Župa rozširuje bezplatnú službu domáceho tiesňového volania, je už aj v maďarskom jazyku
AKTUALITY - Región | 13.7.2023, 16.27, prispievatelia
Samotnú službu poskytuje župa už takmer tri roky.

Ilustračné foto: archív trnavskyhlas.sk
Trnavská župa rozširuje bezplatnú službu domáceho tiesňového volania, ktorú poskytuje už aj v maďarskom jazyku. Trnavský samosprávny kraj ako prvý spomedzi všetkých spustil v roku 2020 bezplatnú službu domáceho tiesňového volania určenú pre samostatne žijúcich obyvateľov na území kraja. Župa v spolupráci s Asociáciou samaritánov Slovenskej republiky (ASSR) službu rozšírila, a bude ju poskytovať aj v maďarskom jazyku.
Informuje o tom v tlačovej správe Odbor komunikácie Trnavského samosprávneho kraja, podľa ktorého služba domáceho tiesňového volania umožňuje klientom v núdzovej situácii zavolať pomoc a vyškolený personál dispečingu následne situáciu vyhodnotí a skoordinuje ďalší postup.
„Už skoro tri roky poskytujeme bezplatnú službu domáceho tiesňového volania, známu pod názvom SOS Gombík. Určená je osamelo žijúcim obyvateľom, akými sú seniori, zdravotne znevýhodnení obyvatelia či čakatelia na umiestnenie do zariadení sociálnych služieb. Keďže na území nášho kraja žije aj veľká časť ľudí, ktorí komunikujú v maďarskom jazyku, rozhodli sme sa službu posilniť,“ uviedol trnavský župan Jozef Viskupič s tým, že aktuálne bezplatnú službu využívajú ľudia už v 60-tich mestách a obciach po celom kraji. Klienti, ktorí požiadajú o službu v maďarčine, budú môcť po stlačení SOS Gombíka v núdzovej situácii komunikovať s dispečingom prostredníctvom tlmočníka.
Trnavská župa zabezpečuje službu prostredníctvom Krajskej inovačnej rozvojovej agentúry (KIRA) a v spolupráci s ASSR. Službu aktuálne využíva 361 klientov. Doteraz klienti v núdzovej situácii uskutočnili na dispečing 3 643 volaní, pričom až 88-krát im bola zabezpečená záchranná zdravotná služba.
Po vyvolaní tiesňového volania prostredníctvom tlačidla z ktoréhokoľvek miesta v domácnosti sa užívateľ dovolá zdravotne vyškolenému personálu dispečingu, ktorý následne situáciu vyhodnotí a v prípade potreby zabezpečí pomoc. Tlačidlo tiesňového volania je ľahko prenosné, možno ho nosiť na zápästí ako náramok alebo na krku ako prívesok. Telefonické spojenie s dispečingom po stlačení SOS tlačidla zabezpečuje pevná základňa, ktorá je v domácnosti strategicky umiestnená. Všetky finančné náklady spojené s inštaláciou základne v domácnosti klienta, ako aj služby non-stop dispečingu hradí trnavská župa.
SITA