Používaním stránok trnavskyhlas.sk súhlasíte s používaním cookies. Viac info OK

Trnavské rybníky

reklama

Sobota 28. 11., meniny má Henrieta, zajtra Vratko.Význam mien.

Vitamín D dôležitým faktorom pre obranyschopnosť organizmu

Vydané 10.11.2020 o 14.31, reklamný článok

Imunita voči chorobám patrí medzi najskloňovanejšie témy roka 2020. Ešte akosi viac sa zameriavame na príjem vitamínov či už zo stravy, alebo prostredníctvom rôznych výživových doplnkov. Aj výskumy vedcov potvrdzujú, že pre obranyschopnosť organizmu je dôležitý vitamín D. A to nehovoríme „len“ o koronavíruse, ale aj o ďalších civilizačných chorobách. Nedostatok vitamínu D môže zapríčiniť rôzne zdravotné ťažkosti a ľudia s jeho nedostatkom sú náchylnejší voči chorobám. Preto by ste si mali zabezpečiť, aby ste prijímali odporúčanú dennú dávku vitamínu D.

Vitamín D dôležitým faktorom pre obranyschopnosť organizmu

Ilustračné foto: New Africa / Shutterstock.com


Nedostatok vitamínu D nie je pre telo dobrý

Vyhneme sa bulvárnym konštatovaniam o tom, že absencia vitamínu D vám zaručene spôsobí takú alebo onakú chorobu. Aj výskumy a štúdie však potvrdzujú, že nedostatok vitamínu D nemusí, ale môže zapríčiniť viacero zdravotných problémov, a pre telo predstavuje problém.

 

Absencia tohto vitamínu môže spôsobiť nasledovné zdravotné ťažkosti:

  • náchylnosť na choroby či infekcie
  • bolesť kostí či chrbta
  • vyčerpanosť a únava
  • úbytok vlasov
  • zhoršený psychický stav, resp. depresie

Odmalička nás rodičia učili, aby sme trávili veľa času vonku. Čerstvý vzduch je prospešný nielen z pohľadu prevetrania nášho tela a mysle, ale aj pre príjem vitamínu D.

 

Tento vitamín totiž získavame práve zo slnečného žiarenia. Pri pobyte na slnku nastáva reaktívny proces, keď slnečné žiarenie zapríčiní, že cholesterol sa mení na vitamín D.

 

Je však potrebná správna vlnová dĺžka slnečného svetla, ktorá sa napríklad v tuhej zime aj pri ostrom slnku nedá veľmi docieliť. Preto je potrebné dopĺňať tento vitamín inými spôsobmi.

 


Ako doplniť vitamín D?

Slnko je primárnym zdrojom vitamínu D, avšak čím ďalej od rovníka sa nachádzate, tým je to náročnejšie, pretože máte počas roka menej slnka, a navyše v nesprávnom uhle.

 

Toto konštatovanie platí nielen pre Trnavu, ale aj pre Slovensko, pretože v lete je síce u nás dostatok slnka a tepla, na jeseň a v zime však už nie.

 

Vitamín D sa dá získať aj zo stravy, avšak je to pomerne náročné.

 

Zdrojmi vitamínu D v strave sú vaječné žĺtky, mastné ryby či maslo.

 

Pre doplnenie potrebnej dennej dávky by ste sa však mali poobzerať aj po výživových doplnkoch.


Poznáme dva druhy vitamínu D:

  • vitamín D2 (produkujú ho rastliny, prípadne lesné huby)
  • vitamín D3 (produkovaný našou pokožkou pri slnečnom svetle, prípadne sa vyskytuje v rybách, mäse či mlieku)

Zjednodušene povedané, najlepší vitamín D je taký, ktorý vám kombináciou stravy a doplnkov poskytne odporúčanú dennú dávku.

 

Je ťažké presne prepočítať vitamín D získaný zo slnka, v každom prípade, ak je to možné, je dobré tráviť čas na slnku.

 

Pre doplnenie vitamínu D existujú rôzne vitamínové doplnky, ktoré sa líšia podľa toho, akú dávku tohto vitamínu obsahujú.

 


Vitamínové doplnky sú najmä na jeseň a v zime vítané

Ak si chcete aj na jeseň a v zime udržať potrebnú hladinu vitamínu D pre obranyschopnosť organizmu, nepôjde to bez vitamínových doplnkov.

 

Získať dostatočnú dennú dávku zo stravy je náročné, a slnko už nesvieti tak často a silno.

 

Vitamínové doplnky sa líšia podľa toho, akú dávku dôležitejšieho vitamínu D3 obsahujú. Priemerné denné množstvá sa uvádzajú buď v mikrogramoch (mcg) alebo Medzinárodných jednotkách IU.

 

Napríklad, dospelí ľudia potrebujú minimálne 15 mikrogramov denne, čo je 600 IU.

 

Ak si spočítate príjem z bežnej nezdravej stravy, zistíte, že bez vitamínových doplnkov to veľmi nepôjde. Ak sa navyše venujete aj športu alebo cvičíte, tak paradoxne, musíte ešte viac dbať na imunitu.

 

Najmä vtedy, ak ste práve so športom začali. Vaše telo je totiž celkovo odolnejšie, no šport preň predstavuje určitú záťaž, a preto je potrebné chrániť organizmus pred oslabením a chorobami.


Viac overených informácií o zdravom životnom štýle nájdete na fitnessrevolution.sk.

Podeľte sa s nami o váš názor!

Hlavné správy

Maľbu na fasáde bytovky na Linčianskej vytvárník upraví, ľuďom sa nepáčila

Maľbu na fasáde bytovky na Linčianskej vytvárník upraví, ľuďom sa nepáčila

Maľba na stene mala vyžarovať pozitívnu energiu, zámer pouličnému výtvarníkovi Ivanovi Jakušovskému zatiaľ nevyšiel. celý článok

Dunajská Streda ukázala v Trnave kvalitu, zdolala nevýrazný Spartak

Dunajská Streda ukázala v Trnave kvalitu, zdolala nevýrazný Spartak

Futbalisti trnavského Spartaka na domácom ihrisku nestačili na Dunajskú Stredu. Súperovi zo Žitného Ostrova podľahli 0:2. celý článok

Pred domom premiéra Igora Matoviča sa uskutočnil protest

Pred domom premiéra Igora Matoviča sa uskutočnil protest

Polícia vyhodnotila situáciu ako pokojnú, voči protestujúcim nezasahovala. celý článok


reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka spoločnosti WebHouse, s.r.o.
Copyright © 2010-2020 WebHouse, s. r. o. Všetky práva vyhradené
Právne informácie | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty

Pocitadlo.sk

Mazda na elektrinu

reklama