Trnavské rybníky
reklama

Bročka: Záchytné parkoviská by mohli byť pre všetkých Trnavčanov zdarma

AKTUALITY - Trnava | 29.4.2022, 14.48, Ján Král

Systém rezidenčného parkovania sa bude podľa trnavského primátora postupne vyvíjať.

Bročka: Záchytné parkoviská by mohli byť pre všetkých Trnavčanov zdarma

Primátor Trnavy Peter Bročka. Foto: Pavol Machovič

Púpavy pri aleji
reklama


Mestské zastupiteľstvo schválilo od 1. júla zavedenie nových rezidenčných zón v Trnave. Vyvolalo to viaceré reakcie rôzneho typu.

 

Na tlačovej konferencii primátora Petra Bročku sme preto kládli otázky, ktoré majú na jazyku mnohí Trnavčania. Spolu s ním odpovedal na niektoré aj poslanec Marcel Krajčo.

 

Ten figuruje v pracovnej skupine, ktorá rieši parkovaciu politiku v meste.

Potulky Malým Rímom
reklama

 

 

Na rokovaní zastupiteľstva padol návrh, aby bolo možné v nových rezidenčných zónach parkovať hodinu zdarma. Trnava bude mať nové parkovacie automaty, je v požiadavkách na ich získanie, aby mali funkciu, ktorá by toto umožnila? A ako sa pozerá vedenie mesta na to, aby táto hodina zdarma vôbec bola možná?
- Bročka: „Príde mi úsmevné rozprávať o vytláčaní lístkov a dávaní si ich za sklo auta, keď od začiatku hovoríme o tom, že ideme transformovať celý systém. Kľúčové bude evidenčné číslo vozidla, ktoré bude snímať auto mestskej polície kamerami.

 

Už teraz tento systém porovnáva v jednotlivých zónach databázu zakúpeného parkovného a funguje na identifikácii EČV. Jediný dôvod, prečo to nie je zavedené ešte všade, súvisí s tým, že nemáme všade nové automaty.

 

V nových zónach však môžeme raz povedať aj to, že už tu nebudú žiadne automaty a bude sa platiť iba sms správou alebo aplikáciou. Hodina zdarma v celej zóne je niečo, čo je extrémne ťažko kontrolovateľné a vytvára to extrémny tlak na ľudí, aby si povedali: Ale veď ma nechytia!

 

Následne vznikne veľké množstvo priestupkov. Kontrolné auto prejde zónou a zo 400 vozidiel bude na 150 svietiť červený bod. Niekto musí fyzicky prísť a skontrolovať, či tam náhodou neparkuje niekto s kartičkou ZŤP, lebo táto skupina má parkovanie zdarma.

 

Kým skontroluje všetkých týchto priestupcov, môže ubehnúť dlhý čas a neviem si predstaviť, koľko ľudí by sme okrem technologického zázemia potrebovali, aby to seriózne fungovalo.“

 

 

Ako to teda chcete riešiť?
- Bročka: „Stále tvrdím, že rezidenčné parkovanie je dynamicky sa rozvíjajúci otvorený systém. V tejto chvíli je v hre, že umožníme všetkým Trnavčanom bez rozdielu, či bývajú v rezidenčnej zóne, alebo mimo nej, parkovať na parkoviskách v zóne B zdarma 24 hodín denne. Nevylučujem, že časom to zregulujeme napr. na štvorhodinové parkovanie. Je to oveľa lepšia cesta.

 

Keď si pozriete rezidenčné zóny, ktoré pripravujeme, vždy dávame v pochôdznej vzdialenosti parkovisko zóny B. To je potom možné využiť napr. na návštevy, kde mohol obyvateľ mesta štyri hodiny parkovať bezplatne.

 

Ak by sa ukázalo, že prichádza k zahlteniu systému, môže nastať časová redukcia bezplatného parkovania. Z môjho pohľadu je to benefit, ktorý úplne vynahrádza ilúziu o parkovaní hodinu zadarmo kdekoľvek. To by sa ťažko  kontrolovalo a navyše by generovalo ďalšie a ďalšie náklady.“

 

Od 1. júla bude rezidentská zóna aj v okolí Tehelnej a Hlbokej ulice.

