Trnavské rybníky
reklama

Natália Jedličková - učiteľka, ktorá prináša inovácie a empatiu do vzdelávania

RELAX - Rozhovory | 28.1.2025, 12.47, prispievatelia

Trnavská pedagogička Natália Jedličková sa v prestížnej ankete Učiteľská osobnosť roka 2023/2024 umiestnila v top finálovej desiatke. Dostal ju tam jej jedinečný prístup k vzdelávaniu a žiakom. V rozhovore sa dozviete, čo pre ňu znamená byť učiteľkou, aké výzvy vníma v súčasnej práci a ako motivuje svojich žiakov k rozvoju. Podelí sa aj o svoje skúsenosti s mentoringom a plánmi do budúcnosti v oblasti vzdelávania. Dozviete sa jej názory na digitálnu dobu a aktuálne spoločenské problémy, ktoré pravidelne rozoberá so svojimi žiakmi.

Natália Jedličková - učiteľka, ktorá prináša inovácie a empatiu do vzdelávania

Natália Jedličková. Foto: BESST

 

Boli ste nominovaná na učiteľskú osobnosť roka v školskom roku 2023/2024? Ako ste sa cítili, keď ste sa to dozvedeli?
- Nominácia pre mňa znamenala najmä ocenenie mojej dlhoročnej práce a prístupu k nej. Cítila som vďaku za to, že moja vízia, prístup k žiakom, i moje extrakurikulárne aktivity boli odmenené nomináciou na túto cenu.

 

Ďalší postup bol pre mňa prekvapením, pretože si myslím, že ako učiteľka mám ešte obrovský priestor pre rast. Postup do finálovej desiatky už sprevádzali pocity šťastia a naplnenia.

 

 

Čo pre vás znamená byť učiteľkou?
- Byť učiteľkou pre mňa znamená byť pomyselnou sprievodkyňou života mojich žiakov, aj keď iba na určitý čas. Chcem im byť oporou v rôznych životných situáciách a pomôcť im v naplnení ich potenciálu v škole i mimo nej. Centrom môjho záujmu je vždy žiak a jeho prežívanie a naplnenie tohto vzťahu je hnacou silou môjho povolania.

 

 

Aké výzvy vnímate v súčasnej práci učiteľa?
- Povolanie učiteľa je veľmi náročné. Podľa môjho názoru je na chvoste záujmu spoločnosti a absentuje ocenenie. Náročnosť tohto povolania je daná tým, že učiteľ nie je len expertom vo svojom odbore, ale stará sa o klímu triedy, vytvára si individuálne vzťahy so žiakmi, rieši ich problémy. Je však limitovaný kurikulom a na strednej škole rôznymi skúškami. Skĺbiť a naplniť všetky potreby žiakov je náročným procesom pre každého učiteľa.

 

 

Ako motivovať žiakov, aby chceli niečo viac, rozvíjali sa pre vlastné dobro a neučili sa iba kvôli známkam?
- Som učiteľkou na bilingválnom gymnázium BESST v Trnave. Na svojich hodinách biológie sa snažím žiakom poznatky priamo prepájať so životom, aby videli ich použitie v praxi, najmä ak ide o poznatky o ľudskom tele.

 

Veľa so žiakmi diskutujeme, nechávam ich pýtať sa veľa otázok, bádať a spoločne hľadáme možné riešenia. Do vyučovacích hodín tiež aplikujem nové objavy, napr. o génovom inžinierstve.

 

Tiež vytvárame so žiakmi hodiny spoločne. To znamená, že majú možnosť sa k jednotlivým aktivitám vyjadriť a spoluvytvárať hodiny tak, aby si odniesli potrebné poznatky a mäkké zručnosti.

 

 

Ako sa snažíte prispôsobiť svoju výučbu rôznym potrebám a schopnostiam študentov?
- Snažím sa využívať rôzne aktivizujúce metódy, ktoré podnecujú spoluprácu a kritické myslenie. Žiaci majú možnosť zapojiť sa na hodine podľa svojich preferencií.

 

Napríklad využívam aktivitu, kde si žiak vyberie, či mu viac vyhovuje si o danej téme prečítať, pozrieť video, vypočuť nahrávku alebo si prezrieť grafické spracovanie témy.

 

Aktivity tiež striedam a využívam formatívne hodnotenie, sadnem si so žiakom a spoločne preberáme jeho výsledky a prácu na hodine, vytvárame spoločne stratégie, aby zažil na hodine úspech. 

 

Ocenené učiteľské osobnosti s ministrom školstva Tomášom Druckerom. Natália Jedličková tretia sprava. Foto: archív NJ

 

 

Ako budovať dôveru vo vzťahu so žiakmi? Môže ju učiteľ podporiť?
- V prvom rade je dôležité brať žiaka ako rovnocenného partnera a proces učenia ako spoločné úsilie učiteľa a žiakov. Obraz učiteľa, ktorý príde do triedy, odučí tému a odíde sa aj u nás na Slovensku pomaly vytráca.

 

Žiaci sú za svoje vzdelanie zodpovední tiež, učiteľ im však musí dať priestor vyjadriť sa k spôsobu vyučovania. V druhom rade je dôležité vytvoriť vzťah aj mimo vyučovacích hodín. Na to nám slúži mentoring.

