Trnavské rybníky
reklama

Župan Jozef Viskupič: Preteky Okolo Slovenska pomôžu spropagovať Trnavský kraj

RELAX - Rozhovory | 18.9.2021, 12.55, Ján Král

V nedeľu budú v Trnavskom kraji finišovať cyklistické preteky Okolo Slovenska. Pretekári vstúpia na územie regiónu pri Merašiciach, prejdú hlohoveckým a trnavským regiónom a v Trnave si to rozdajú o celkové víťazstvo. K podporovateľom podujatia patrí aj trnavská župa. So županom Jozefom Viskupičom sme v tejto súvislosti hovorili nielen o pretekoch ale aj o ďalšej podpore cyklistiky a cyklodopravy v kraji.

Župan Jozef Viskupič: Preteky Okolo Slovenska pomôžu spropagovať Trnavský kraj

Župan Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič. Foto: TTSK

 

Aký je váš vzťah k cyklistike? Koľko kilometrov ročne najazdíte?
- K cyklistike, behu, hokeju, inline korčuľovaniu a najnovšie aj ku kolobežkovaniu je môj vzťah kladný. K športu mám celkovo veľmi blízko. Záplava endorfínov po podarenom výkone amatérskeho športovca je výborná. Za úspech beriem aj to, že prebehnem desať kilometrov a nemusím prosiť blízkeho človeka, aby ma prišiel niekam vyzdvihnúť autom... Cha-cha.

 

Na cyklistiku sme vybavená celá rodinu, od trojročného syna Viktora až po manželku. Kilometre presne spočítané nemám, obvykle jazdím zhruba 25 kilometrový okruh smerom na Cífer, prípadne sa idem povoziť do okolia Smoleníc, kde urobím tam a späť aj okolo 60 kilometrov.

 

 

Trnavský samosprávny kraj podporil preteky Okolo Slovenska. Čo všetko si pod týmto môžeme predstaviť?
- Okrem finančnej podpory podujatia sa venujeme aj úprave ciest a ich okoliu, aby mali pretekári bezpečný a komfortný prejazd. Ide o kosenie, zametanie alebo obnovu dopravného značenia. Dočasne upravíme aj cestný poriadok niektorých spojov prímestskej autobusovej dopravy, aby neprichádzalo ku kolíziám s pretekmi.

 

Pred dvoma rokmi sme podporili aj spoločné Majstrovstvá Slovenskej a Českej republiky, ktoré sa konali v Trnave. Aj takýmito investíciami sa snažíme dať do popredia cyklistiku ako šport a hlavne cyklodopravu na území kraja ako trvalú formu udržateľnej mobility.

 

Preteky Okolo Slovenska sa do nášho regiónu dostali aj vďaka podpore Trnavského samosprávneho kraja.

 

 

Prečo ste sa rozhodli investovať do tohto podujatia?
- V roku 2018 končili preteky v Galante, Trnavským krajom išli cyklisti len asi 20 kilometrov, zdalo sa mi to ako veľmi krátky úsek. Preto sme žiadali Slovenský zväz cyklistiky zväzu, aby natiahli trasu na našom území. Rozprávali sme sa, že by raz preteky mohli končiť aj na Záhorí, čo sa naplnilo v roku 2019 v Senici a minulý rok v Skalici. Tento rok máme záverečnú etapu s finišom v Trnave.

 

Radi sme preteky podporili, pretože okrem zaujímavých športových výkonov tu ide o propagáciu pohybových aktivít a tiež krajiny. Možnosť ukázať naše okresné mestá a obce a celkovo kraj v televízii je jeden z dôvodov, prečo ako kraj do tohto podujatia investujeme.

 

Napríklad v Hlohovci zrekonštruovali tamojší zámok, v meste bude jedna z horských prémií a zábery pôjdu do sveta cez televíziu. Okrem vysielania pretekov v RTVS sa podarilo zabezpečiť, aby podujatie šíril aj najznámejší svetový športový kanál Eurosport. Teší ma, že záverečná etapa, ktorá ide naším krajom, bude vysielaná celá naživo.

 

Pomôže to spropagovať región a rozvinúť turistický ruch. Preteky Okolo Slovenska sa podarili dvihnúť z prachu, zapojili sa župani, primátori a starostovia, podarili sa vytvoriť zdroje na ich rast a aj vďaka tomu patria medzi špičkové slovenské športové akcie.

 

 

Pôjdete sa osobne pozrieť aj na niektoré úseky na trati, prípadne na finálový špurt?
- Určite áno, rád si pozriem Petra Sagana či Chrisa Frooma v akcii. Chcel by som vidieť naživo rýchlostnú prémiu v Borovej, zároveň ma organizátori oslovili na ceremoniálne povinnosti pri odovzdávaní ocenení po finiši pretekov.

 

Jozef Viskupič pri nakladaní bicykla do cyklobusu, ktorý vozí záujemcov k Malým Karpatom.

