Moderné autá už dávno nie sú len o mechanických súčiastkach
AKTUALITY - Firmy | 18.12.2021, 08.07, reklamný článok
Svet techniky sa mení často závratnou rýchlosťou a výnimkou nie je ani automobilový priemysel. Že sa vám práveže zdá, že nič prevratné sa vo svete áut nedeje? Tak si porovnajte dnešné autá s autami z nedávnej minulosti, napríklad z doby spred 15 rokov. To je ale rozdiel, že?

Ilustračné foto: ichefboy / Shutterstock.com
Na všetko dohliadajú riadiace jednotky
A to sme nešli vôbec hlboko do minulosti, ale len o jeden a pol desaťročia naspäť. Množstvo áut na cestách je stále z tejto doby. A teraz si zoberte, že už vtedy sa našli ľudia, ktorí o nových autách hovorili, že sú príliš komplikované a prepchané technikou.
Ako potom nazvať dnešné autá? V tých sa nachádza množstvo elektroniky a káblových zväzkov a o chod tohto celého sa starajú riadiace jednotky.
Tak napríklad riadiaca jednotka ABS má za úlohu regulovať tlak brzdových kotúčov, aby bola na kolesá prenášaná brzdná sila presne podľa potreby a nedošlo tak k zablokovaniu kolies pri prudkom brzdení.
Aj chod motora riadi program v riadiacej jednotke
Tou riadiacou jednotkou, ktorú si však zrejme väčšina predstaví pri tomto pomenovaní, je riadiaca jednotka motora. To je vlastne taký malý počítač, ktorý riadi chod motora, čiže procesy ako vstrekovanie paliva, nastavenie zapaľovania, reguláciu otáčok, či plniaceho tlaku, lambda reguláciu, alebo kontrolu emisií.
Ako každý počítač aj riadiaca jednotka motora má v sebe softvér, podľa ktorého pracuje. A ako to dobre poznáme zo sveta počítačov, keď nastane chyba, nemusí ísť výhradne o chybu hardvéru. Tá môže nastať aj v softvéri.
Preto už niet servisu, ktorý by nevykonával okrem „hardvérových“ opráv aj dôkladnú diagnostiku riadiacich jednotiek. Pri poruche riadiacej jednotky je totižto potrebné zistiť, či je možné ju opraviť. Výmena za novú býva totižto často naozaj drahou záležitosťou.