Trnavské rybníky
reklama

Cez Slnečnú prejde denne viac ako 10-tisíc áut, obyvatelia ulice sú za jednosmerku

AKTUALITY - Trnava | 18.2.2025, 09.32, Ján Král

Zjednosmernenie ulice by podľa mesta mohlo vyvolať dopravné problémy v inej lokalite, radnica preto pristúpi k utlmeniu dopravy cez zníženie rýchlosti a bezpečnostné prvky na ceste.

Cez Slnečnú prejde denne viac ako 10-tisíc áut, obyvatelia ulice sú za jednosmerku

Na Slnečnej ulici je hlavne počas pracovných dní intenzívna premávka. Foto (4x): Ján Král

Púpavy pri aleji
reklama

 

V septembri 2009 otvorili v Trnave pri bývalom Milexe (dnešný Kaufland na Trstínskej ceste) nový most. Nahradil lávku, ktorú dovtedy využívali len cyklisti a chodci a otvoril dopravnú bránu autám smerom na Kopánku už od tohto bodu.


V roku 2012 prišlo k spusteniu severného obchvatu mesta do užívania v úseku od Bučianskej cesty až po Trstínsku. 

 

Do toho prišiel automobilový boom, keď sa vlastnenie vozidla stalo finančne dostupným širokej vrstve obyvateľov.

Potulky Malým Rímom Trnava
reklama


Pri otváraní spomínaného mostu v roku 2009 sa v očakávaní nárastu dopravy v smere na Kopánku vyjadril aj vtedajší primátor Štefan Bošnák


“V dnešnej dobe je výstavba mostov ojedinelá. Som rád, že dodávateľ stavby dokončil dielo v stanovenom termíne. Hoci väčšine Trnavčanov prinesie nové prepojenie pozitíva, ako to už býva, iným možno čiastočne znepríjemní život,” povedal vtedy Bošnák pre portál trnava-live.sk.


Jeho predikcia sa naplnila. Z Cukrovej, Slnečnej a Ustianskej ulice sa časom stala pre vodičov "skratka" pre prejazd mestom v jeho severnej časti k obchvatu, resp. na výpadovku k obciam ako sú Špačince, Malženice či Dolná Krupá, atď. a tiež v opačnom smere.


Dnes táto "trasa" prechádzajúca trnavskou štvrťou Kopánka patrí medzi mimoriadne vyťažené. Podľa aktuálnych dát prejde spodnou časťou Slnečnej počas pracovných dní každý deň viac ako 10-tisíc vozidiel.


"V špičke, ktorá vzniká ráno medzi 7:00 a 8:00 a popoludní od 15:00 do 17:00 je to viac ako tisíc vozidiel za hodinu," ilustruje situáciu obyvateľ spodnej časti Slnečnej Andrej Skala.

 


Premávka na Slnečnej je porovnateľná s úsekom obchvatu mesta medzi Trstínskou a Špačinskou cestou, kde pred dvoma rokmi namerali denný tranzit vyše 11-tisíc automobilov.


A to na Cukrovej vznikajú ďalšie rodinné domy a byty, v areáli bývalého Cukrovaru zároveň prebieha masívna výstavba bytov.

 

Očakáva sa, že do lokality sa prisťahuje niekoľko tisíc obyvateľov, ktorí sa tiež budú potrebovať presúvať za prácou a povinnosťami.


Regionálny úrad verejného zdravotníctva v decembri 2023 počas merania hluku na Slnečnej ulici zistil prekročenie normy, ktorá pripúšťa maximálne 50 decibelov hluku. 

 

K zvýšeniu bezpečnosti na Slnečnej pomohlo vybudonia kruhovej križovatky s Kukučínovou. Budú sa tu však robiť aj ďalšie úpravy.

 


Po nedávnych dopravných úpravách v lokalite sa ozvali obyvatelia Slnečnej ulice a spísali petíciu. Radnici vyčítali, že po zrušení parkovania po oboch stranách ulice, resp. vyznačení riadnych parkovacích miest iba na jednej strane ulice, sa doprava ešte viac posunula k domom na pravej strane ulice (pri pohľade zospodu od Hajdóczyho). 


"Našim cieľom nie je útočiť na vedenie mesta, nechceme sa zapájať do žiadnych politických debát. O to nám nejde. V záujme nášho súkromného života a zdravia však musíme konať a žiadať, aby sa  naša situácia riešila. Dopravný hluk je po zmenách na ulici ešte vyšší, autá teraz nabiehajú na kanále, odkiaľ sa šíri intenzívny zvuk. Chodník v tejto časti nie je výrazne stavebne oddelený od cesty, obávame sa preto aj možných dopravných kolízií s chodcami," uviedol v mene obyvateľov Slnečnej Andrej Skala.


