Trnavské rybníky
reklama

Zabrzdené cyklotrasy

AKTUALITY - Trnava | 18.8.2011, 16.22, Katarína Rosinová

Mám pre vás tip na adrenalínový šport. Volá sa cyklistika v Trnave. Jazdiť tak, aby ste dodržali všetky predpisy a neohrozili svoj život, je takmer nemožné.

Zabrzdené cyklotrasy

Bezpečných miest pre cyklistov by v Trnave mohlo byť viac. Foto: Michal Hlavatovič

Púpavy pri aleji
reklama

Trnava má vybudovaných 7,1 kilometra cyklotrás. Väčšinou sú riešené formou zvláštneho pruhu na ceste alebo vedú popri nej. Ich najväčším problémom je, že na seba nenadväzujú. Cyklista musí plynulú jazdu po cyklochodníku niekoľkokrát prerušiť. „Pokiaľ trasa nevedie presne od východiskového miesta do cieľového, tak nemá žiadny význam. Ľudia takéto cyklotrasy ani nevyužívajú, radšej sa vyberú inokade,“ hovorí zo skúsenosti šéf cykloklubu Bicyglo Trnava Marián Kasala.
Koncepcia rozvoja cyklotrás len na území mesta počíta celkovo so 41,25 kilometra tak, aby sa z ktorejkoľvek obytnej zóny dostal obyvateľ pohodlne do centra. Cyklotrasy by mali viesť aj do priemyselných zón, aby mohli ľudia do práce jazdiť na dvoch kolesách. Budovanie cyklotrás však napreduje slimačím tempom. Každý rok pribudnú približne jeden - dva kilometre. Najväčším problémom sú popri nedostatku financií aj zlé zákony. Tie umožňujú vykupovať pozemky pod cyklotrasy za rovnaké ceny ako stavebné pozemky. A to je podľa hovorcu mesta Pavla Tomašoviča neúnosné. „Apelujeme na zmenu legislatívy, ktorá je jediným funkčným riešením. Ak by sme len raz ustúpili a kúpili napríklad kúsok predzáhradky za prehnanú sumu, vznikol by precedens.“ Cyklisti uprednostňujú chodníky ďalej od ciest, v príjemnejšom prostredí a bez smogu, no budovať cyklotrasy popri ceste je najjednoduchším riešením. I keď nie vždy možným. „Mnohé komunikácie sú zahatané tak, že je to problematické. Najpálčivejším problémom je Modranka. Je ťažké riešiť cyklochodník popri štvorprúdovke,“ dopĺňa Pavol Tomašovič. Problém vidí aj v tom, že mesto preklenujú štyri dôležité cesty, takže bez vybudovania podchodu alebo nadchodu sa cyklista semaforom nevyhne.

Mapka cyklotrás v Trnave. Zdroj: Mesto Trnava

Namaľuj futbalovú Trnavu
reklama


Rovno do cesty
Nielenže je cyklochodníkov málo, ale niektoré sú aj zle riešené. Navyše, bezohľadní vodiči si ich mýlia s parkovacími miestami. Za všetky prípady hovorí cyklochodník pri Evanjelickom dome, ktorý ústi priamo do protismeru cesty. Na značku bieleho bicykla v modrom poli vodiči väčšinou kašlú. Chodievam tadiaľ každý deň a bicykli do práce a už niekoľkokrát ma takmer zrazilo auto. Ako chce mesto riešiť situácie, ako je táto? „V tejto lokalite hľadáme bezpečnejšie riešenie. V súčasnosti doznieva pôvodné značenie. Je zošúchané, preto ho už ani neobnovujeme. V priebehu niekoľkých mesiacov by malo dôjsť k preorganizovaniu riešenia,“ dozvedela som sa.

Keď idete po tejto cyklotrase v opačnom smere, môžete vletieť rovno pod auto. Foto: Michal Hlavatovič

Nedostupné eurofondy
Vysporiadané pozemky sú prvým predpokladom na čerpanie eurofondov. No ani ten, kto má pozemky pod cyklotrasy v suchu, nemá vyhraté. Svoje o tom vie predseda občianskeho združenia Trnavská náučná cyklotrasa (OZ TNC) Jozef Kozoň. OZ má v pláne vybudovať prevažne v trnavskom okrese dvesto kilometrov asfaltových chodníkov širokých dva a pol metra s osvetlením. Okrem cyklistov majú slúžiť aj korčuliarom a vozičkárom. „Približne polovica pozemkov pod cyklotrasy je majetkovo-právne vysporiadaná, na približne tridsať kilometrov máme vydané stavebné povolenia. Prisľúbená je aj päťpercentá spoluúčasť na financovaní od Trnavského samosprávneho kraja. Čakáme už len na vhodnú výzvu na čerpanie eurofondov,“ informoval. Tá však neprichádza. Aj preto členovia OZ poslali otvorený list ministrovi pôdohospodárstva, v ktorom ho žiadajú o vypísanie výzvy v auguste alebo v septembri. S rovnakou požiadavkou sa chcú obrátiť na Úrad vlády SR a podporiť ju petíciou. „Dúfam, že budeme úspešní, lebo čas na čerpanie eurofondov sa kráti,“ povedal Jozef Kozoň. Na celý projekt potrebujú približne 22 miliónov eur. Členmi OZ je 23 obcí. Mesto Trnava z administratívnych dôvodov nemôže byť členom, no so združením spolupracuje a vo svojej koncepcii počíta s napojením vlastných cyklotrás na cyklochodníky TNC.
O niečo menšie, zato reálnejšie plány má cykloklub Bicyglo Trnava. Zaoberajú sa značením už existujúcich cyklotrás, pričom sú to často lesné alebo poľné cestičky. V roku 2000 vďaka grantu od mobilného operátora vyznačili sieť cyklotrás v Malých Karpatoch. Sami si museli cestičky nájsť otestovať a označiť adekvátnou tabuľkou podľa kategórie, čím uľahčili prácu ostatným cyklistom a cykloturistom. Pokračujú ďalej. Ich cieľom je spojiť Karpaty s Váhom. Zostavili aj mapu už vyznačených cyklotrás, ktorá je zatiaľ k dispozícii len na internete. Nájdete ju na adrese www.cyklotrasy-tt.sk.

Jeden z cyklochodníkov v Malých Karpatoch. Foto: Marek Boháček

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda TANEX
reklama