Železničiarom srdce krváca, cyklistom plesá. Cyklotrasu Piešťany - Vrbové otvoria v nedeľu
AKTUALITY - Región | 13.6.2025, 10.00, prispievatelia
Primátori Piešťan, Vrbového a starostovia obcí Trebatice a Krakovany zo združenia Zelená cesta pripravovali túto cyklotrasu približne 15 rokov, problém s financovaním im pomohol vyriešiť Plán obnovy a odolnosti.

Na cyklotrase sú bezpečnostné zábradlia v dĺžke takmer 3,6 kilometra. FOTO: Združenie obcí Zelená cesta
Cyklotrasu medzi mestami Piešťany a Vrbové, ktorá nahradila nevyužívanú železničnú trať, slávnostne otvoria v nedeľu 15. júna.
Cyklisti na spoločnú jazdu vyštartujú o 13:30 z Piešťan, zastavia sa na bývalých železničných staniciach v Trebaticiach a Krakovanoch a okolo 15:00 sa očakáva ich príchod do Vrbového.
Na štarte aj všetkých zastávkach sa im prihovoria primátori a starostovia, vo Vrbovom nebude chýbať strihanie pásky. Pôjde o záverečnú bodku za dlhoročným úsilím samospráv o bezpečne cyklistické spojenie Piešťan a Vrbového.
Združenie obcí Zelená cesta si nevyužívanú železničnú trať prenajalo od Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a po odstránení koľajníc, podvalov a časti štrkového lôžka na nej vybudovalo 7,6 kilometrovú cyklotrasu s asfaltovým povrchom a šírkou tri metre.
Súčasťou prác bola aj rekonštrukcia viacerých mostných objektov, vrátane vybudovania nových pilierov mosta pri križovaní s cestou II/499 a kompletnej sanácie mosta nad D1, ďalej inštalácia bezpečnostného zábradlia cyklotrasy v dĺžke takmer 3,6 kilometra, rekonštrukcia priecestí II/504 Krakovany a II/499 Kocurice a osadením nového osvetlenia a zvodidiel.
Primátori Piešťan, Vrbového a starostovia obcí Trebatice a Krakovany zo združenia Zelená cesta pripravovali túto cyklotrasu najmenej 15 rokov.
Využitím bývalej železničnej infraštruktúry sa vyhli zložitému majetkovo-právnemu vysporiadavaniu pozemkov od stoviek vlastníkov.
Najväčší problém, ktorým bolo financovanie, sa im zasa podarilo vyriešiť získaním nenávratného finančného príspevku vo výške zhruba 5 miliónov eur z Plánu obnovy a odolnosti.
„Ako železničiarovi mi srdce krváca, keď dochádza k rušeniu trate, ale ak zostáva línia zachovaná a slúži verejnosti v prospech zdravia, mobility a budúcnosti, považujem to za správne riešenie,“ povedal v súvislosti s novým využitím bývalej trate generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
ŽSR vypracovali vlastný manuál postupov, ktorý usmerňuje právne, technické a majetkové procesy potrebné na výstavbu cyklotrás na železničných pozemkoch.
Cyklotrasy môžu vzniknúť na základe nájomnej zmluvy, vecného bremena alebo, v prípade trvalo zrušených tratí, aj kúpou pozemkov a pôvodných konštrukcií.
Kým železničiarom pri rušení tratí srdcia krvácajú, cyklistom plesajú. V prípade železničného koridoru Piešťany – Vrbové si jeho transformáciu na cyklotrasu vybojovali petíciami aj podpornými cyklojazdami.
Podľa primátora Piešťan Petra Jančoviča je nová cyklotrasa významná z dôvodu bezpečnosti, ekológie, ale aj pre rozvoj turizmu.
„V prvom rade je dôležitá bezpečnosť. Keď teraz na tej ceste vidíte, ako autá obchádzajú cyklistov, tak vám tuhne krv v žilách. Pre Piešťany je dôležité nielen bezpečné spojenie s Trebaticami, Krakovanmi a Vrbovým, ale my tam máme aj mestskú časť Kocurice.“ povedal primátor Jančovič pri príležitosti začiatku výstavby vo februári minulého roku.
Dôležitým bude podľa neho aj napojenie regiónu na Piešťany, mesto cestovného ruchu, odkiaľ sa dá bicyklom dostať na Vážsku cyklomagistrálu.
Železničnú trať z Piešťan do Vrbového otvorili v októbri 1906, v druhej polovici minulého storočia jej úlohu preberali autobusy. Osobná preprava na trati Piešťany – Trebatice – Krakovany – Vrbové definitívne skončila v roku 1978.
SITA