 

 

Ako spomínate, jedna z rýchlostných prémií bude na Borovej, ku ktorej máte blízky vzťah. V tomto ale, odľahčene povedané, vraj nemáte prsty vy...
- Je síce pravda, že k Borovej mám blízko, ale môj nápad to skutočne nebol. Rýchlostná prémia bude pred domom šéfa cyklistického zväzu Petra Privaru. Sám mám inak k trase vedúcej z Trnavy cez Borovú a okolité dediny, blízky vzťah. Asi som po nej nabicykloval v živote najviac kilometrov. Chodieval som sem počas sobôt pomáhať na záhradu. Nebavilo ma jazdiť autom, tak som niekoľko rokov absolvoval okruh na bicykli.

 

 

Máte teraz pri všetkých povinnostiach čas navštíviť obec, kde ste vyrastali?
- Dúfam, že tento rozhovor nebude čítať môj otec, pretože musím povedať, že tam už chodím málo. Skrátka, niet času... Otec pestuje všetko ovocie a zeleninu, čo sa v našich podmienkach dá, reálne mu teraz ale pri starostlivosti o záhradu pomáham veľmi málo.

 

Preprava bicyklov cyklobusom.

 

 

Kraj po novom zaviedol cyklistické autobusy aj vlaky, ktoré prepravia ľudí k cyklocestičkám v Malých Karpatoch. Aký ohlas našiel projekt u ľudí?
- Aktivitu zastrešuje Krajská organizácia cestovného ruchu Trnavský kraj, také bábätko medzi našimi inštitúciami. Spätná väzba na cyklobusy aj zážitkový vlak, ktorý preváža tiež cyklistov z Bratislavy a Trnavy až do Smoleníc, prichádza od ľudí pozitívna. Začínali sme s pilotným projektom Cyklobusom od vody k vode“ zo Senca až do Jelky či Šamorína. Jazdil aj cyklobus z Dunajskej Stredy cez Gabčíkovo, Vojku nad Dunajom až do Hamuliakova.

 

Pokračujeme ďalej v Trnave. Cez víkendy uľahčujeme prepravu za rekreačnou cyklistikou v Malých Karpatoch. Pripravili sme pre ľudí aj prehľad cyklotrás a cyklookruhov, ako aj pamiatok a atraktívnych území. Všetky zaujímavé výlety zverejňuje naša Krajská organizácia cestovného ruchu na svojich sociálnych sieťach „Kraj zážitkov“.

 

 

Plánujete v tejto aktivite nasledovne pokračovať aj v jarných mesiacoch?
- Keď tento projekt vyhodnotíme, budeme na budúci rok pokračovať systémovo, to znamená, že budeme organizovať dopravné spojenia pre rekreačných cyklistov z viacerých miest kraja a hustejšie. Teraz fungujeme zhruba do polovice októbra, neskôr sa zameriame hlavne na prázdninové mesiace.

 

Na bicykli v teréne.

 

 

V akej fáze je pokračovanie budovania Vážskej cyklomagistrály na území Trnavského samosprávneho kraja? 
- Nedá mi opomenúť, že po predošlom vedení župy sme preberali tento projekt vo veľmi zlom stave, de facto neboli naplánované žiadne cyklotrasy. V čase, keď iné samosprávne kraje v roku 2018 strihali pásky a otvárali nové trasy, sme my začínali s projektovaním.

 

Príprava takéhoto projektu, to nie je len o kreslení nejakých čiarok, obsahuje to aj výkup pozemkov alebo ich zabezpečenie. Skrýva to v sebe často dlhú komunikáciu s rôznymi subjektami a súkromnými vlastníkmi pozemkov, kadiaľ má trasa viesť. Preto to toľko trvá. Som však veľmi rád, že ešte toto programové obdobie sa nám niektoré úseky podaria zrealizovať.


Každopádne, projektové riadenie je teraz už vo veľmi dobrom stave, získali sme eurofondy už na dva úseky. Jeden má 3,6 kilometra a siaha od hranice nášho a Trenčianskeho kraja po železný most v časti Piešťan Bodona. Pribudne aj doplnková infraštruktúra ako odpočívadlo s altánkom, lavičkami a stojanmi na bicykle. To chceme stihnúť tento rok.


Na budúci rok budú nasledovať práce na úseku Sereď - Šúrovce o dĺžke približne 1,7 kilometra.


Ďalšie žiadosti o eurofondy podávame v najbližších týždňoch, pôjde o úseky Šúrovce - Horné Zelenice a Horné Zelenice - Hlohovec, ale aj o úsek medzi fabrikou Stellantis a obcou Zavar. Tam budeme musieť riešiť aj úsek ponad diaľnicu, kde vznikne pri Zavare nová cyklolávka.


Ďalšie úseky na tejto trase pripravujú obce a mestá, ktorým sa snažíme poskytnúť čo najvyššiu súčinnosť, aby sme mohli trasy prepojiť.

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda balík výhod
reklama
cale clinic
reklama