Trnavské rybníky
reklama

Ako vytvoriť bezpečné prostredie: Psychologička o prevencii šikany na školách

RELAX - Rozhovory | 11.11.2024, 17.05, reklamný článok

O dôležitej téme treba podľa školskej psychologičky hovoriť a venovať jej pozornosť na školách i v rodinách.

Ako vytvoriť bezpečné prostredie: Psychologička o prevencii šikany na školách

Zuzana Polťáková.

 

Súčasní rodičia starostlivo vyberajú školu, ktorú ich deti navštevujú. Dobrá škola by mala reagovať na potreby dnešného sveta. Okrem inovatívneho vzdelávacieho procesu by mala byť otvorená spolupráci s rodičmi a zároveň vytvárať prostredie, kde sa rozvíja pozitívna sociálna klíma. 


Rovnako dôležité je, aby škola venovala pozornosť aj charakteru svojich žiakov, ich morálnemu a etickému rozvoju. V súčasnosti je problém šikanovania na školách mimoriadne aktuálny a závažný.

 

Tento jav, ktorý sa vyskytuje už od nepamäti, zasahuje do života mnohých detí a mladistvých. Dôsledky šikany sú často dlhodobé a môžu vážne narušiť psychické a fyzické zdravie obetí, ich školský výkon a sociálne väzby.


Zuzana Polťáková pôsobí ako výchovná poradkyňa, koordinátorka prevencie sociálno - patologických javov a zároveň ako školská psychologička na Súkromnej základnej škole BESST v Trnave.


V rozhovore rozpráva o rôznych podobách šikany, jej príčinách a následkoch. Rozoberá, ako môže škola, rodičia a samotní žiaci spoločne prispieť k prevencii a riešeniu tohto problému a približuje spôsoby, ako vytvoriť bezpečnejšie a podporujúce prostredie pre všetkých. 

 

 

Čo presne šikana je, aké sú jej charakteristické znaky? 
- Šikana je spôsob sociálneho správania sa, ktoré sa vymyká norme a zahŕňa zámer agresora ublížiť alebo zastrašiť obeť, jeho prevahu a systematické opakovanie útokov. Môže ísť o priame prejavy, ako sú fyzické útoky, verbálna agresia alebo kyberšikanovanie, ale tiež nepriame, ktoré zahŕňajú zámerné vyčleňovanie z kolektívu, či ignorovanie obete.

 

Dôležité je odlišovať patologické správanie od bežných javov v sociálnych vzťahoch. Napríklad, deti nemusia mať rovnako dobré vzťahy so všetkými, ale musia sa k sebe správať s rešpektom.

 

Ak sa nevhodné správanie opakuje či zhoršuje, je potrebný zásah dospelých autorít a pomoc všetkým zúčastneným, vrátane agresora.

 

Aj pri fyzických útokoch a nevhodných komentároch je dôležité rozlišovať medzi bežnými konfliktmi a zámerným, systematickým útokom, kde sa obeť nedokáže brániť.

 

V prvom prípade si deti často vyriešia situáciu samé, ale v druhom prípade je potrebný systematická a cielená intervencia odborníkov.  

 

Program Zippyho kamaráti v triedach.

 

 

Prečo sa vôbec potrebujeme rozprávať o šikane na školách, čo dnes vieme o vplyve šikany na to, ako sa deti cítia?

- Téma šikany je dnes veľmi aktuálna, čo je pozitívne, pretože jej dopady môžu byť nebezpečné až fatálne. Šikana môže u dieťaťa viesť k ťažkostiam v prežívaní, správaní, ale tiež zníženému školskému výkonu.

 

Našou úlohou je učiť deti riešiť konflikty, udržiavať priateľské vzťahy, spolupracovať a zvládať emócie zdravým spôsobom. Toto je kľúčové pre prevenciu šikanovania.

 


Aké zmeny v správaní by mohli byť signálom, že dieťa je obeťou šikany alebo agresorom? Sú nejaké konkrétne indikátory, ktoré by rodičia mali sledovať?
- Rodič si môže všimnúť, že dieťa, ktoré bolo predtým komunikatívne, sa stiahne do seba a prestane rozprávať o tom, čo zažíva v škole a s kamarátmi. Deti často reagujú somaticky, sťažujú sa na bolesti brucha alebo hlavy, majú problémy so spánkom a môžu sa tiež vyhýbať škole.

