, či spoluprácu. 

 

Aktivity sa volia tak, aby dieťa vždy vedelo, akú zručnosť si pri tom posilňuje. Nadobudnuté vedomosti sa upevňujú pri prepájaní jednotlivých predmetov – napr. prírodoveda s výtvarnou výchovou či vlastiveda so slovenčinou. Deti nie sú fixované na rozvrh ako nemenný plán. 

 

DR: Presne tak, rozvrh neslúži ako nezmeniteľná dogma. Každé ráno sa v triede koná ranný kruh, kde sa deti dozvedia, čo ich v daný deň čaká. Učiteľka povie, čo približne budú robiť, predstaví úlohy, ktoré ich čakajú. Používame jeden z najlepších matematických konceptov –Hejného matematiku s metodikou založenou na konštruktivizme.

 

LK: Dôležité je, aby každé dieťa zažilo úspech na úrovni, na ktorej sa nachádza. U nás ani ten najslabší žiak z matematiky nepovie, že ju nemá rád. On si ráta veci na svojej úrovni a zažíva úspech, že úlohu vyrieši. A iný zas zvládne ťažšiu.

 


Aké máte vízie, koľko žiakov bude v jednej triede?

DR: Často sa na nás obracajú rodičia aj starších detí s otázkou, či neplánujeme otvoriť povedzme rovno prvý stupeň. Napriek tomu, že v ideálnej rovine by sme najradšej otvorili už plne organizovanú školu, nie je to v našich silách. Pri rozhodovaní sa sme vzali do úvahy viacero faktorov, ktoré nás podstatným spôsobom ovplyvňujú a v školskom roku 2020/2021 otvoríme len prvý ročník.

 

 

LK: Počet detí v jednej triede je nižší, než ako sme zvyknutí zo štátnych škôl. S ohľadom na vyučovaciu metodiku, postupy, či aktivity však musí byť počet žiakov v triede prispôsobený nutnosti vytvoriť dostatočný počet tímov.

 

Žiaci v nich často pracujú a aby práca dávala zmysel, je vhodné vytvoriť ich minimálny počet. Počet žiakov na triedu sa preto bude pohybovať od 16 do 20.  

 


Kvantita vedomostí, dobré výsledné známky, množstvo titulov, to je niečo čo väčšina rodičov od školy očakáva. Ale akosi sa zabúda na schopnosť stať sa vďaka rozvinutým schopnostiam úspešným. Ako je to v tomto smere nastavené u vás?

DR: Je rozdiel, ak sa niekto učí zo strachu zo zlej známky, z obáv z reakcie rodičov, alebo sa učí s radosťou, z vlastného rozhodnutia a svojej vôle. V tom vidíme zásadný rozdiel. Oba prípady môžu viesť k dobrým známkam, a teda k nadobudnutým titulom.

 

Naša spoločnosť verí, že tie sú akousi zárukou životného šťastia, no často to tak nie je. Len človek, ktorý koná v súlade sám zo sebou a na základe vlastného presvedčenia môže byť v živote šťastný. A o to nám pri našich deťoch ide.

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda balík výhod
reklama