Cyklotrasa na Ulici Jána Bottu čaká už len na peniaze z Plánu obnovy
AKTUALITY - Trnava | 25.2.2023, 13.09, prispievatelia
Zoznam chválených žiadostí má byť známy v apríli, vzápätí by stavebná firma mohla začať s prácami.
Zatiaľ poslednou dokončenou cyklotrasou v Trnave je spojnica Zelenečskej a centra mesta. FOTO: Pavol Machovič
Mesto Trnava čaká so začiatkom výstavby plánovanej cyklotrasy na Ulici J. Bottu a Š. Moyzesa už len na rozhodnutie o pridelení finančných prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti.
Ministerstvo dopravy nás informovalo, že zoznam schválených žiadostí bude známy v apríli.
Mesto Trnava je podľa primátora Petra Bročku pripravené okamžite začať so stavebnými prácami na dvojkilometrovej cyklotrase, aby mohla byť dokončená ešte v tomto roku.
Bročka práve túto cyklotrasu označil za jednu z kľúčových častí vznikajúcej nosnej siete cyklotrás v meste. Okrem samotnej cyklotrasy tu budú vybudované aj nové chodníky pre peších, verejné osvetlenie a sadové úpravy.
Mesto Trnava má už od jesene minulého roka podpísanú zmluvu so stavebnou firmou, ktorá bude cyklotrasu stavať. Tá je schopná dielo s cenou viac ako 2,2 milióna eur dokončiť do siedmich mesiacov od odovzdania staveniska.
Trnava žiada z prvej výzvy z Plánu obnovy a odolnosti približne dva milióny eur. Primátor Bročka v minulosti viackrát vyslovil presvedčenie, že tieto peniaze aj získa.
Trnava len pred pár dňami dokončila cyklotrasu na Ulici A. Žarnova, ktorá spája Zelenečskú ulicu s centrom mesta. Súbežne s ňou vedie aj nový chodník pre chodcov.
Rozostavaný je spoločný chodník pre cyklistov a chodcov na Kamennej ceste, ktorý vedie o susedného Bieleho Kostola.
(pm)
Európsky parlament verí cyklistikeEurópsky parlament navrhuje posilniť cyklistické návyky a zelenú transformáciu EÚ prostredníctvom špecializovaných cyklistických jazdných pruhov, parkovísk pre bicykle a nižšou DPH.
Uznesenie Európskeho parlamentu o vypracovaní stratégie EÚ pre cyklistiku, ktoré bolo len pred pár dňami prijaté, obhajuje uznanie cyklistiky za plnohodnotný spôsob dopravy.
Zdôrazňujú sa v ňom výhody, ktoré by cyklistika mohla priniesť pre zelenú transformáciu EÚ: lepšie zdravie, menej dopravných zápch a hluku, zlepšenie kvality ovzdušia a hospodársky rast.
Poslanci vyzývajú Komisiu, aby vypracovala európsku stratégiu v oblasti cyklistiky s cieľom zdvojnásobiť do roku 2030 počet cyklokilometrov v Európe.
Cyklistika by mala byť súčasťou mestských plánovNedostatok zabezpečených parkovísk a vyhradených cyklistických pruhov, ale aj nedostatočné opatrenia na zabránenie krádežiam sú niektoré z prekážok, ktoré podľa poslancov bránia rastu cyklistiky v mestách.
V uznesení sa navrhuje, aby regionálne a miestne orgány začlenili cyklistiku, cenovo dostupné elektrické bicykle a systémy spoločného využívania bicyklov do plánov mestskej mobility.
Väčšie synergie s inými druhmi dopravy, ako je viac miest pre bicykle vo vlakoch alebo viac zabezpečených parkovísk pre bicykle na staniciach by tiež mohli pomôcť zvýšiť počet cyklistov.
Viac podporyPoslanci nabádajú vlády EÚ a miestne orgány, aby investovali výrazne viac peňazí do výstavby samostatnej cyklistickej infraštruktúry a znížili sadzby DPH na dodávky, prenájom a opravy bicyklov a elektrických bicyklov.
Vyzývajú Komisiu a vlády EÚ, aby podporovali výrobu bicyklov a komponentov „vyrobených v Európe“ a stimulovali tento druh výroby v EÚ.
Poslanci tiež vyzývajú Komisiu, aby vyhlásila rok 2024 za Európsky rok cyklistiky.
(pm) |