Opozícia vyzýva na účasť na referende, vedenie mesta vyjadrí názor neúčasťou
AKTUALITY - Trnava | 10.1.2024, 16.30, prispievatelia
Referendum o parkovaní bude v Trnave už túto sobotu.
Opoziční poslanci Marián Galbavý, Rastislav Mráz, Branislav Baroš a Miloš Krištofík na tlačovej konferencii vyzvali Trnavčanov na účasť na referende. Foto: Ján Král
Bez ohľadu na to, či sobotné miestne referendum o parkovaní v Trnave bude platné alebo neplatné, opoziční poslanci plánujú pokračovať vo svojej doterajšej politike.
„My sa budeme reálne správať ako opozícia v ktoromkoľvek parlamente, budeme nastavovať zrkadlo tomu, ako vládne Peter Bročka v Trnave,“ povedal na tlačovej besede opozičných klubov poslanec Branislav Baroš.
Poslanecké kluby Trnava pre každého a Trnava nás spája odmietajú spoplatnenie parkovania v celom meste so zvýhodnením rezidentov, teda obyvateľov Trnavy.
Podľa ďalšieho opozičného poslanca Miloša Krištofíka je absurdné, že ako rezident musí písať na mesto, keď mu príde na dve – tri hodiny návšteva. Narážal tým na možnosť rezidentov prostredníctvom aplikácie čerpať bezplatné kredity pre návštevy.
Poslanec Rastislav Mráz vidí zmysel referenda v tom, aby ľudia povedali, či im parkovacia politika vyhovuje alebo nie. Zároveň kritizoval priveľký počet rezidenčných zón v meste.
„Ak občan rezident bude mať vybavenú parkovaciu kartu, súhlasíme s tým, aby s ňou zaparkoval v ktorejkoľvek rezidenčnej zóne mesta a nemusel sa tváriť ako návštevník,“ uviedol Mráz k referendovej otázke číslo 5.
Predsedom mestskej referendovej komisie sa stal poslanec Marián Galbavý. Na tlačovej konferencii vyzdvihol kvalitu práce organizačného výboru mestského úradu, ktorý v krátkom čase pripravil referendum.
Popritom sa vyjadril k téme prípadného rozporovania si jednotlivých referendových otázok.
„Skúmali sme referendá v Českej republike, na Slovensku ale najmä v bašte priamej demokracie vo Švajčiarsku, kde je obvyklé, že ak sa referendum koná, má viacero otázok. Každá z otázok je samostatným referendom, akurát na jednom hárku. Hovoríme síce o jednom referende, ale právne ide o päť referend. Sme presvedčení, že akákoľvek kombinácia referendových otázok v sebe navzájom nevytvára rozpor. Ako príklad uvediem, že v prípade, že by prvá otázka nemala dostatok platných hlasov a súčasné všeobecne záväzného nariadenie zostalo v platnosti, aj tak ostatné otázky dávajú imperatív poslancom, ako majú odhlasovať zmenu tohto VZN,“ povedal Galbavý.
„Akákoľvek kombinácia výsledku úspešného referenda je realizovateľná, nevytvára žiadne presahy a prieniky, ktoré by boli sporné a nerealizovateľné,“ doplnil.
V Trnave sa bude v sobotu 13. januára konať historicky prvé miestne referendum, v ktorom sa obyvatelia môžu vyjadriť k parkovacej politike mesta.
Mestské zastupiteľstvo rozhodlo o zavedení plateného parkovania so zvýhodnením rezidentov v celom mesta, túto politiku postupne zavádza do praxe.
Podľa primátora Trnavy Petra Bročku by zrušenie parkovacej politiky znamenalo horšie parkovanie pre všetkých, preto sa na ňom on osobne nezúčastní.
„Dáta jasne ukazujú, že parkovacia politika je prínosná pre obyvateľov mesta. V zónach, kde sme ju zaviedli, klesol počet áut až o 20 percent a domáci obyvatelia parkujú výrazne jednoduchšie. Navyše, v každej zóne vytvárame lacné B parkoviská, ktoré majú Trnavčania zadarmo,“ napísal na sociálnej sieti Bročka.
Dodal tiež, že v Trnave je najlacnejšia parkovacia politika spomedzi krajských miest. Cena za prvé auto je len jedno euro na rok.
Obyvatelia Trnavy budú mať možnosť v miestnom referende odpovedať na päť otázok, ktoré sa týkajú parkovania v meste.
Výsledky miestneho referenda budú platné, ak sa na ňom zúčastní aspoň polovica oprávnených voličov a ak bude rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou platných hlasov účastníkov referenda.
V Trnave je aktuálne 53 310 oprávnených voličov.
Aké sú referendové otázky?1. Súhlasíte so zrušením parkovacej politiky mesta Trnava upravenej všeobecne záväzným nariadením mesta Trnava č. 609 zo dňa 27.6.2023 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na území mesta Trnava v znení zmien a doplnkov?
2. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo vybudovanie bezplatných záchytných parkovísk s minimálnym celkovým počtom 1380 parkovacích miest?
3. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo vybudovanie pravidelnej kyvadlovej mestskej autobusovej dopravy, zabezpečujúcej dopravu zo záchytných parkovísk do centra mesta Trnava?
4. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bolo regulované parkovanie len v zóne, kde počet parkovacích miest spĺňa množstvo miest určených v Pláne udržateľnej mobility?
5. Súhlasíte, aby podmienkou parkovacej politiky mesta Trnava bola skutočnosť, aby každý rezident zóny mohol v každej rezidenčnej zóne parkovať za rovnakých podmienok? |
SITA, krj