Nespokojní obyvatelia vytvorili aj konto na YouTube, kde zverejňujú natočené videá o prejazdoch kamiónov a nákladnej dopravy ulicou.

 

Ulica prejde zmenami, na stretnutie s projektantom mesto pozve aj zástupcu ulice. 

 


Na petíciu odpísala v mene Mestského úradu v Trnave prednostka Katarína Koncošová, v odpovedi vysvetľuje niektoré súvislosti a avizuje, že riešením situácie sa mesto zaoberá.

 

Situácia na ulici sa preberala aj na viacerých zasadnutiach výboru mestskej časti sever. 


Mesto chystá v reakcii na podnety obyvateľov na ulici zníženie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu, premávku sa bude snažiť upokojiť aj ďalšími dopravnými prvkami.


Andrej Skala o veci hovoril ako člen petičného výboru so zástupcami mesta. Po komunikáciách v pracovnej skupine ponúkla samospráva dve riešenia týkajúce sa iného dopravného usporiadania koridoru na ulici, v diskusii padla aj možnosť zjednosmerniť dopravu po celej dĺžke ulice v smere k Ustianskej ulici. Teda až po križovatku s Ulicou Jána Hlubíka.

 

Cez ulicu si skracujú cestu aj niektoré kamióny. Obyvatelia proti tomu bojujú. Foto: obyvatelia Slnečnej

 


Obyvatelia Slnečnej ulici mali k dopravnému zámeru stretnutie. V masívnej prevahe (v číslach 100 ku 5) sa vyjadrili práve za zjednosmernenie ulice.


Presnú podobu rekonštrukcie ulice má dať dopravný projektant, ktorý mestu navrhne odborné dopravné riešenie. Z viacerých dôvodov však zjednosmernenie ulice nie je na programe dňa a zrejme nie je veľmi reálne ani v blízkej budúcnosti (viac nižšie v rozhovore s viceprimátorom Marcelom Krajčom).


"Keď sa prednedávnom prerábala Hajdóczyho ulica, Slnečná bola pre dopravu úplne uzavretá. Ku kolapsu premávky však v meste počas tohto obdobia neprišlo. Sme presvedčení, že existujú alternatívy, ktoré by mohli vodiči využívať tak, aby nezaťažovali život v obytných lokalitách," dodal na margo témy Skala.


 

Viceprimátor Krajčo: Zástupcov Slnečnej prizveme na rokovanie s projektantom

Za vedenie Mesta Trnava so zástupcami Slnečnej ulice komunikoval viceprimátor Marcel Krajčo. Spoločne sa snažili hľadať riešenie situácie. Všetko však nasvedčuje tomu, že jednosmerka to nebude, zástupca primátora Petra Bročku to povedal v rozhovore pre náš web.

 

 

Merania ukazujú, že na Slnečnej ulici je tranzit porovnateľný s premávkou na časti obchvatu medzi Trstínskou a Špačinskou cestou. Viac ako 10-tisíc áut na ulici počas pracovných dní je už zásadné číslo. Čo hovoríte na iniciatívu väčšiny obyvateľov Slnečnej, aby bola ulica transformovaná na jednosmerku?
- Keď niekomu prejde pred domom denne viac ako 10-tisíc vozidiel a jednoduchým opatrením by to mohla byť len polovica, je logické, že o takéto riešenie prejaví záujem. Je to pochopiteľné.

 

V každom prípade, Slnečná a Ustianska sú aj v územnom pláne charakterizované ako nosné komunikácie. Muselo by to teda podliehať väčším administratívnym opatreniam a bolo by treba rátať s tým, že to ovplyvní tranzit mesta.

 

Sám som jeden z tých, čo presadzuje princíp, aby ľudia používali autá čo najmenej a využívali prioritne obchvat, avšak je pravda, že nemá ideálne napojenie na Trnavu.

 

To som aj predstaviteľom petičného výboru hovoril, že ak by sme išli do zjednosmernenia alebo čiastočného uzavretia ulice, ktorá by slúžila napr. len pre mestskú autobusovú dopravu, peších a cyklistov, muselo by to byť v stave, keď by bolo napojenie z obchvatu na Trstínsku tak prebudované, aby križovatka bola schopná zvládnuť tisíce vozidiel, ktoré by tam boli presmerované.

 

Nie sme zároveň jediný, kto o tom rozhoduje, zasahuje do toho aj krajský dopravný inšpektorát.

 

Viceprimátor Trnavy Marcel Krajčo.

 

 

Aká je teda najbližšia budúcnosť ulice?
- Zástupcom Slnečnej sme predstavili určité varianty. Prisľúbil som im, že po vysúťažení projektanta budú môcť byť účastní rokovaní s ním. Zadanie je také, že máme záujem upokojiť dopravu rôznymi opatreniami, znížiť tam rýchlosť a zvýšiť bezpečnosť na ulici.

