Trnavské rybníky
reklama

Spolutvorba prostredníctvom hry môže byť univerzálnym jazykom umenia a rozvoja

AKTUALITY - Trnava | 18.11.2025, 08.54, reklamný článok

Prinášame zbierku prístupov a inšpirácií z projektu Professional Media Presence.

Spolutvorba prostredníctvom hry môže byť univerzálnym jazykom umenia a rozvoja


Professional Media Presence (PMP) je projekt programu Kreatívna Európa, ktorý prepája umelcov a kultúrnych profesionálov z celej Európy s cieľom skúmať, ako médiá formujú umeleckú identitu, inklúziu a komunikáciu.

 

Prostredníctvom workshopov, rezidencií a spoločných tvorivých procesov PMP pomáha umelcom rozvíjať ich digitálnu prítomnosť a vytvárať nové prístupy k profesionálnemu rastu.

 

Aktivity sú vedené metódou „From Artists-To-Artists Approach (FATAA)”, ktorá stavia na vzájomnom učení, mentoringu a reflexii prostredníctvom hry a experimentovania.

 


Spolutvorba prostredníctvom hry: dynamické zapojenie počas PMP Workshop Týždňov

Spolutvorba – zdieľané autorstvo a spoločná tvorivá zodpovednosť – stojí v centre súčasnej kultúrnej praxe. Medzi mnohými nástrojmi, ktoré majú umelci, facilitátori a účastníci k dispozícii, práve hra vyniká ako mimoriadne dynamický a transformačný prístup.


Inšpirovaní knihou Johana Huizingu Homo Ludens, ktorá tvrdí, že hra je základným prvkom kultúry, sa v tomto článku pozrieme na úlohu hravých metód využívaných počas workshopových týždňov PMP.


Hra nie je len technikou – je pozvánkou prekračovať hranice, experimentovať a spájať sa s ostatnými nečakaným spôsobom.

 

Ponúka formu zapojenia, ktorá je zároveň slobodná aj štruktúrovaná a podporuje kreativitu i inovácie. Prostredníctvom reflexie rôznych metodík použitých počas PMP workshopov článok poukazuje na transformačný potenciál hry a jej úlohu pri formovaní nových spôsobov spolupráce, spolutvorby a imaginácie.

 


Prečo hra? / Prečo na tom záleží?

Podľa Huizingu (Homo Ludens, 1938), ktorý chápe hru ako základný kultúrny čin, aktivuje hra zážitkové učenie, otvára priestor pre spontánnu interakciu a pozýva účastníkov k tvorivému objavovaniu.


Hravé nástroje – ako rolové hry, fyzická interakcia či improvizácia – odbúravajú bariéry a umožňujú hlbšiu reflexiu.


Z pozorovaní vyplynuli tieto prínosy:

 

- Inkluzívnosť a prístupnosť: hra umožňuje zapojiť sa bez potreby špecifických zručností,

 

- Kreatívne riskovanie: chyby sú súčasťou procesu a podporujú experimentovanie,

 

- Zážitkové učenie: zapája telo aj myseľ,

 

- Spolutvorba v praxi: hravé štruktúry vedú k spoločnému tvoreniu obsahu.

 

Hra tak, ako tvrdí Huizinga, tvorí základ kultúry – a spolutvorba ju posilňuje prostredníctvom zdieľanej zodpovednosti a spoluúčasti.

 


PMP Workshop Týždne – prehľad

V rokoch 2023 – 2025 prebehlo päť týždňových workshopov PMP v mestách Turku (Fínsko), Benátky (Taliansko), Trnava (Slovensko), Barcelona (Španielsko) a Split (Chorvátsko).

 

Každý z nich sa venoval inému aspektu mediálnej tvorby, digitálnej identity a umeleckej praxe:


- Turku (2. – 6. októbra 2023): médiá a umenie,

 

- Benátky (8. – 12. apríla 2024): digitálne rozprávanie príbehov a mediálny branding,

 

- Trnava (23. – 27. septembra 2024): sociálne siete, čitateľstvo a kritické čítanie médií,

 

- Barcelona (10. – 14. marca 2025): XR/VR hravá spolutvorba a AI-rozšírené rozprávanie,

 

- Split (13.–17. októbra 2025): médiá a profesionálna identita.