 

 

Zatiaľ to nie je schválené a momentálne majú možnosť v B zónach parkovať zdarma iba obyvatelia z rezidentských zón. Ostatní Trnavčania nie. Toto plánujete teda upraviť?
- Bročka: „Premýšľam nad tým, že by sme počas júna umožnili registrovať sa ktorémukoľvek Trnavčanovi, aby sa zaregistroval na B-čkovú kartu bezplatne.“

 


- Krajčo: „Vytvoríme takto rezidentskú zónu z celého mesta. S tým, že človek sa môže podľa podmienok, ktoré aktuálne fungujú, teda 1 euro na 1 auto a na 1 byt, zaregistrovať v rámci celého mesta, aj keď v ich zóne ešte reálne spoplatnenie nie je.“

 

Parkovisko oproti poliklinike na Starohájskej ulici patrí do zóny B. Spadá sem tiež parkovací dom, na streche ktorého sú takmer permanentne voľné miesta. Foto: Ján Král

 

 

Neuvažuje sa, že by sa všetko zjednodušilo? Teraz máme R1 až R5, keď príde do Trnavy človek napr. z Kopaníc, musí študovať celý manuál, ako to tu vlastne je s  parkovaním...
- Bročka: „Kto nemá pobyt v Trnave, bude za parkovanie platiť. V B zóne by domáci nikdy neplatili, pre cezpoľných by boli tieto parkoviská spoplatnené.“

 

 

Máme však obavu, že parkoviska zóny B nemajú takú kapacitu, aby tam parkovali všetci záujemcovia.
- Bročka: „A prečo si to myslíte? Na základe čoho? Vychádzate zo zjednodušenej predstavy, že všetci pôjdu parkovať práve tam. Takú prvoplánovú myšlienku som mal síce aj ja, ale už si to nemyslím. A preto som hovoril, že teraz preferujem nápad, že by sme to mali povoliť pre všetkých Trnavčanov na 24 hodín a v okamihu, keď sa ukáže zahltenie, zredukujeme to na štyri hodiny alebo kratší čas.“

 

Do zóna R4 bude patriť okolie Hospodárskej ulice.

 

 

Parkovisko pri Okresnom úrade typu B je plné aj teraz, keď tam pustíme celú Trnavu zadarmo, všetci, čo pôjdu na stanicu, sa tam budú snažiť parkovať, lebo bude zadarmo...
- Bročka: „Až do doby, kým tam nebudú môcť byť. Čo potom urobia?“

 

 

Pôjdu na parkovisko k nemocnici.
- Bročka: „Aj tam bude regulácia. Vtip spočíva v tom, že ľudia vozia svoje dieťa tri ulice do školy. Uvediem príklad: Zo Špíglsaalu prepravujú dieťa na Bottovu ulicu. Takéto prípady potrebujeme eliminovať. Ak sa spýtam, prečo dieťa vozia, osoba mi odpovie, že je tam veľa áut a bojí sa, aby dieťa nezrazilo auto. Lenže, pritom sama je súčasť problému a súčasť jeho zväčšovania, lebo daná osoba sedí v jednom z áut, ktoré tie deti ohrozujú. A pritom tam mávame mestskú políciu v rámci ranných ciest do škôlky.“

 


- Krajčo: „Pre ľudí, ktorí prídu do Trnavy napr. z Kopaníc, vytvárame parkoviská typu B, ktoré sú označené v aplikácii, na mapkách na stránke mesta a na každom parkovisku, ako je to aj teraz. Čiže, priorita je tá, aby autá prichádzajúce do Trnavy z iných obcí a miest, sa koncentrovali na B-čkových záchytných parkoviskách, tak ako to vidíme teraz napr. pred Billou.“

 

Parkovisko pred Billou je zahrnuté do zóny B, reálne sa však na ňom ešte parkovné nevyberá. Foto: Pavol Machovič

 


- Bročka: „Ako príklad uvediem, že teraz ideme stavať doplnkové parkovacie miesta na Hlbokej. Som absolútne presvedčený, že keby sme spustili Hlbokú teraz bez vybudovania kapacít, tak to bude vyzerať veľmi obdobne ako na Spartakovskej, kde je úbytok 20, maximálne 30 percent áut.

 

Napriek tomu postavíme tieto parkovacie miesta. Jednak preto, že sme sa tak dohodli s ľuďmi z tejto lokality a jednak preto, aby sme aj tu dokázali časť miest vyčleniť ako B-čkový parking. A preto tvoríme rezidentské zóny tak, aby sme tam dostali vždy B-čkové záchytné parkoviská, ktoré umožnia pešiu bezproblémovú dostupnosť lokality.


Napr. parkovisko pred Billou je záchytné parkovisko pre centrum mesta. Keď sme spúšťali zónu Podjavorinská, všetci sa pýtali, kam pôjdu všetky tie autá? Kam zmiznú? Na záchytné parkoviská.

 

Niekto protiargumentoval, že zo Spartakovskej išli na Clementisovú. Aj tam spustíme rezidenčnú zónu a pôjdu zase ďalej, až sa ocitnú na Starohájskej alebo pri Bille. Je to veľmi jednoduchý proces, pri ktorom vytláčate autá nie von z mesta, ale na záchytné parkoviská, kam patria. 


Kto si myslí, že na Družbe je problém s parkovaním, choďte sa po osemnástej pozrieť na parkovisko na Starohájskej, ktoré je záchytným parkoviskom pre centrum.

