ŽOS Trnava bude vyrábať batériové vlaky pre Železničnú spoločnosť Slovensko
AKTUALITY - Trnava | 4.12.2025, 06.53, prispievatelia
Spoločne so Škoda Group získala trnavská ŽOS zákazku za 144 miliónov bez DPH.
Takéto elektrické jednotky na batérie budú jazdiť aj po slovenských tratiach.FOTO: zssk
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) podpísala zmluvu na batériové elektrické jednotky (BEMU), ktoré zásadne prispejú k modernizácii a ekologizácii železničnej dopravy.
Cieľom je získanie 16 jednotiek v hodnote približne 144 miliónov eur bez DPH. Súčasťou zmluvy je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov.
ZSSK podpísala zmluvu s konzorciom dodávateľov Škoda Group a ŽOS Trnava, víťazom verejného obstarávania. Účinnosť zmluva nadobudne až po zabezpečení financovania z Programu Slovensko.
Nové batériové vlaky budú ucelené jednotky pre 157 sediacich cestujúcich na regionálnych tratiach s ETCS systémom Level 2.
ZSSK plánuje nasadiť batériové jednotky v Nitrianskom, Trenčianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji, ale aj podľa prevádzkových potrieb, najskôr v roku 2028.
Cestujúci sa môžu tešiť na klimatizované interiéry, moderné informačné systémy, Wi-Fi pripojenie a komfortnejšie priestory na prepravu bicyklov a kočíkov. Nové súpravy budú tichšie, plynulejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu.
Batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia a to bez emisií. ZSSK tak bude môcť postupne nahrádzať súčasné dieselové súpravy na určitých regionálnych tratiach, čím tak zníži ekologickú stopu železničnej dopravy.
„Financie z eurofondov na batériové elektrické jednotky sú dôležitým míľnikom na ceste k modernej a ekologickej železničnej doprave na Slovensku. Ide o projekt, ktorý prepája inovatívne technológie s udržateľnou mobilitou a zároveň efektívne využíva európske zdroje. Verím, že nové batériové jednotky prinesú vyšší komfort cestujúcim, znížia emisie a pomôžu rozvoju verejnej dopravy v regiónoch, kde nie je elektrifikovaná infraštruktúra,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Batériové vlaky kombinujú pohon z trakčného vedenia a batérie, ktorá sa zapne v časti trate, kde nie je trakčné vedenie.
Ročne sa vďaka týmto batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kg znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO₂. Batériové elektrické jednotky už jazdia v Nemecku a Rakúsku a nedávno prvý batériový vlak predstavili aj České dráhy.
Slovensko sa tak pridáva k tomuto európskemu trendu a stane sa ďalšou krajinou v strednej Európe, ktorá systematicky nasadí batériové jednotky do regionálnej prevádzky.
Tento projekt je krokom k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a jej prechodu na ekologickejšie a efektívnejšie riešenia.
ts, pm







Vianočný strom pre prezidentský palác pochádza z Trstína











