Cyklotrasa v strede Študentskej ulice nebude, Bročka vysvetľuje prečo
AKTUALITY - Voľby | 25.1.2022, 07.00, prispievatelia
Terajšie riešenie podľa primátora Petra Bročku zlepšilo mobilitu a výrazne zvýšilo bezpečnosť pre všetkých účastníkov cestnej premávky, vrátane cyklistov a chodcov.
Z dopravného riešenia na Študentskej ulici v Trnave sa stáva predvolebná téma. Archívne foto: Pavol Machovič
Primátor Trnavy Peter Bročka odmieta myšlienku vedenia cyklotrasy uprostred Študentskej ulice. Predstava cyklotrasy v stredovom páse je podľa neho už dávno prekonaná.
„Viedla by iba ku komplikáciám motorovej dopravy v tomto uzle a k výraznému zvýšeniu nebezpečia pre cyklistov a chodcov,“ reaguje Bročka na Branislava Baroša z občianskeho združenia Trnava pre každého.
Ten pripomenul staršiu myšlienku cyklochodníka vedeného v zelenom páse uprostred Študentskej ulice. S takýmto riešením rátal generálny dopravný plán mesta Trnava z roku 2008. Písali sme o tom TU.
Bročka tvrdí, že terajšie riešenie „zlepšilo mobilitu a výrazne zvýšilo bezpečnosť pre tisíce áut, stovky autobusov a cyklistov a pre tisíce detí, študentov a chodcov, ktorí boli denne v ohrození kvôli 70 vozidlám, ktoré v snahe vodičov neplatiť parkovné blokovali jazdný pruh.“
Mesto Trnava v polovici minulého roku zakázalo parkovanie motorových vozidiel v pravom pruhu po oboch stranách ulice a tento priestor vyčlenilo pre cyklistov. Názory na toto riešenie sa od začiatku rôznia, časť verejnosti, hlavne tej cyklistickej, si ho pochvaľuje, ďalšia časť kritizuje.
„Cyklisti a kolobežkári sa neraz necítia bezpečne a aj naďalej využívajú chodník pre peších, či cestu pre autá. Obyvatelia Spiegelsalu zúfajú, pretože motoristi teraz parkujú svoje vozidlá v bočných uliciach,“ konštatuje Baroš, ktorý sa netají tým, že bude kandidovať na post primátora Trnavy.
Vedenie cyklistov v stredovom páse medzi dvoma cestami nie je podľa Bročku využívané ani v mestách, ktoré sú k cyklistom naozaj ústretové, ako sú napríklad holandské mestá.
„Bolo by naivné až hlúpe snažiť sa vymyslieť unikátne slovenské riešenie namiesto aplikovania osvedčených princípov z miest, ktoré sú známe výbornými podmienkami na presun na bicykli všetkých vekových kategórii a zároveň vysokou bezpečnosťou cestnej premávky,“ hovorí Bročka.
Cyklotrasa uprostred ulice by podľa neho vytvorila viacero konfliktných bodov, napríklad pri napojení na Ulicu J. Bottu a Hospodársku ulicu.
Aktuálne riešenie dopravy na Študentskej ulici sa nepozdáva ani Mariánovi Galbavému, ďalšiemu z uchádzačov o kreslo primátora.
Ten na rokovaní Mestského zastupiteľstva v Trnave vlani v septembri prezentoval štyri iného alternatívy možného riešenia cyklochodníkov na tejto ulici.
(pm)