Trnavské rybníky
reklama

Zákon o cestnej premávke prešiel vládou, obciam umožní pokutovať aj rýchlosť áut

AKTUALITY - Trnava | 5.11.2025, 13.56, prispievatelia

Zmeny v pravidlách cestnej premávky prinesú vyššiu ochranu chodcov, prísnejšie sankcie za rýchlosť a viac právomocí pre obce

Zákon o cestnej premávke prešiel vládou, obciam umožní pokutovať aj rýchlosť áut

Nerešpektovanie obmedzenia rýchlosti môže výjsť šoférov od mája poriadne draho. Foto: Ján Král

Púpavy pri aleji
reklama

 

Obce a mestá dostanú nové právomoci v rámci objektívnej zodpovednosti, posilní sa ochrana chodcov na priechode a chodníku.

 

Sprísnia sa sankcie pre cestných pirátov, vodičský výcvik aj skúška budú rozdelené na teóriu a prax a zavedie sa nový program na nápravu recidivistov.

 

To sú hlavné zmeny v rozsiahlej novele zákona o cestnej premávke z dielne ministerstva vnútra, ktorej návrh schválila v stredu 5. novembra 2025 vláda. Informovalo o tom ministerstvo vnútra.

Zelená Trnava
reklama

 

Účinnosť je navrhovaná od 1. mája 2026. Rozdelenie výcviku v autoškole a skúšky z odbornej spôsobilosti by malo byť účinné od 1. mája 2027. Zmeny v zákone ešte musí schváliť Národná rada SR.

 

„Súčasťou úsilia o bezpečné Slovensko je aj vyššia bezpečnosť na našich cestách. S týmto cieľom prichádza rezort vnútra so sériou opatrení, ktoré  sa zameriavajú na viacero aspektov – od ochrany zraniteľných účastníkov cestnej premávky, cez odhaľovanie najzávažnejších priestupkov a prísnejšie postihy, po osvetu a skvalitnenie prípravy budúcich vodičov,“ uviedol štátny tajomník ministerstva vnútra Patrik Krauspe.

 

Dopravné nehody si každoročne vyžiadajú zbytočné straty na životoch a zranenia. V roku 2024 sa stalo 11 451 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 262 ľudí, 814 sa zranilo ťažko a 4 946 utrpelo ľahké zranenia.

 

Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov a kolobežkárov.

 

 

Rozšírenie objektívnej zodpovednosti a viac právomoci pre obce

Rozšíri sa okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré bude môcť riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla Policajný zbor.

 

Pôjde po novom aj o zákaz vchádzania do križovatky, ak situácia vodičovi nedovoľuje pokračovať za križovatkou, nedodržanie minimálnej alebo bezpečnej vzdialenosti za vozidlom, používanie telefónu počas jazdy, nezapnutie bezpečnostného pásu a jazda v protismere.

 

Ministerstvo vnútra na základe rokovaní so zástupcami miest a obcí vychádza v ústrety požiadavkám samospráv, ktoré získajú nové právomoci v rámci objektívnej zodpovednosti. Prejednávať budú môcť niektoré správne delikty, ktoré boli doteraz len v gescii štátnej polície.

 

Pomocou vlastných stacionárnych radarov a zariadení budú môcť obce a mestá dokumentovať a riešiť prekročenie rýchlosti jazdy, ale napríklad aj nezastavenie na STOPke, jazdu na červenú, porušenie zákazu vjazdu, zákazu odbočenia, zákazu zastavenia alebo prikázaného smeru či prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané.

 

Novelou sa zároveň zjednoduší a zrýchli vyvodzovanie objektívnej zodpovednosti. Podobne ako pri diaľničných známkach a mýte sa nebude môcť držiteľ vozidla vyviniť zo zodpovednosti tým, že oznámi vodiča, ktorý auto v skutočnosti viedol. 

 

Držiteľ si však samozrejme bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty.

 

 

Vyššia ochrana chodcov na priechode

Zvyšuje sa ochrana najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky – chodca – pri prechádzaní cez cestu po priechode pre chodcov v súlade so štandardným, zaužívaným režimom v iných európskych štátoch.

 

Chodec bude mať prednosť na priechode po novom už vtedy, keď sa zjavne chystá na tento priechod vstúpiť; stále však nebude môcť vstúpiť na priechod náhle.

 

Vodiči sa budú musieť približovať k priechodom primeranou rýchlosťou.

