Rozvíjajúce Montessori hračky podporujú harmonický rozvoj dieťaťa
AKTUALITY - Firmy | 29.10.2021, 07.02, reklamný článok
Montessori prístup vo výchove vychádza od Marie Montessori, ktorá sa narodila v roku 1870 v Taliansku. Napriek mnohým prekážkam bola Montessori prvou talianskou lekárkou. Pôsobila v tamojšej nemocnici a vďaka tejto práci dospela k poznaniu, že každé dieťa sa rodí s úžasným ľudským potenciálom, ktorý sa môže rozvinúť iba vtedy, ak mu rodičia (dospelí) počas prvých rokov života poskytnú dostatočne podnetné prostredie a podnety.

Rovnako zistila, že každé dieťa prechádza určitými senzitívnymi obdobiami, ktoré sú podstatné pre nadobudnutie konkrétnych zručností.
Tieto fázy intelektuálneho záujmu a zvedavosti sú charakteristické veľkým záujmom dieťaťa o konkrétne aspekty okolitého prostredia.
Inými slovami, ide o akési nutkanie dieťaťa, ktoré ho motivuje zamerať sa na určitý predmet a túžbu preskúmať ho.
„Ak deti dostanú v správnom čase správne podnety,
sú schopné učiť sa takmer nevedome.“ (T. Seldin)
Montessori hračky a senzitívne obdobia dieťaťa
Rozvíjajúce hračky Montessori podporuj harmonický rozvoj dieťaťa. Sú vyrobené z prírodných materiálov, podporujúce zmyslový a emočný vývin dieťatka.
Tieto hračky vyžadujú vlastnú aktivitu dieťaťa, čo mu umožňuje zažiť si schopnosť meniť realitu hračky, učiť sa zo svojich chýb a hľadať tvorivé riešenia.
Vo väčšine v ponuke nájdete tradičné drevené stavebnice, rôzne didaktické a motorické hry a hračky práve tak, aby harmonicky podporovali rozvoj osobnosti dieťaťa v konkrétnom senzitívnom období (v súlade s jeho vlastným tempom vývinu).
Napríklad v senzitívnom období pohybu, ktoré je vo vývine dieťaťa prítomné od narodenia po cca jeden rok, je výborná pomôcka vežičky z nasadzovacích krúžkov od Little Dutch, s ktorou sa dieťa učí veci uchopiť, otočiť, udržať predmet v rovnováhe a zároveň ho správne nasadiť.
Krása a harmónia
Pri kúpe hračiek alebo iných pomôcok pre deti odporúčame vyberať hračky, ktoré sú primerane veľké, s ktorými sa dobre a ľahko manipuluje zároveň ktoré sú pekné (dizajnovo vkusné).
Ak sa dá, vyhýbajte sa lacným predmetom z plastu. Deti vnímajú krásu dreva, skla a iných neutrálnych (prírodných) materiálov.
Deti veľmi ľahko vstrebávajú a vnímajú svoje najbližšie okolie. Dlho si pamätajú najmenšie detaily domáceho prostredia, preto by cieľom rodičov malo byť pre dieťa pripraviť harmonické a krásne prostredie pre hru a zároveň i umenie.
Pokiaľ bude hudba súčasťou každodenného života vašej rodiny, dieťa prejaví spontánny záujem o tóny, rytmus a melódiu a to najmä v senzitívnom období hudby, ktoré je približne od druhého po šiesty rok vývinu dieťaťa.
Výbornou pomôckou pri tvorbe vlastných tónov a melódií je xylofón od Little Dutch, ktorý je tiež dizajnovo veľmi vkusný.
„Vo svete, ktorý je plný plastov a rôzneho nevkusu,
deti láka krása prírodných materiálov, ako je drevo.“ (T. Seldin)
Okrem krásy a vkusu pri výbere hračky a celkového usporiadania detskej izby je podstatné zamerať sa na citlivý prístup k dieťatku, pretože výskumy hovoria, že:
• intelektuálny, emocionálny, ale aj sociálny vývin navzájom súvisí. Rozvoj mozgu a CNS sa vyvíja optimálne, ak sa dieťa cíti milované a v bezpečí. Preto bezpodmienečné láskanie a upokojovanie dieťaťa vytvára základy pre budúce vyrovnávanie sa so stresovými a inými negatívnymi situáciami,
• zmyslové podnety, pri ktorých dieťa zapája zrak, sluch, chuť, čuch a pohyb stimulujú neuróny, ktoré sú v mozgu prítomné od narodenia a ktoré vďaka tomu vytvárajú trvalé spojenia,
• mozog dieťaťa sa vlastne rozvíja „sám od seba“, ak má dieťa možnosť voľne sa pohybovať v domácom bezpečnom prostredí, ktoré môže skúmať a zároveň bezpečne manipulovať s rôznymi predmetmi,
• fyzické aktivity a rozvíjajúce hračky podporujú produkciu buniek v hipokampe (časť mozgu), ktorý je kľúčový pre rozvoj pamäte a schopnosti učiť sa.