 

V bezprostrednejšej blízkosti a pešej dostupnosti k centru, už záchytné parkovisko nebude existovať. Možno ešte tak na Rybníkovej, ale na Starohájskej je totálne prázdne a je tam aj parkovací dom, ktorý je tiež večer prázdny.“

 

Po zavedení rezidenčného parkovania na Podjavorinskej ulici zostávajú niektoré miesta neobsadené. Táto fotografia vznikla vo štvrtok o 14:00. Foto: Pavol Machovič

 

 

Postupné "uťahovanie slučky" na B-čkových parkoviskách a prípadne znižovanie hodín parkovania zdarma, podľa toho, aké potreby ukáže realita, dáva zmysel. Z nášho pohľadu sú však v rezidenčných zónach nastavené pravidlá naopak - utiahli ste slučku úplne a možno ju budete časom uvoľňovať. Je skutočne potrebné, aby boli rezidentské zóny spoplatnené nonstop, vrátane víkendov, keď najväčší problém tam robí parkovanie iných vozidiel počas pracovných dní? Obzvlášť, keď parkovanie v centre je počas víkendov zdarma.
- Bročka: „Táto anomália sa čoskoro odstráni.“

 

 

Nemáme však pocit, že by to bolo v centre nutné, cez víkend predsa nie je plné áut...
- Krajčo: „V prvom rade sa snažíme v ľuďoch pretvárať myšlienku o kvalite života. Ešte teraz to v mnohých zónach vyzerá tak, ako by kvalita života súvisela s čo najbližším zaparkovaním vozidla k bytu.

 

Osobne vidím cestu v uvoľňovaní pravidiel, že budeme zväčšovať parkoviská typu B, kde sa dá aj v súčasnosti večer alebo cez víkend parkovať zdarma.

 

V západných krajinách ako sú Dánsko alebo Holandsko, vidíme, že majú veľké rezidentské zóny, kde býva veľa ľudí a detí. Chcú sa pohybovať vo svojom priestore a nielen tráviť čas vo svojom byte.

 

Vytvorené sú tam zóny, na okraji ktorých je parkovisko, kde odstavia auto a do zóny prichádzajú len po svojich. Nezachádzajú však autom pred vchody, kde vytvárajú konfliktné situácie s autami.

 

A toto je jeden z krokov, kam by sme sa chceli dostať za určitú dekádu. Edukujeme ľudí v štýle: Ok, vy ste rezidenti a nemáme problém, aby ste parkovali priamo pred vchodmi, je to pochopiteľné. Ale ak prídu návštevy, nech zaparkujú dvesto metrov od vášho bytu a nech sa tú vzdialenosť k vášmu bytu prejdú.

 

Preto sme prišli do regulácie, ktorá je prísne nastavená. Išli sme podľa pravidiel, ktoré nám povedali v mestách ako Viedeň, kde nás vystríhali, čo sa môže stať, ak slučku nebudeme uťahovať pevnejšie, aby sme mali reálny obraz o tom, koľko skutočne v zóne je áut, ktoré tam majú byť a ktoré tam reálne chceme a to sú v prvom rade rezidenti. A postupne uvoľňovať systém.“

 

Medzi záchytné parkoviská zóny B patrí napr. aj parkovisko pri zimnom štadióne. Foto: Pavol Machovič

 


- Bročka: „Otázka znie, akým spôsobom budeme uvoľňovať a čo urobíme s priestorom, ktorý teraz zaberajú parkovacie miesta, ktoré nie sú využité permanentne. Napr. na Podjavorinskej je teraz voľných veľa parkovacích miest. Sú dve základné možnosti.

 

Nastavili sme reguláciu, ktorú považujeme za správnu a funkčnú pre rezidentov. To je nepopierateľné. Rezidentom môžeme položiť otázku – Čo chcete, aby sa stalo ďalej s daným priestorom? Je tu priestor na redukciu parkovacích miest, pričom vaše práva ani povinnosti nebudú obmedzené.

 

Uvediem príklad, vzniklo nám napr. tisíc metrov štvorcových priestoru, ktorý vieme prerobiť tak, že zrušíme parkovacie miesta, ktoré nie sú počas dňa efektívne využité a nechcete miesto nich zrevitalizovať niektorý z vnútroblokov?

 

Chcete uprednostniť pred ihriskom alebo revitalizáciou územia iné riešenie? Napr. vytvorenie parkoviska typu B? Teda zrealizovanie predstavy o tom, že napr. návštevy budú parkovať zadarmo?

 

Pokojne mi povedzte, pretože v tejto chvíli, nemôžem povedať, že mi je to jedno, pretože ja by som sa rozhodol pre revitalizáciu, ale ja už som dosiahol svoje – umožnil som rezidentom jednoduchšie parkovanie – ale vy, rezidenti, mi teraz povedzte, odhlasujte si, či chcete.