 

Náročné a nepríjemné emócie znižujú schopnosť dieťaťa sústrediť sa a podávať dobrý kognitívny výkon, takže rodič môže spozorovať zhoršený prospech. 


Rodič môže zaznamenať aj ďalšie zmeny v správaní, ako napr. časté strácanie vecí alebo neobjasnené miznutie peňazí.
Pozor, nie vždy sú však takéto zmeny spojené s problémom šikanovania - väčšina zo spomínaných symptómov môže mať aj iné príčiny.

 

Dôležité je všímať si zmeny, reflektovať ich a venovať pozornosť tomu, čo sa s dieťaťom deje. Pomôcť môže psychológ, či už v škole alebo mimo školy, pokojné rozhovory, vytvorenie bezpečného priestoru, kde dieťa môže zdieľať svoj svet, taký, aký ho zažíva. 

 

Program Zippyho kamaráti v triedach.

 


Ako môžu rodičia vychovávať svoje deti k empatii a úcte voči ostatným?
- Toto je nesmierne dôležité. Deti nás potrebujú, aby sme im pomohli vo vzťahoch, učili ich, ako ich vytvárať, fungovať v nich a zvládať náročné situácie a konflikty. Môžeme robiť preventívne programy a rozprávať sa o situáciách, ale najdôležitejšie je byť pre deti príkladom.

 

Napodobňovanie je základným spôsobom učenia sa, a preto je našou úlohou byť dosť dobrým príkladom, aj keď robíme chyby.

 

Dôležité je, ako na chyby reagujeme a ako sa správame v medziľudských vzťahoch, riešime konflikty a komunikujeme s ľuďmi s odlišnými názormi.

 

Aj v online priestore by mala byť komunikácia pokojná, slušná a rešpektujúca. A napokon, nesmierne dôležité je to, ako sa správame voči našim deťom, ako s nimi komunikujeme, ako v našej prítomnosti a v našom vzájomnom vzťahu zažívajú rešpekt a empatiu voči nim samotným.

 

Toto všetko naše deti cítia, vidia a častokrát konajú rovnako alebo podobne. 

 

Program Zippyho kamaráti v triedach.

 


Pôsobíte ako školská psychologička na Súkromnej základnej škole BESST. Ako pristupujete k tejto téme?
- V škole sa dlhodobo venujeme téme prevencie. Už deväť rokov realizujeme program Zippyho kamaráti, o niečo kratšie program Kamaráti Jabĺčka. Sú to programy rozvoja sociálno-emocionálnych zručností, zamerané na rozpoznanie a zvládanie pocitov, náročných situácií, konfliktov, či strát.

 

Od začiatku fungovania školy sú pre nás kľúčové podpora a rozvoj zdravých sociálnych vzťahov. S deťmi organizujeme prespávačky v škole a podporujeme aj iné mimoškolské aktivity. 


V prípade, že sa vyskytnú nejaké problémy, s ktorými nás oslovia samotné deti, resp. sa o nich dozvieme prostredníctvom rodičov, snažíme sa s nimi komunikovať a situáciu riešiť. 

 

Diskutujeme na tému šikany, komunikácie, niekedy do vzťahov vstupujem ako “mediátor”, či facilitátor komunikácie. Na tému šikany a vzťahov veľa diskutujem s učiteľmi a pripravujem pre nich rôzne vzdelávania formou workshopov alebo prednášok, s cieľom prehlbovať porozumenie detského správania.

 

Veľa komunikujeme s rodičmi, vítame ich podnety a spoluprácu. Niekedy však všetko toto nestačí, realizujeme potom intervenčné aktivity v triedach, príp. požiadame o spoluprácu CPP, ktoré nás podporuje metodicky, alebo príde zrealizovať intervenčný program.  


Napriek tomu, že sa pri riešení šikany a konfliktných situácií snažíme vychádzať skôr z naratívnych a rešpektujúcich prístupov, o problémoch diskutujeme a snažíme sa nachádzať spoločné riešenia, spolupracujeme s ďalšími odborníkmi. Niekedy je nevyhnutné pristúpiť aj k výchovným opatreniam. 


V každom prípade je vždy dôležitá spolupráca nás dospelých tak, aby deti videli, že všetci dôležití dospelí v ich okolí sa dokážu spojiť ich v prospech, komunikovať spolu a riešiť problémy.

 

Treba však zdôrazniť, že napriek veľkým emóciám je väčšina konfliktov medzi deťmi riešiteľná.

 

(ac)

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda Trnava
reklama
Canis safety
reklama