Ako vytvoriť bezpečné prostredie: Psychologička o prevencii šikany na školách
RELAX - Rozhovory | 11.11.2024, 17.05, reklamný článok
O dôležitej téme treba podľa školskej psychologičky hovoriť a venovať jej pozornosť na školách i v rodinách.
Zuzana Polťáková.
Súčasní rodičia starostlivo vyberajú školu, ktorú ich deti navštevujú. Dobrá škola by mala reagovať na potreby dnešného sveta. Okrem inovatívneho vzdelávacieho procesu by mala byť otvorená spolupráci s rodičmi a zároveň vytvárať prostredie, kde sa rozvíja pozitívna sociálna klíma.
Rovnako dôležité je, aby škola venovala pozornosť aj charakteru svojich žiakov, ich morálnemu a etickému rozvoju. V súčasnosti je problém šikanovania na školách mimoriadne aktuálny a závažný.
Tento jav, ktorý sa vyskytuje už od nepamäti, zasahuje do života mnohých detí a mladistvých. Dôsledky šikany sú často dlhodobé a môžu vážne narušiť psychické a fyzické zdravie obetí, ich školský výkon a sociálne väzby.
Zuzana Polťáková pôsobí ako výchovná poradkyňa, koordinátorka prevencie sociálno - patologických javov a zároveň ako školská psychologička na Súkromnej základnej škole BESST v Trnave.
V rozhovore rozpráva o rôznych podobách šikany, jej príčinách a následkoch. Rozoberá, ako môže škola, rodičia a samotní žiaci spoločne prispieť k prevencii a riešeniu tohto problému a približuje spôsoby, ako vytvoriť bezpečnejšie a podporujúce prostredie pre všetkých.
Čo presne šikana je, aké sú jej charakteristické znaky?
- Šikana je spôsob sociálneho správania sa, ktoré sa vymyká norme a zahŕňa zámer agresora ublížiť alebo zastrašiť obeť, jeho prevahu a systematické opakovanie útokov. Môže ísť o priame prejavy, ako sú fyzické útoky, verbálna agresia alebo kyberšikanovanie, ale tiež nepriame, ktoré zahŕňajú zámerné vyčleňovanie z kolektívu, či ignorovanie obete.
Dôležité je odlišovať patologické správanie od bežných javov v sociálnych vzťahoch. Napríklad, deti nemusia mať rovnako dobré vzťahy so všetkými, ale musia sa k sebe správať s rešpektom.
Ak sa nevhodné správanie opakuje či zhoršuje, je potrebný zásah dospelých autorít a pomoc všetkým zúčastneným, vrátane agresora.
Aj pri fyzických útokoch a nevhodných komentároch je dôležité rozlišovať medzi bežnými konfliktmi a zámerným, systematickým útokom, kde sa obeť nedokáže brániť.
V prvom prípade si deti často vyriešia situáciu samé, ale v druhom prípade je potrebný systematická a cielená intervencia odborníkov.
Program Zippyho kamaráti v triedach.
Prečo sa vôbec potrebujeme rozprávať o šikane na školách, čo dnes vieme o vplyve šikany na to, ako sa deti cítia?
- Téma šikany je dnes veľmi aktuálna, čo je pozitívne, pretože jej dopady môžu byť nebezpečné až fatálne. Šikana môže u dieťaťa viesť k ťažkostiam v prežívaní, správaní, ale tiež zníženému školskému výkonu.
Našou úlohou je učiť deti riešiť konflikty, udržiavať priateľské vzťahy, spolupracovať a zvládať emócie zdravým spôsobom. Toto je kľúčové pre prevenciu šikanovania.
Aké zmeny v správaní by mohli byť signálom, že dieťa je obeťou šikany alebo agresorom? Sú nejaké konkrétne indikátory, ktoré by rodičia mali sledovať?
- Rodič si môže všimnúť, že dieťa, ktoré bolo predtým komunikatívne, sa stiahne do seba a prestane rozprávať o tom, čo zažíva v škole a s kamarátmi. Deti často reagujú somaticky, sťažujú sa na bolesti brucha alebo hlavy, majú problémy so spánkom a môžu sa tiež vyhýbať škole.
Náročné a nepríjemné emócie znižujú schopnosť dieťaťa sústrediť sa a podávať dobrý kognitívny výkon, takže rodič môže spozorovať zhoršený prospech.