 

Úlohou projektanta bude vymyslieť varianty riešení, ktoré by mali tejto ulici pomôcť. Jedným z nich by mohlo byť napr. osadenie svetelnej križovatky na križovaní s Ulicou Jána Hlubíka, zavedení bezpečnostných prvkov, spomaľovačov a pod.

 

Toto budeme s predstaviteľmi ulice komunikovať. Ak by sme sa rozhodli spraviť len tak jednosmerku, naozaj by to malo zásadný vplyv na dopravu v meste.

 

Musíme vychádzať z dopravno-kapacitného posúdenia. Predbežne sme si veci zisťovali a problém by bola obchvatová križovatka, kde by to spôsobilo zásadný problém.

 

 

Spomenuli ste možnosť svetelnej križovatke na rozhraní ulíc Slnečná, Ustianska a Jána Hlubíka. Uvažovalo sa tu pôvodne s vytvorením kruhovej križovatky. Už to neplatí?
- Ako som spomenul, súťažíme projekt, od projektanta očakávame varianty, ktoré nám predstaví a z nich vyberieme najvhodnejšie riešenie.

 

 

Kým prejde ulica zásadnou rekonštrukciou, plánujete zavedenie niektorých menších úprav?
- Čiastkové úpravy na ulici plánujeme riešiť v prvých jarných mesiacoch. To znamená zavedenie rýchlosti 30 km/h, zúženie cesty v oblasti priechodov pre chodcov, zákaz prejazdu kamiónov. Rieši sa myslím päť spomaľovačov.

 

Už teraz máme sčítač dopravy, chceme vyhodnocovať efekty v dopadoch opatrení, aby sme dokázali vyhodnocovať ich efekt. Ak opatrenia nepomôžu, budeme hľadať iné riešenia.

 

Môže sa ale tiež ukázať, že výrazne poklesla rýchlosť áut, tým pádom aj hluk a vibrácie z dopravy. Sériou menších opatrení sa budeme snažiť preklenúť obdobie, kým príde k zásadnej rekonštrukcii ulice.

 

Aby to nebolo len o tom, že už projektujeme a ľudia čakajte ešte dva roky, ale aby sme miestnym obyvateľom pomohli hneď.

 

 

Obyvatelia disponujú tiež štúdiou nadmerného hluku od RÚVZ. Je pre mesto záväzná?
- Mesto na túto štúdiu reflektuje. Dovolím si ale tvrdiť, že keby sa podobné merania robili v iných častiach mesta, výsledky by asi neboli veľmi iné.

 

Áut je príliš veľa. Sú to jednoduché dáta, v roku 2000 bolo evidovaných približne 200 áut na tisíc obyvateľov, dnes dáta vykazujú 600 áut na tisíc obyvateľov.

 

Mestská infraštruktúra na takéto počty nikdy nebola dimenzovaná. Musíme robiť zmeny v MAD, alebo rôzne iné prvky dodávať do infraštruktúry, aby sme motivovali ľudí hľadať iné formy dopravy.

 

Iná cesta nie je, keď bude 600 áut na tisíc obyvateľov, podobné hlukové štúdie by sme mohli robiť po celom meste a vychádzali by veľmi podobne.


Tieto argumenty prezentovali obyvatelia Slnečnej za jednosmernosť ulice

- Obojsmerná ulica vytvára obyvateľom viaceré problémy (bezpečie, hluk, otrasy...).

 

- Pri nedávnej kompletnej rekonštrukcií Hajdóczyho ulice sa zo Slnečnej nedalo prejsť na Cukrovú ulicu (ani naopak) cca 3 mesiace a doprava v Trnave neskolabovala.

 

- Počas kompletnej rekonštrukcie Slnečnej ulice sa nedalo (pred pár rokmi) a ani sa nebude dať (pri plánovanej rekonštrukcií) prechádzať cez Slnečnú a opäť doprava v Trnave neskolabuje.

 

- Jeden smer (von z mesta) zostane nezmenený, zmena by sa týkala len smeru prichádzajúceho do mesta.

 

- Ulica by pri jednosmerke mohla nadobudnúť úplne inú kvalitu pre všetkých zúčastnených (obyvateľov, chodcov, cyklistov, prechádzajúce motorové vozidlá, parkovanie, zeleň...) – keď sa už majú investovať stotisíce eur do rekonštrukcie, tak nech to prinesie efekt aj do budúcna.

 

- Čas dostupnosti sa v Trnave významné nezmení (napr. podľa navigácie sa zo Špačiniec dá dostať do obchodnej zóny na Trstínskej za rovnako dlhý čas, cez obchvat a Trstínsku, ako cez Ustiansku, Slnečnú a Cukrovú), naopak, významne sa zmení kvalita života obyvateľov Ustianskej a Slnečnej.

 

- Doterajšie opatrenia situácií nepomohli.

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda / TANEX Trnava
reklama