Trnavské rádio: Hovorte s vašimi deťmi o nebezpečenstve internetových výziev
AKTUALITY - Firmy | 1.6.2025, 12.07, reklamný článok
Trnavské rádio pokračuje v iniciatíve na podporu ochrany najmenších na internete.

Sledujte, čo vaše deti robia na mobile. A rozprávajte sa spolu o tom. Ilustračné foto: Adobe Stock, Trnavské rádio
Súčasný internet prináša nekonečné možnosti, ale aj riziká, najmä pre deti. Jednou z hrozieb, ktorú mnohé deti nedokážu vyhodnotiť ako riziko, sú nebezpečné internetové výzvy.
Ide o nebezpečné návody, rady a odporúčania, ktoré nabádajú k napodobňovaniu nežiaduceho správania. Často si vyžadujú vytvorenie videí ako dôkazu splnenia úlohy a následné zdieľanie online, čím sa šíria medzi širší okruh ľudí.
Prečo v rádiu takúto aktivitu robia? “Je to jednoducho správne.”
Kampaň zameraná na nebezpečenstvo online výziev, je už druhou z dielne Trnavského rádia.
“Považujeme za mimoriadne dôležité upozorňovať na nebezpečenstvá, ktoré na deti striehnu spoza displeja smartfónu. Aktuálne sme jediné slovenské rádio, ktoré niečo takéto robí. Je to jednoducho správne,” hovorí manažérka Trnavského rádia, Nikol Kaňuková.
“Vysoká počúvanosť Trnavského rádia nám v tíme dáva silu, že má zmysel náš vlastný rozhlasový priestor venovať na dobrú vec,” dodáva.
Nový rozhlasový spot Trnavského rádia upozorňuje na to, aby sme boli voči svojim deťom otvorení a viac sa rozprávali. Vo vysielaní ho môžete počuť symbolicky práve od 1. júna, teda na Medzinárodný deň detí.
Podložené výskumom: Internetové výzvy sú problém už pár rokov
Výskumná správa Nebezpečné internetové výzvy pohledem českých dětí z roku 2020, realizovaná v spolupráci s Centrom prevencie rizikovej virtuálnej komunikácie Pedagogickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, sa zamerala práve na tento problém.
Do výskumu sa zapojilo 4 952 respondentov vo veku 12 až 19 rokov.
Sledujte, čo vaše deti robia na mobile. A rozprávajte sa spolu o tom. Ilustračné foto: Adobe Stock, Trnavské rádio
Prečo sa deti púšťajú do týchto riskantných aktivít?
Najčastejšími dôvodmi, ktoré respondenti uvádzali, boli túžba zviditeľniť sa (20,3 %) a snaha byť zaujímaví, "byť in" (20,1 %).
Ďalšie dôvody zahŕňali nudu, napodobňovanie priateľov alebo vzorov, zábavu, túžbu zažiť adrenalín alebo prekonať svoje možnosti (7,4 %).
V prípade, že by sa deťom vo virtuálnom prostredí niečo stalo, najčastejšie by sa zverili rodičom (38 %), priateľovi/ke alebo rodine. Žiaľ, objavili sa aj odpovede ako "nikomu" alebo "nič sa nestane".
Sledujte, čo deti robia na mobile. A rozprávajte sa spolu
Je zrejmé, že nebezpečné internetové výzvy sú reálnou hrozbou, najmä pre zvedavé deti a dospievajúcich. Buďte pre svoje deti bezpečným prístavom, na ktorý sa môžu obrátiť, ak narazia na niečo znepokojivé. Rozprávajte sa s nimi. Je to dôležité.
Partnerom kampane Trnavského rádia je ESET - líder v oblasti digitálnej bezpečnosti a projekt bezpecnenanete.sk.