Autobusy zabezpečujú dopravu v Trnave už sto rokov
AKTUALITY - Trnava | 26.10.2025, 13.04, prispievatelia
Prvú licenciu na prevádzkovanie dopravy autobusom v Trnave získal v roku 1925 Matej Holý.
Jedna zo zastávok prvého autobusu bola aj na Pekárskej ulici: Zdroj: Fotky stará Trnava
Sto rokov fungovania mestskej hromadnej dopravy v Trnave predstaví výstava, ktorú pripravuje Západoslovenské múzeum v Trnave v spolupráci s ďalšími partnermi.
Autorom je Trnavčan Michal Jajcaj zo Slovenského technického múzea – Múzea dopravy v Bratislave. Vernisáž výstavy bude vo štvrtok 30. októbra o 16: 00 v Západoslovenskom múzeu na Múzejnom námestí v Trnave. Výstava potrvá do 23. januára 2026.
Významný rozvoj dopravy v Trnave nastal po postavení železnice. Vtedy podľa Simony Jurčovej zo Západoslovenského múzea v Trnave vznikla potreba dopraviť cestujúcich zo stanice do centra mesta a naopak.
Na tejto trase začali už od polovice 19. storočia premávať súkromné drožky a fiakre. V medzivojnovom období zabezpečovali pravidelnú dopravu súkromníci rôznymi typmi dopravných prostriedkov.
„Matej Holý získal licenciu na prevádzkovanie dopravy autobusom v Trnave v roku 1925. Neskôr sa k nemu pridali aj ďalší dopravcovia. Eliáš Mikulka bol posledným súkromným dopravcom, ktorý prevádzkoval autobus až do znárodnenia. V roku 1950 vznikol Dopravný kombinát mesta Trnavy (DKMT), ktorý v roku 1951 v spolupráci s podnikom Československá automobilová doprava. n. p. (ČSAD) spustil verejnú autobusovú dopravu v Trnave,“ priblížila vývoj mestskej dopravy v Trnave Simona Jurčová.
Ako dodala, jeden z prvých autobusov premávajúcich cez stred mesta volali Trnavčania Modrý šíp.
Rast mesta, výstavba nových štvrtí a sídlisk podnietili aj rozvoj verejnej dopravy. V roku 1957 premávali autobusy v Trnave na piatich linkách MHD, v roku 1969 to bolo 10 liniek, o desať rokov neskôr už 17 liniek.
V roku 1988 dosiahol počet liniek strop – autobusy premávali na 21 linkách MHD.
Výstava Sto rokov mestskej hromadnej dopravy v Trnave prináša prierez vývojom verejnej dopravy v meste, fotografie rôznych typov autobusov, vývoj v systéme cestovných lístkov, rôzne dokumenty spojené s prvými licenciami v medzivojnovom období, ale aj v súvislosti s organizáciou MHD po roku 1950.
SITA



