Rodič môže zaznamenať aj ďalšie zmeny v správaní, ako napr. časté strácanie vecí alebo neobjasnené miznutie peňazí.
Pozor, nie vždy sú však takéto zmeny spojené s problémom šikanovania - väčšina zo spomínaných symptómov môže mať aj iné príčiny.
Dôležité je všímať si zmeny, reflektovať ich a venovať pozornosť tomu, čo sa s dieťaťom deje. Pomôcť môže psychológ, či už v škole alebo mimo školy, pokojné rozhovory, vytvorenie bezpečného priestoru, kde dieťa môže zdieľať svoj svet, taký, aký ho zažíva.
Program Zippyho kamaráti v triedach.
Ako môžu rodičia vychovávať svoje deti k empatii a úcte voči ostatným?
- Toto je nesmierne dôležité. Deti nás potrebujú, aby sme im pomohli vo vzťahoch, učili ich, ako ich vytvárať, fungovať v nich a zvládať náročné situácie a konflikty. Môžeme robiť preventívne programy a rozprávať sa o situáciách, ale najdôležitejšie je byť pre deti príkladom.
Napodobňovanie je základným spôsobom učenia sa, a preto je našou úlohou byť dosť dobrým príkladom, aj keď robíme chyby.
Dôležité je, ako na chyby reagujeme a ako sa správame v medziľudských vzťahoch, riešime konflikty a komunikujeme s ľuďmi s odlišnými názormi.
Aj v online priestore by mala byť komunikácia pokojná, slušná a rešpektujúca. A napokon, nesmierne dôležité je to, ako sa správame voči našim deťom, ako s nimi komunikujeme, ako v našej prítomnosti a v našom vzájomnom vzťahu zažívajú rešpekt a empatiu voči nim samotným.
Toto všetko naše deti cítia, vidia a častokrát konajú rovnako alebo podobne.
Program Zippyho kamaráti v triedach.
Pôsobíte ako školská psychologička na Súkromnej základnej škole BESST. Ako pristupujete k tejto téme?
- V škole sa dlhodobo venujeme téme prevencie. Už deväť rokov realizujeme program Zippyho kamaráti, o niečo kratšie program Kamaráti Jabĺčka. Sú to programy rozvoja sociálno-emocionálnych zručností, zamerané na rozpoznanie a zvládanie pocitov, náročných situácií, konfliktov, či strát.
Od začiatku fungovania školy sú pre nás kľúčové podpora a rozvoj zdravých sociálnych vzťahov. S deťmi organizujeme prespávačky v škole a podporujeme aj iné mimoškolské aktivity.
V prípade, že sa vyskytnú nejaké problémy, s ktorými nás oslovia samotné deti, resp. sa o nich dozvieme prostredníctvom rodičov, snažíme sa s nimi komunikovať a situáciu riešiť.
Diskutujeme na tému šikany, komunikácie, niekedy do vzťahov vstupujem ako “mediátor”, či facilitátor komunikácie. Na tému šikany a vzťahov veľa diskutujem s učiteľmi a pripravujem pre nich rôzne vzdelávania formou workshopov alebo prednášok, s cieľom prehlbovať porozumenie detského správania.
Veľa komunikujeme s rodičmi, vítame ich podnety a spoluprácu. Niekedy však všetko toto nestačí, realizujeme potom intervenčné aktivity v triedach, príp. požiadame o spoluprácu CPP, ktoré nás podporuje metodicky, alebo príde zrealizovať intervenčný program.
Napriek tomu, že sa pri riešení šikany a konfliktných situácií snažíme vychádzať skôr z naratívnych a rešpektujúcich prístupov, o problémoch diskutujeme a snažíme sa nachádzať spoločné riešenia, spolupracujeme s ďalšími odborníkmi. Niekedy je nevyhnutné pristúpiť aj k výchovným opatreniam.
V každom prípade je vždy dôležitá spolupráca nás dospelých tak, aby deti videli, že všetci dôležití dospelí v ich okolí sa dokážu spojiť ich v prospech, komunikovať spolu a riešiť problémy.
Treba však zdôrazniť, že napriek veľkým emóciám je väčšina konfliktov medzi deťmi riešiteľná.
(ac)