 

Workshopy poskytli priestor na experimentovanie, spoluprácu a vzájomné učenie naprieč umeleckými odbormi.

 


Hravé prvky v Trnave

Trnavský program spojil prednášky o mediálnej gramotnosti s interaktívnymi skupinovými úlohami. Účastníci analyzovali obsah sociálnych sietí a spoločne navrhovali mini kampane.

 

Inštrukcie typu „Ako by to spravilo dieťa?“ či „Vytvorte vlastný nástroj na mieste“ podnietili hravé experimentovanie a rolové hry.


Aj bez vysokých technológií vyvolali tieto prvky tvorivosť a rýchle reakcie. Cyklus „vytvor – zahraj – reflektuj“ podporil pružnosť myslenia a nadviazal na Huizingovu predstavu hry ako dobrovoľnej činnosti s pravidlami, ale otvoreným výkladom.

 


Hravé prvky v Barcelone

Barcelonský týždeň bol plne ponorený do hry prostredníctvom VR (XR metódy) a rozprávania príbehov podporeného umelou inteligenciou.

 

Workshop Embodied Narratives využil technológiu „Machine To Be Another“ od BeAnotherLab – účastníci vďaka senzorom „vymieňali telá“ a skúmali identitu cez empatiu a prepojenie.


Paralelne prebiehal workshop Virtual Environments, ktorý pracoval so zážitkovými experimentmi v rozšírenej a virtuálnej realite, napríklad ilúziou gumovej ruky či navigačnými hrami.


Tieto metódy neboli len „zábavné“ – aktivovali dôveru, spoluprácu a prekvapivé prepojenia. Spolutvorba sa stala živou hrou, v ktorej účastníci spoločne tvorili, písali scenáre a simulovali.

 


Hravé prvky v Splite

V Splite sa umelci venovali témam online identity, umeleckého brandingu a performativity. Interaktívne aktivity – od spoločných prechádzok v prírode po humorné rolové hry o sociálnych sieťach – pomohli účastníkom experimentovať s autentickým sebavyjadrením.


Týždeň vyvrcholil podujatím Speed Networking, kde sa umelci stretli s kurátormi, producentmi a partnermi, aby diskutovali o budúcich spoluprácach.

 

Atmosféra otvorenosti, tvorivosti a vzájomnej podpory stelesňovala víziu PMP – budovať transnacionálnu umeleckú komunitu.

 

 

Záver

Hra nie je doplnkom spolutvorby, ale jej aktívnym jadrom. Počas workshopov PMP dodala energiu, odvahu riskovať a hlboké zapojenie účastníkov. Jej rôzne podoby v jednotlivých mestách ukazujú záväzok PMP k lokálnemu kontextu a autentickosti.


V spojení s Huizingovou filozofiou potvrdzujú tieto skúsenosti, že hra je základom dlhovekosti, spolupráce a kreatívnej inovácie.


Táto reflexia je zároveň pozvánkou – používať hravé metódy vedome, ale slobodne: prispôsobovať, skúšať, spolu-tvoriť.


Ako sa projekt PMP blíži k záverečným výstavám v októbri 2026 a k publikácii „Professional Media Practices for Artists Toolkit“, skúsenosti z piatich workshopových týždňov – od Turku po Split – vytvárajú pestrú mozaiku tvorivosti a spolupráce.

 

Každé miesto prinieslo svoj lokálny kontext a energiu, dokazujúc, že spolutvorba prostredníctvom hry môže byť univerzálnym jazykom umenia aj profesionálneho rozvoja.

 

Web projektu: https://pmpproject.turkuamk.fi/


Youth for Equality 
www.youthforequality.sk
www.facebook.com/youthforequalityslovakia
www.instagram.com/youthforequalityslovakia

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda Trnava
reklama
BEGAM Leapmotor B10
reklama