Trnavské rybníky
reklama

Nové kurikulum mení vyučovanie. Deti sa učia premýšľať, nie memorovať

RELAX - Rozhovory | 12.11.2025, 13.21, prispievatelia

Slovenské školstvo čaká najväčšia zmena za posledné roky. Nové kurikulum, ktoré má vojsť do platnosti od septembra 2026, má priniesť školy, kde sa deti neučia len fakty, ale aj premýšľať, spolupracovať a hľadať riešenia. Čo to znamená pre učiteľov, rodičov a žiakov? Ako sa zmení vyučovanie a prečo je reforma potrebná práve teraz? O tom, čo prináša kurikulárna reforma v praxi, hovorí Iveta Juricová – vyštudovaná učiteľka prvého stupňa, ktorá pôsobí ako mentorka a lektorka v Regionálnych centrách podpory (RCPU) učiteľov pre okresy Trnava, Hlohovec a Piešťany. Je autorkou a recenzentkou viacerých učebníc a odborných publikácií a bola súčasťou tímu, ktorý sa podieľal na tvorbe nového kurikula.

Nové kurikulum mení vyučovanie. Deti sa učia premýšľať, nie memorovať

Iveta Juricová.

 

Čo znamená pojem kurikulárna reforma a prečo sa Slovensko rozhodlo zaviesť novú podobu štátneho vzdelávacieho programu? Aké problémy má táto zmena riešiť?
- Slovensko nemalo inú možnosť. Stačí sa pozrieť na výsledky medzinárodných štúdií, napríklad PISA, kde sa dlhodobo nachádzame pod priemerom OECD a stále klesáme. Nehovoriac o tom, ako rýchlo sa mení svet okolo nás a štátny vzdelávací systém nestihol reagovať na všetky potrebné zmeny. 


Naše nové kurikulum má pripraviť žiakov tak, aby vedeli fungovať v tomto svete, boli vybavení postojmi, spôsobilosťami a vedomosťami, ktoré vyžaduje spoločnosť a trh práce.


Na mojich vzdelávaniach učiteľom pripomínam, že ani najlepšie kurikulum nebude dobré, ak sa zmeny neudejú v triedach. Tu majú nenahraditeľné miesto Regionálne centrá podpory učiteľov (RCPU), ktoré učiteľov sprevádzajú na ceste zmeny a pomáhajú im správne uchopiť zmeny v kurikule a aplikovať ich do praxe.

 

 

Ako by ste rodičom jednoducho priblížili, čo je v novom kurikule iné než doteraz?
- Mení sa množstvo vecí, nie však po obsahovej stránke. Žiak by mal riešiť oveľa náročnejšie a komplexnejšie úlohy.


Najviac sa mení samotný prístup k učeniu a učeniu sa. Nevyhnutná je zmena vzdelávacích stratégií a postupov. Úloha učiteľa by sa mala pretransformovať z roly „odovzdávača poznatkov“ na sprievodcu v učení sa žiakov. Úloha žiaka z „pasívneho prijímateľa“ na „aktívneho vyhľadávača“ informácií.


Veľký dôraz sa kladie na rozvoj spolupráce medzi žiakmi a učiteľmi. Do popredia sa dostáva bádateľský prístup – žiakom nie sú predkladané hotové poučky, ale sami s podporou učiteľa skúmajú javy a spoločne vyvodzujú závery. Tento spôsob kopíruje proces, ako vznikali objavy v minulosti.


V novom kurikule je jasne zadefinovaná aj výchova charakteru, preto vznikajú ranné kruhy s aktivitami zameranými na rozvoj charakteru žiakov. Je to dlhodobý proces, na ktorom by sa mali podieľať všetci učitelia.

 

 

Akú úlohu zohrávajú Regionálne centrá podpory učiteľov pri zavádzaní kurikulárnej reformy?

- Podpora učiteľov je kľúčová pri zavádzaní nového kurikula. Mentoring a vzdelávania, ktoré RCPU poskytuje bezplatne, sú veľmi oceňovanou pomocou. Mentori v RCPU sú skúsení učitelia či odborní pracovníci, ktorí poskytujú podporu vo vyučovacom procese – jednoducho, ako dobre a efektívne učiť po novom s ohľadom na špecifiká kurikula.


Mentor po dohode s učiteľom príde na hodinu, po ktorej nasleduje rozhovor so spätnou väzbou. Spolu si určia cieľ rozhovoru, mentor učiteľa vedie otázkami k sebareflexii a hľadaniu riešení.

 

Ide o individuálnu podporu, pretože každý učiteľ rieši iné veci. Je to efektívny nástroj pomoci. Výzvou pre nás mentorov je presvedčiť učiteľa, že nie sme inšpekcia, ale podpora. Dôležité je vybudovať vzájomnú dôveru.

 

 

S akými obavami rodičov sa stretávate najčastejšie a ako im odpovedáte?