 

Učiteľ sa pravidelne stretáva so žiakom, preberá školské i mimoškolské aktivity, spoločne si nastavujú ciele a budujú vzťah. Žiak má tak minimálne jedného učiteľa, ktorý mu je blízky a ktorému sa môže zdôveriť. 

 

 

Máte plány a ciele do budúcnosti v oblasti vzdelávania?
- Ak budem mať dostatočné množstvo skúseností, rada by som inšpirovala iných učiteľov. Chcela by som svojou kvapkou prispieť k zlepšeniu obrazu učiteľa v našej spoločnosti a tiež motivovať mladých učiteľov, aby v tejto práci zostali aj napriek jej náročnosti.

 

Mojim základným pilierom v práci je mentoring v školskom prostredí a práve mentoringu by som sa v budúcnosti chcela venovať viac. 

 

 

Ste supervízorka mentoringu a hodnotového vyučovania, čo robí mentoring takým dôležitým pre profesionálny rast učiteľov?
- Na strednej škole je náročnejšie vytvoriť si vzťah k žiakom. Učiteľ prichádza do triedy, odučí kurikulum potrebné na skúšku a z triedy odchádza. Samozrejme sa tento trend mení a poznám veľa učiteľov a učiteliek, ktorí kladú vzťah so žiakom na prvé miesto.

 

Mentoring môže byť tým nástrojom ako si vzťah vytvoriť individuálne s konkrétnym žiakom. U nás, na gymnáziu, má každá mentorka priradených žiakov a vyhradený čas na stretnutie s nimi. So žiakom sa lepšie spoznajú, nastavujú si ciele vo vyučovaní, i mimo neho.

 

Žiaci sa na týchto stretnutiach môžu učiteľovi otvoriť, často zdieľajú aj svoje osobné problémy a tak má mentoring aj istým spôsobom prevenčný charakter. Tento ročný mentoring absolvuje každý žiak gymnázia a je možné v ňom pokračovať aj dlhšie.

 

Pre učiteľa je to tiež možnosť ako rásť, predsa len mentoringové techniky sú aplikovateľné aj vo vzťahu učiteľ - učiteľ, ale aj pri vedení tímov. Rastie tak nie len žiak, ale aj jeho mentor.    

 

 

Čo prináša digitálna doba mladým ľuďom? Vidíte v nej nejaké skryté nástrahy, na ktoré by sme si mali dávať pozor?
- Digitálne nástroje považujem za cenný doplnok života nielen mladých ľudí. Je však veľmi dôležité, aby žiaci o nových digitálnych technológiách získavali relevantné a vedecky podložené informácie. Je potrebné ich učiť vyhľadávať overené zdroje informácií a následne ich aj kriticky spracovať.

 

Momentálny nárast AI, najmä obrázkov a videí je náročnejší v tom, že aj učitelia musia “držať krok” s novými technológiami. AI vie byť prospešná aj ako nástroj pre učiteľov a nie je potrebné sa jej vyhýbať.

 

Najdôležitejší, v tejto digitálnej dobe, je rozvoj kritického myslenia. Na svojich hodinách podporujem prácu s digitálnymi technológiami, žiaci vytvárajú videá, postery, tik tok videá, ale napr. aj profily na sociálnych sieťach pre baktérie.

 

Tiež som na jednej zo svojich hodín dala žiakom spracovať tému o lietajúcich opiciach, ku ktorej som im zdieľala aj profesionálne vyzerajúcu web stránku. Potom sme spoločne hľadali znaky, ktoré odlišujú podvodné stránky od relevantných zdrojov.

 

 

Diskutujete so študentmi aj o aktuálnych spoločenských problémoch? Aké metódy používate na podporu otvorenej diskusie a rešpektovania rôznorodých názorov?
- Samozrejme, so žiakmi je dôležité preberať aktuálne spoločenské témy. Deje sa tak buď na hodinách biológie, napr. pri téme imunita a očkovanie, na hodinách etickej výchovy, kde si žiaci sami volia o akých spoločenských témach sa chcú rozprávať a v neposlednom rade na triednickych hodinách, kde pracujem so svojou triedou v kruhu.

 

Vždy je dôležité zdôrazniť zásady diskusie, to znamená, že akceptujeme rôznorodé názory na aktuálne dianie, ale je vždy potrebné ich vyjadriť slušne a na spoludiskutujúcich neútočiť.

 

Nezáleží na tom, na akom spektre sa žiaci nachádzajú, učím ich zásadám slušného a vecného vyjadrovania, komunikačné techniky, aj ako spoznať manipulatívne techniky.

 

Jednou z metód, ktorú používam je aj fingovaná diskusia, kedy si žiaci svoj názor na danú tému vylosujú a hľadajú vhodné argumenty, či už sa s ním stotožňujú alebo nie. Nevyhýbame sa žiadnym témam a vždy refletujem to, čo žiakov zaujíma. 

 

 

Odporučíte nám knihu, ktorá vás naozaj chytila za srdce alebo vám otvorila nové obzory?
- V rámci učiteľského povolania momentálne najviac čerpám z knihy Efektívne výukové nástroje pre učiteľov od P. Ginnisa a vrelo odporúčam všetky publikácie českého vydavateľstva Edukační Laboratoř. Vo voľnom čase mám najradšej snové svety Haruki Murakamiho.  

 

(ac)

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda Trnava
reklama