 

Také niečo nás určite bude čakať niekedy počas leta. Nech si ľudia jasne povedia, čo chcú s priestorom urobiť. Jasne budeme vystríhať pred plusmi a mínusmi každého rozhodnutia, ale veď podeľme si zodpovednosť za to rozhodnutie.

 

Otvorene poviem ako by som sa rozhodol ja. Ale ak chce niekto umožniť iným ľuďom tráviť s autíčkom viac času v danej zóne, kľudne, radi vyhovieme v tomto kontexte.

 

Zóna R5 bude v časti Spiegelsaal.

 

 

Ktoré parkovisko je brané ako záchytné pre Spiegelsaal, Hospodársku a priľahlé ulice?
- Bročka: „Celý Spiegelsaal je vlastne po regulácii jedno veľké záchytné parkovisko pre centrum. Hypoteticky.“

 

 

Otázkou sme mali na mysli parkoviská typu B, ktoré možno budú časom pre všetkých Trnavčanov na určitý časový úsek bezplatné.

- Bročka: „Máme parkovisko na Hospodárskej, pred okresným úradom a kľúčové je aj to, čo sme hovorili, že samotný Spiegelsaal bude mať oveľa viac legálne vyznačených parkovacích miest.“

 


- Krajčo: „Tam je úplne iný charakter individuálnej bytovej zástavby v zmysle rodinných domov. Je tam nastavená aj iná taxa ako v iných rezidentských zónach. Je tam aj iný režim, teda večer a víkendy zadarmo. V tejto zóne nevidíme priestor, aby sme vymedzovali vzdialenosť dvesto alebo tristo metrov od B parkoviska. V zónach, ktoré nie sú husto obývané, sa to nedá. Zároveň v rodinných domoch môžu návštevám poskytnúť parkovanie aj na svojom pozemku, čo by mala väčšina domov v tejto lokalite spĺňať. Nehovoríme, že každý, viem, že sú tam domy aj staršieho dáta.“

 


- Bročka: „Nezabúdajme na to, že ide o rezidenčnú štvrť rodinných domov, ktorá má byť maximálne upokojená.“

 

S novými parkovacími automatmi nebolo mesto spokojné, vráti ich dodávateľovi a zabezpečí nové. Viac sme sa téme venovali TU. Foto: Pavol Machovič

 

 

Na Spiegelsaali sú rôzne prevádzky – cukráreň, kvetinárstvo, pohostinstvá. Týmto prevádzkam to asi výrazne sťaží podnikanie...
- Bročka: „Poviem príklad: V centre sú dve cukrárne, kde sa už teraz stojí rad a bude sa aj v lete. Na Hviezdoslavovu ani do blízkosti sa autom nedostanete.“

 

 

Lenže do centra chodia ľudia zámerne na prechádzky, toto je iný charakter predajní.
- Bročka: „Otočím to zase naopak. Rozumiem, čo hovoríte, ale vychádzate z predstavy, že sa doveziete k predajni autíčkom a idete riešiť svoju vec. Pričom všetky prevádzky, ktoré sa nachádzajú na Spiegelsaali, sú úplne lokálneho charakteru.“

 

 

Aké najbližšie kroky teda plánujete s rezidenčným parkovaním?
- Bročka: „Máme koncept, ktorý rozvíjame. Primárny cieľ je mať pre rezidentov dostatok parkovacích miest. Riešime, ako bez toho, aby sme skomplikovali systém, zjednodušiť každému Trnavčanovi možnosť vstúpiť do zóny alebo zaparkovať blízko zóny a vstúpiť na pešo bezplatne.

 

Zatiaľ sa nám javí ako najlepší a najbližší krok spomínané parkovanie v B-zónach. Ak by prišlo k zahlteniu týchto parkovísk, môže prísť k redukcii z 24 hodín na iný časový úsek, ktorý je veľmi blízko k predstave, aby mohol niekto aspoň na hodinu zaparkovať zadarmo.

 

Nebude to priamo v zóne, nebude obmedzovať ľudí, ktorí tam naozaj žijú, ale bude to veľmi blízko. Samozrejme, ešte sme len v rámci interných diskusií aj na úrade. Sme vo fáze posudzovania možností. 


Potrebujeme, aby ľudia pochopili, že keď chceme budovať nejaký systém, musíme začať s nejakým predpokladom, ktorý je postavený na skúsenosti z iných miest, ak taká skúsenosť existuje a potom ho napasovávať na aktuálnu situáciu v meste, kde plán aplikujem.

 

A to je to, čo robíme. Spustili sme nejaký základ. Zistili sme, že ten funguje. A potom môžeme postupne uvoľňovať systém tak, aby bol efektívny.“

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda TANEX
reklama