Trnavské rybníky
reklama

Vonku riadne mrzne a nasnežilo, deti idú do školy na bicykli. V Oulu bežná vec

RELAX - Kuriozity | 14.2.2025, 09.06, Ján Král

Iný kraj, iný mrav. Vo fínskom Oulu sa na cyklodopravu (aj) počas zimy nazerá úplne inak ako na Slovensku.

Vonku riadne mrzne a nasnežilo, deti idú do školy na bicykli. V Oulu bežná vec

Pekka Tahkola. Foto: Ján Král

ZAMAinteriér
reklama

 

Vonku riadne mrzne, teploty klesajú aj pod mínus 15, čerstvo nasnežilo, cesta je odhrnutá, ale stále výrazne pokrytá snehom. Ako sa vyberiete do práce alebo do školy?

 

Vytiahnete predsa z garáže bicykel, pretože tak je vaša cesta za cieľom rýchla, jednoduchá a pohodlná!

 

Pýtate sa, čo to píšeme? Zbláznil sa autor textu? Nie! Hovoríme o štandarde v najväčšom meste severného Fínska Oulu, kde to takto reálne funguje.

reklama

 

Žije tu vyše 200-tisíc ľudí a podľa dostupných dát bicykluje asi 77 percent obyvateľov z nich, z toho 42 percent pravidelne, teda aj v mraze a na snehu.


“Minulý rok sme mali krásnu zimu, nasnežilo už v októbri,” vraví Pekka Tahkola, známy propagátor zimnej cyklistiky, ktorý vystúpil počas tohtotýždňovej dvojdňovej konferencie Cyklomestá 2025 v Malom Berlíne v Trnave.


Svoju prednášku na podujatí, ktoré organizovala Cyklokoalícia s podporou Trnavského samosprávneho kraja a Mesta Trnava, začal fotografiou, ktorá obletela svet.

 

Zachytáva pri teplote -31 stupňov Celzia zasnežené a pritom zaplnené stojisko pre bicykle v škole v Oulu. “A toto bolo len jedno z parkovísk pre bicykle, v školskom areáli sú tri ďalšie,” ponúkol dovysvetlenie k fotografii.

 

“Nie je to teda o zime, ale o správnej údržbe cyklotrás. Deti sa nesťažujú na počasie, to len my dospelí stále nadávame. Deti sa bicyklujú, ak im dáte možnosť. Ak to spravíte ešte zaujímavejšie a atraktívne, veľmi radi sadnú na bicykel,” uviedol Tahkola, ktorý zastupoval na konferencii Winter Cycling Federation


Podľa prieskumov sú práve deti vo veku od 6 do 17 rokov v Oulu najväčšou skupinou, ktorá aktívne využíva cyklodopravu.


“Z 1200 detí sa tisíc prepravuje do školy na bicykli, a to aj vrátane zimy, 150 chodí pešo, niektorí na lyžiach. Zopár bohužiaľ autom, k škole, ktorá leží 10 kilometrov od centra mesta, vedie iba jedna cesta a vodič musí prekonať veľkú obchádzku. Naopak, cyklisti si môžu vybrať z veľkých možností ciest, ktoré sú upravené aj v zime,” pokračoval.


“Už deti musíme učiť aktívny životný štýl a nie pasívny, keď sú všade rozvážané autom,” vyzdvihol motto zimnej cyklistickej metropoly Tahkola. 

 

 

VIDEO - Sneží, teplota hlboko pod bodom mrazu, v Oulu ale do školy, knižnice a komunitného centra vyrazili ľudia na bicykli. Pekka na videu spočítal, koľkí si odparkovali svoj bicykel pri budove:


V Oulu majú vybudovaných 940 kilometrov bezpečných cyklotrás oddelených od štandardných ciest. Pre porovnanie, v štyrikrát menej zaľudnenej Trnave máme približne 30 kilometrov cyklochodníkov. 


Podľa Tahkolových slov, zimná údržba cyklotrás je v Oulu dokonca uprednostňovaná pred údržbou bežných ciest.

 

“Ak sneží, zazmluvnená firma pluhuje 24 hodín sedem dní v týžni. Platí, že nikdy nesmú byť dosiahnuté 4 centimetre snehu, ani na chvíľku. Údržba je vykonávaná rýchlo a kvalitne,” upozornil.


Mesto má aj odozvu ľudí, spokojnosť s údržbou cyklotrás zisťujú anonymizovane. Firma v Oulu dosahuje dlhodobo rating nad 4, pričom 5 je najvyššie možné skóre

 

“Ak sú ľudia spokojní, firma dostáva bonusy, ak majú výhrady, tak malusy. Istí nadšenci z vďačnosti dokonca týmto kontraktovaným cestárom upiekli tortu. Mimochodom, aj zamestnanci danej firmy chodia do práce na bicykli,” vytiahol ďalšie pikošky Pekka Tahkola.

 

 

VIDEO - Ranný presun za školskými povinnosťami:


V Oulu je bicykel zásadným dopravným prostriedkom. Ľudia takto jazdia aj na nákupy, pri obchodných domoch či rôznych inštitúciách sú vybudované veľkokapacitné cyklostojiská.


Cyklorevolúciu v Oulu odštartoval na prelome 60-tych a 70-tych rokov riaditeľ dopravného plánovania mesta Mauri Myllylä. Presadil vybudovanie širokej siete cyklotrás nezávislých od cestných ťahov.


“Nemal to jednoduché, boril sa s veľkou kritikou a odporom, kým si ľudia jeho zámery osvojili. Od 90-tych rokov je na dôchodku, mesto sa však stále vyvíja v duchu udržateľnej cyklodopravy. Všetky cyklotrasy máme osvietené, vodorovné dopravné značenie vidíte aj keď nasneží, pretože značky sú premietané na zem z verejného osvetlenia,” dodal muž, ktorý v roku 2021 získal ocenenie fínsky Cyklista roka.

 

Nie je Trnava ako Tyrnävä

Pekka Tahkola počas svojej prednášky vytiahol aj jednu vtipnú súvislosť s Trnavou, do ktorej prišiel prednášať druhýkrát v histórii. Mimochodom, naše mesto označil za jedno z najkrajších európskych miest, ktoré mohol vidieť.


“Vo Fínsku neďaleko Oulo leží mestečko Tyrnävä, skutočne, nájdite si to na Google,” vyzval účastníkov konferencie. 


“Môj kamarát robí na pošte a každý týždeň tam dostanú zásielku, ktorá mala ísť do Trnavy, no skončila vo Fínsku,” rozosmial prítomných.


Dodajme, že Tyrnävä má asi 6 a pol tisíc obyvateľov, rozprestiera sa na približne troch kilometroch štvorcových a je známa pestovaním zemiakov, ktoré údajne patria k najlepším v Európskej únii.

 

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda / TANEX Trnava
reklama
Dostupný domov
reklama