Kto chce dnes predať nehnuteľnosť, potrebuje profesionálnu ponuku od odborníkov
AKTUALITY - Firmy | 11.7.2023, 19.01, reklamný článok
Realitný trh v posledných mesiacoch spomalil. Aký bude ďalší vývoj? Na otázky odpovedal odborník z realitnej kancelárie Atte REALITY Ivan Hrušovský.

Kedy praskne realitná bublina?
- Vyzerá to tak, že “realitná bublina” praskla. Najmä keď si pozrieme štatistiky z Národnej Banky Slovenska, tak vidíme pokles. Na trhu teda cítiť stagnáciu ale aj pokles cien. Štatisticky na úrovni asi 5 percent z predvianočných cien. Novostavby majú svoju kalkuláciu na základe vstupných nákladov. Staršie nehnuteľnosti sa nechali unášať rastom inflácie a ostatných faktorov na trhu.
Čo to teda znamená pre staršie nehnuteľnosti?
- Staršie rezidenčné nehnuteľnosti sú na pokles cien asi najzraniteľnejšie. Samozrejme ich predajnú cenu ovplyvňuje trh ale hlavne ľudský faktor. Ak sa pozrieme do histórie tak v roku 2008 v Q3 mali v TT kraji svoju najvyššiu cenu a potom prišlo postupné znižovanie cien.
Oplatí sa teda počkať s kúpou staršej nehnuteľnosti?
- Ak by bol teraz rok 2008, čo bol tiež historický vrchol cien, a chceli by ste si počkať na cenové dno, tak by ste čakali do konca roku 2013. Od začiatku roku 2018 do konca roku 2022 sme dosiahli v Trnavskom kraji takmer dvojnásobnú cenu za meter. Ak to porovnáme s rastom pred rokom 2008, tak ani v roku 2013 už ceny neboli ako predtým.
Dajú sa ěste dobre predať staršie nehnuteľnosti?
- Áno, dajú. Práve teraz je nutnosť predávať s profesionálmi. Potrebujete nehnuteľnosť čo najlepšie odprezentovať, venovať jej čas. Fotenie profesionálnym fotografom a nie mobilom. Zobraziť sa cez reklamy ľuďom, ktorí hľadajú nehnuteľnosť a majú financie. Toto všetko je dnes dostupné pre každého predávajúceho. Len si musí vybrať realitnú kanceláriu ako má byť.
Ako sa dá zobraziť nehnuteľnosť cez reklamy bonitným ľuďom?
- Na túto tému robíme školenia v Národnej Asociácii Realitných Kancelárií Slovenska pre ostatné realitné kancelárie. Používame na to Google reklamy. Je potrebné si správne zadefinovať cieľovú skupinu, jej záujmy, nákupné správanie, potreby a správne jej ponúknuť benefity danej nehnuteľnosti.
Čo by ste na záver poradili poslucháčom, ktorí chcú predať nehnuteľnosť?
- Vyberte si jednu realitnú kanceláriu, ktorá ide s dobou. Rozumie aktuálnym marketingovým trendom a hlavne sa o vás postará keď nastanú nepríjemné situácie. Komunikácia s kupujúcim, komunikácia s úradmi, komunikácia so susedmi, rodinou,… Niekde v tomto procese môže vzniknúť nepríjemná situácia, ktorú treba vyriešiť a obchod dokončiť. A vy potrebujete makléra, ktorý bude pre vás pracovať s chuťou.