Trnavské rybníky
reklama

Na železničných staniciach pribudli stojany s knihami, týka sa to aj Trnavy

RELAX - Trnavské pikošky | 2.9.2025, 09.33, prispievatelia

Čakanie na vlak si je možné spríjemniť čítaním knihy.

Na železničných staniciach pribudli stojany s knihami, týka sa to aj Trnavy

Stojan s knihami pribudol aj v Trnave. Foto: ZVKS

reklama

 

V uplynulých dňoch pribudli na vybraných vlakových staniciach naprieč celým Slovenskom stojany s knihami na čítanie. Ide o iniciatívu Združenia vydavateľstiev a kníhkupectiev Slovenska (ZVKS). Zapožičania knihy je zdarma, zároveň má byť po prečítaní vrátená na miesto.

 

Cieľom je podporiť čítanie kníh na Slovensku v rámci kampane Začni čítať.

 

Je totiž dokázané, že už šesť minút čítania denne dokáže zvýšiť kvalitu života. Štatistiky o čítaní kníh na Slovensku sú ale z roka na rok nelichotivejšie. 

reklama

 

 

Aj v Trnave

„Železnice sú tu kratšie ako kníhtlač, ale oba vynálezy zmenili ľudskú civilizáciu výrazným spôsobom. Je príjemné tieto veci prepojiť, preto sme neváhali a Združeniu vydavateľstiev a kníhkupectiev Slovenska sme vyčlenili priestor až na 15 železničných staniciach, na ktorých sme zriadili stojany na knihy. Vnímame to totiž aj ako benefit pre našich klientov čakajúcich na vlakové spojenia,“ vysvetlil generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik dôvody zapojenia sa Železníc Slovenskej republiky do kampane Začni čítať. S

 

Stojany s knihami sú k dispozícii na železničných staniciach po celom Slovensku: Bratislava, Košice, Žilina, Poprad-Tatry, Trnava, Prešov, Zvolen, Banská Bystrica, Nové Zámky, Levice, Martin, Liptovský Mikuláš, Spišská Nová Ves, Púchov a Štúrovo.  

 

 

Len šesť minút čítania na zníženie stresu

Z najnovšieho prieskumu venovaného téme čítania kníh na Slovensku vyplýva, že až 36% Slovákov vôbec nečíta knihy. Je pritom dokázané, že už šesť minút čítania denne výrazne prispieva ku kvalitnejšiemu životu, pretože znižuje stres.

 

„Ale ľudia si myslia, že nemajú ani toľko. A my im preto chceme teraz ukázať, že tých pár minút času určite majú. Či už pri raňajkách, cestou do práce, pri obede, v posteli, alebo, keď to zveličím, tak jednoducho na toalete!“ vysvetlil základný cieľ kampane Začni čítať Juraj Heger, predseda ZVKS.

 

Už zopár týždňov tak môžeme nájsť napríklad úryvky z kníh na zastávkach MHD, na podnosoch v stravovacích zónach (tzv. food court) v jednom z najväčších bratislavských obchodných centier, spustená je aj online kampaň na sociálnych sieťach a YouTube a najnovšie sa pridali aj stojany na knihy na vlakových staniciach.

 

„Náš cieľ je jasný – chceme búrať mýty, ponúknuť jasný návod, vytvoriť návyk a demokratizovať čítanie! Pretože treba čítať, čítať a čítať,“ doplnil Heger.

 

 

Priemer je tri knihy ročne

Združenie vydavateľstiev a kníhkupectiev Slovenska realizovalo prieskum na tému čítania kníh na Slovensku už aj v uplynulom roku. Žiaľ, výsledky tohtoročného prieskumu sú nepriaznivejšie.

 

„V medziročnom porovnaní bol zaznamenaný mierny pokles podielu čitateľov kníh. Tento pokles sa prejavuje v celkovom poklese počtu prečítaných kníh, ale zároveň aj v poklese podielu intenzívnych čitateľov. Zároveň rastie segment tzv. ojedinelých čitateľov, ktorí čítajú príležitostne,“ zhrnul hlavné zistenia Heger.

 

„Počet reálnych čitateľov klesol pod polovicu, čo je aj celkovo pod priemerom EÚ. V 2025 priemerne populácia prečíta za rok tri knihy, v 2024 priemerná populácia prečítala za rok štyri knihy,“ dodal predseda ZVKS. 

 

 

Na dovolenke či doma na gauči s vyloženými nohami?

Hlavnými príčinami, ktoré bránia ľuďom v čítaní, ostávajú preferencie iných voľnočasových aktivít a nedostatok času spôsobený pracovnými povinnosťami.

 

Z prieskumu totiž tiež vyplynulo, že jedným z hlavných dôvodov, prečo nečitatelia nemajú o knihy záujem, je v 41% prípadov ich práca a v 21% prípadov ich deti.

 

Čítanie si totiž predstavujú ako aktivitu, na ktorú si treba vyhradiť špeciálny čas a aj špeciálne miesto – napríklad na dovolenke či na gauči s vyloženými nohami a takýto „navyše“ čas nemajú. Ide však o mýtus, ktorý nová kampaň Začni čítať vyvracia. 

 

 

O prieskume

Prieskum s názvom Čítanie a knihy na Slovensku v 2025 – základné zvyklosti populácie pri čítaní a nákupe kníh pripravila agentúra 2muse, ktorá je členom Slovenskej asociácie výskumných agentúr.

 

„Prieskum sme realizovali na vzorke 1 451 respondentov (reprezentatívna populácia Slovenska nad 15 rokov) od apríla do júna 2025. Išlo o exkluzívny kvantitatívny prieskum s kombinovaným dopytovaním cez telefonické rozhovory a on-line panel s riadením prístupom,“ vysvetlila Patrícia Kollár z a prieskumnej agentúry 2muse. 

 

Prieskum nadväzuje na prvý prieskum realizovaný v roku 2024.

 

„V roku 2025 sme sa zameriavali na viacero oblastí čitateľského a nákupného správania populácie na Slovensku: napríklad vzťah k čítaniu kníh vo voľnom čase za posledných 12 mesiacov, správanie čitateľov za posledných 12 mesiacov, spotrebiteľské a nákupné správanie za posledných 12 mesiacov, čítanie detí a samotnú segmentáciu čitateľov,“ doplnila Kollár. 

 

(TS)

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda
reklama