Trnavská župa bude žiadať od vlády mýto aj na cestách II. a III. triedy
AKTUALITY - Trnava | 25.7.2020, 11.55, prispievatelia
Po zavedení mýta na diaľniciach a cestách I. triedy sa časť nákladnej dopravy presunula na cesty II. a III. triedy. Kraje by po spoplatnení vybraných úsekov týchto ciest mohli získať financie na ich rekonštrukciu.

Áut na cestách je veľa, peňazí na opravy ciest je málo. Vyrieši to mýto aj na bežných cestách? Ilustračné foto:pm
Trnavský samosprávny kraj bude od vlády a ministerstva dopravy žiadať spoplatnenie ciest II. a III. triedy pre určené kategórie vozidiel. Zákon o výbere mýta ráta so spoplatnením týchto ciest, nariadenie vlády však pre ne ustanovilo nulovú sadzbu mýta.
„Zavedením mýtneho systému vodiči nákladných vozidiel, najmä tranzitujúcich, v snahe vyhnúť sa spoplatneným úsekom využívajú cesty nižšej kategórie. Cesty II. a III. triedy však neboli na takúto dopravnú intenzitu a záťaž dimenzované ani stavané. Tento stav prináša so sebou rad negatívnych vplyvov na život obyvateľov kraja, bývajúcich v blízkosti týchto ciest, ako aj vo zvýšenej miere poškodzovanie týchto ciest,“ píše sa v materiáli, ktorý krajským poslancom predkladá trnavský župan Jozef Viskupič.
Žiada od nich splnomocnenie na oficiálne rokovania s predstaviteľmi vlády, ministerstvom dopravy a dopravcami, ktorí poskytujú služby vo verejnom záujme o zavedení mýta na cestách II. a III. triedy.
Zastupiteľstvo Trnavského samosprávneho kraja sa záležitosťou bude zaoberať v stredu 29. júla.
Pred prípadným spoplatnením všetkých ciest II. a III. triedy elektronickým mýtom v minulosti varovalo združenie dopravcov ČESMAD Slovakia, podľa ktorého by tento krok výrazne zhoršil ekonomickú situáciu klasickým dopravcom, ale aj malým živnostníkom a menším lokálnym firmám.
Tieto cesty majú podľa združenia dĺžku takmer 14-tisíc kilometrov a spolu s dnes spoplatnenými viac ako 2 300 kilometrami infraštruktúry a zvyškom ciest I. triedy by to znamenalo fakticky spoplatnenie celej cestnej siete na Slovensku.
Kraje by zavedením mýta na vybrané úseky ciest II. a III. triedy mohli získať financie na rekonštrukcie týchto ciest.
Trnavský samosprávny kraj má v rozpočte na tento rok vyčlenených takmer 20 miliónov eur na starostlivosť o cesty II. a III. triedy. Z tejto čiastky je 12,5 milióna eur určených na bežnú údržbu ciest a sedem miliónov na ich rekonštrukcie a zlepšenie dopravno – technického stavu.
Za tieto peniaze má kraj v pláne obnoviť viacero úsekov ciest v celkovej dĺžke 22 kilometrov. Kraj však vlastní zhruba 1 600 kilometrov ciest II. a III. triedy.
SITA