Trnavské rybníky
reklama

Na úspešné podnikanie je potrebná reklama. Vedeli to už pri zakladaní kúpeľov

AKTUALITY - Piešťany | 7.2.2025, 14.00, prispievatelia

V Piešťanoch vystavili storočné plagáty, ktoré kedysi propagovali kúpele.

Na úspešné podnikanie je potrebná reklama. Vedeli to už pri zakladaní kúpeľov

Výstava plagátov nájdete v objekte Napoleonskych kúpeľov na Kúpeľnom ostrove. Foto: Rezort Piešťany

Púpavy pri aleji
reklama

 

Unikátne plagáty z prelomu 19. a 20. storočia sprístupnili v Piešťanoch na výstave s názvom Kúpele Piešťany na reklamných plagátoch v období 1890 – 1930.

 

Výstava ponúka nezvyčajný a fascinujúci pohľad na históriu kúpeľníctva v našom najväčšom kúpeľnom meste. Nechýbajú ani plagáty s lámačom barlí, ktorý sa stal symbolom piešťanských kúpeľov.

 

Pre verejnosť bude v objekte Napoleonskych kúpeľov na Kúpeľnom ostrove otvorená až do 22. apríla, vždy počas víkendov od 10. do 18. hodiny.

Munipolis
reklama

 

Výstava podľa výkonnej riaditeľky oblastnej organizácie cestovného ruchu Rezort Piešťany Tatiany Nevolnej ponúka nezvyčajný a fascinujúci pohľad na históriu kúpeľníctva v našom najznámejšom kúpeľnom meste.

 

Piešťanské kúpele získali svetovú slávu pod vedením Ľudovíta Wintera, talentovaného obchodníka, ktorý dokázal svoje vízie meniť na skutočnosť.

 

Winter si od začiatku uvedomoval, že na úspešné podnikanie je potrebná dostatočná reklama. Najväčší rozvoj zažívali piešťanské kúpele v období secesie, práve v tom čase došlo aj k rozmachu plagátu ako reklamného nosiča.

 

A tak sa na početné dobové plagáty dostali symboly a rarity Piešťan, ako lámač barlí alebo infanteristický vozík ťahaný ľuďmi, čo bol jedinečný a lacný dopravný prostriedok pre kúpeľných hostí.

 

Ikonický plagát barlolámača. Zdroj: Rezort Piešťany

 

 

Piešťanské plagáty vychádzali v časoch Rakúsko-Uhorska najčastejšie v maďarčine, nemčine, francúzštine či češtine. Po vzniku Československa pribudla aj slovenčina, angličtina, poľština, švédčina a ďalšie jazyky, zvyčajne jazyky krajín, kde mali piešťanské kúpele obchodné zastúpenie.

 

V období secesie prevládal názor, že plagát nemá slúžiť len praktickému účelu, ale má byť aj oku lahodiaci s určitou umeleckou úrovňou. Bol nielen reklamným prvkom, ale aj umeleckým dielom.

 

Ikonický plagát s barlolámačom pripravil pre Ľudovíta Wintera koncom 19. storočia mladý ilustrátor Artur Heyer, ktorý pôsobil v Budapešti.

 

Návrh sa Winterovi zapáčil, hneď ho dal zaregistrovať na obchodnej komore a zrodil sa slávny barlolámač, symbol uzdravenia v Piešťanoch.

 

V roku 1930 dal túto postavu zvečniť do bronzu, socha dodnes víta návštevníkov kúpeľov pri vstupne na Kolonádový most.

 

Výstavu plagátov pripravili Kúpele Piešťany v spolupráci s Balneologickým múzeom.

 

SITA

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda Trnava
reklama
Dostupný domov
reklama