 

 

Prísnejšie pravidlá pre e-kolobežky

Novela zákona reaguje na neustále narastajúci počet e-kolobežiek v cestnej premávke a s tým spojený rastúci počet kolízií a úrazov.

 

Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku (možné to bude len v prípade, ak to dovolí dopravná značka), čím sa posilní postavenie chodcov na chodníku.

 

E-kolobežky, segway a podobné vozidlá budú patriť do novozavedenej kategórie malé elektrické vozidlá. Budú musieť mať výrobný štítok, nesmú dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h ani mať sedadlo. 

 

Používanie vozidiel, ktoré nespĺňajú tieto požiadavky, bude závažným priestupkom.

 

Sprísnenie sankcií za prekročenie rýchlosti

Cestní piráti budú postihovaní prísnejšie, keďže rýchlosť jazdy zohráva kľúčovú úlohu pri vzniku dopravných nehôd a významným spôsobom ovplyvňuje aj rozsah následkov.

 

Samotné výšky pokút ostávajú nezmenené, prísnejšie sa však budú sankcionovať už menšie prekročenia rýchlosti. Posúvajú sa smerom dole hranice prekročenia rýchlosti, ktoré určujú, kedy sa aká pokuta ukladá.

 

Napríklad pokutu v blokovom konaní od 250 do 800 eur dostane vodič, ak prekročí rýchlosť v obci o 31 km/h a viac, mimo obce o 41 km/h a viac. 

 

(V súčasnosti sa takouto sankciou postihuje prekročenie rýchlosti v obci o 51 km/h a mimo obce o 61 km/h.) Za takéto výrazné prekročenie rýchlosti bude môcť policajt zároveň zadržať vodičovi vodičský preukaz na mieste.

 

 

 

Zavedenie rehabilitačného programu pre recidivistov

U recidivistov sa zavádza systém odstupňovaných opatrení, kde sa následky za opakované porušenia postupne sprísňujú.

 

Ak vodič v posledných 12 mesiacoch trikrát závažným spôsobom poruší pravidlá cestnej premávky, bude musieť po novom absolvovať aj rehabilitačný program u dopravného psychológa.

 

Toto opatrenie má potenciál reálne ovplyvniť (zmeniť) správanie vodičov – recidivistov.

 

Okrem toho bude musieť prejsť doškoľovacím kurzom a preskúšaním odbornej spôsobilosti. V prípade štvrtého porušenia pravidiel v priebehu 12 mesiacov bude musieť vodič absolvovať aj preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti.

 

Nový systém vodičských kurzov: najskôr skúška z teórie, potom jazdy

S cieľom skvalitniť prípravu budúcich vodičov prichádza novela zákona s návrhom rozdeliť skúšku z odbornej spôsobilosti u žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia. 

 

Žiadateľ najskôr absolvuje teoretickú časť vodičského kurzu a potom urobí teoretickú skúšku. Až po jej úspešnom absolvovaní bude pokračovať v praktickej časti vodičského kurzu (jazdy na autocvičisku a v skutočnej premávke) a následne sa prihlási na praktickú časť skúšky.

 

Žiadatelia budú mať možnosť sami sa prihlásiť elektronicky na skúšku.

 

Cieľom je dosiahnuť, aby v praktickom výcviku pokračoval len taký účastník vodičského kurzu, ktorý teoreticky ovláda pravidlá cestnej premávky.

 

Podmienkou na zápis uchádzača do vodičského kurzu na skupinu B bude získanie aspoň nižšieho stredného vzdelania.

 

 

Ďalšie zmeny

Rovnaký zákaz alkoholu a návykových látok, ktorý platí pre vodičov, bude platiť aj pre spolujazdcov v prípade motocyklov,  štvorkoliek alebo viacmiestnych bicykloch.

 

Na chodníku budú môcť jazdiť cyklisti mladší ako 15 rokov, v súčasnosti je hranica 10 rokov.

 

Skracuje sa čas zákazu jazdy nákladných vozidiel nad 7,5 t vo sviatky a rozširuje sa okruh vozidiel, ktoré majú zo zákona výnimky z tohto zákazu. 

 

Vytvorí sa tým dostatočný priestor na dojazd nákladných vozidiel do miesta určenia a umožní sa jazda nákladných vozidiel prepravujúcich tovar, ktorého preprava neznesie odklad z dôvodu možného narušenia výrobného procesu (just-in-time) alebo skazy tovaru bez nutnosti požadovania výnimky zo zákazu jázd.

 

ts,pm

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda Trnava
reklama
BEGAM Leapmotor C10
reklama