- „Že aj tak sa v školách nič nezmení, že reforma je len na papieri.“

Ministerstvo si uvedomuje dôležitosť tejto reformy. Na svojich platformách vzdelavanie21.sk, ucime.vzdelavanie21.sk, na facebookovej stránke, v podcastoch a iných materiáloch poskytuje všetky potrebné informácie, metodiky a sprievodcov.

 

Kvalitných zdrojov je veľa, čo vnímam ako veľký benefit – podpora je na všetkých úrovniach. Oceňujem aj prácu NIVaMu, ktorý sa aktívne podieľa na tvorbe školských kurikúl, a mentorov z RCPU, ktorí navštevujú školy a pomáhajú učiteľom, ktorí chcú robiť veci lepšie.


Zároveň treba povedať, že zmeny sa už dejú – na Slovensku už fungujú pilotné školy, ktoré sú zapojené do skúšania nového kurikula. Tieto pilotné školy takto fungujú už tretí rok a každoročne sa k nim pridávajú ďalšie.

 

Mnoho učiteľov už dnes učí inak, hľadá nové spôsoby, ako viesť žiakov k spolupráci, samostatnému mysleniu a zodpovednosti. Táto zmena sa teda už pomaly deje, je naštartovaná a má silnú podporu v mnohých školách po celom Slovensku.

 

„Na každej škole sa bude učiť iné.“

Všetky školy musia učiť to isté – to, čo predpisuje národné kurikulum. Pozitívnou zmenou je, že školy si môžu do svojich programov pridať regionálne špecifiká – miestne zvyky, tradície či pamiatky.  Zavádzajú sa tzv. cykly, v rámci ktorých si školy môžu ciele a štandardy rozdeliť podľa potrieb. Nepredpokladám dramatické rozdiely medzi školami.

 

„Žiaci sa už nič nebudú učiť naspamäť.“

Od memorovania sa upúšťa, ale nie celkom. Zapamätanie je základná kognitívna funkcia, no potrebujeme u žiakov rozvíjať aj vyššie funkcie – analyzovať, hodnotiť, tvoriť.


„Celá reforma je nepripravená.“
Na reforme pracovalo viac ako sto odborníkov – akademici, vedci, učitelia z praxe. Mala som možnosť byť pri zrode ako odborníčka pre oblasť Človek a príroda. Všetci pristupovali k práci zodpovedne, zvažovali sme každé slovo v kurikule. Proces trval asi dva roky pred zverejnením prvej verzie, ktorá bola otvorená na pripomienkovanie verejnosti. Autori zohľadnili všetky relevantné pripomienky. Snaha všetkých bola veľká, aby vzniklo čo najlepšie dielo.

 

 

Reforma zdôrazňuje, že deti sa majú učiť nielen fakty, ale aj ako sa učiť. Ako to bude vyzerať v praxi?
- Cieľom novej reformy je rozvíjanie gramotností ako je jazyková, prírodovedná, matematická a iné. V zásade je potrebné venovať sa všetkým zložkám gramotností (spôsobilosti, postoje...) a nielen rozvoju vedomostnej stránky, ako to bolo doteraz.

 


Čo sa zmení v systéme hodnotenia? Budú známky nahradené spätnou väzbou?
Špecifikom novej reformy je jej voľnosť, školy si môžu mnohé veci prispôsobiť, ako im vyhovujú. Aj v téme hodnotenia majú školy možnosť rozhodnúť sa medzi slovným hodnotením a klasickými známkami (percentami), príp. kombináciou oboch. Mnohé školy teraz v prvých ročníkoch zavádzajú slovné hodnotenie, verím, že to bude prínosné.

 


Má podľa vás táto reforma naozaj potenciál priniesť do vzdelávania potrebné zmeny?
- Určite áno, reforma je veľmi dobre nastavená, inšpirovaná je kurikulami tzv. úspešných krajín, ako je napr. Írsko, Švajčiarsko, Fínsko. Ako mentorka a zároveň ako učiteľka na Súkromnej základnej škole BESST  už teraz vidím pozitívne zmeny.

 

Žiaci sú viac motivovaní, vedia riešiť problémy, kriticky hodnotiť rôzne informácie, vedia lepšie spolupracovať, sú schopní povedať svoj názor a podporiť ho argumentami, komunikovať s rešpektom a vypočuť si názor iného.

 


Ak by ste mali rodičom odkázať jednu vec, ktorú si majú o kurikulárnej reforme zapamätať, čo by to bolo?
- Tešme sa, že aj náš slovenský vzdelávací systém bude reflektovať potreby 21. storočia. Už ho len dostať poriadne do praxe, ale sme na správnej ceste. Verím, že to spoločne zvládneme. Ak sa spoja rodičia, riaditelia a učitelia s podporou od vyššie spomínaných organizácií pre dobrú vec, neverím, že sa to nepodarí.

 

 

(ac)

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda
reklama
BEGAM Leapmotor T03
reklama