Trnavské rybníky
reklama

ŽOS Trnava bude vyrábať batériové vlaky pre Železničnú spoločnosť Slovensko

AKTUALITY - Trnava | 4.12.2025, 06.53, prispievatelia

Spoločne so Škoda Group získala trnavská ŽOS zákazku za 144 miliónov bez DPH.

ŽOS Trnava  bude vyrábať batériové vlaky pre Železničnú spoločnosť Slovensko

Takéto elektrické jednotky na batérie budú jazdiť aj po slovenských tratiach.FOTO: zssk

BESST
reklama

 

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) podpísala zmluvu na batériové elektrické jednotky (BEMU), ktoré zásadne prispejú k modernizácii a ekologizácii železničnej dopravy.

 

Cieľom je získanie 16 jednotiek v  hodnote približne 144 miliónov eur bez DPH. Súčasťou zmluvy je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov.

 

ZSSK podpísala zmluvu s konzorciom dodávateľov Škoda Group a ŽOS Trnava, víťazom verejného obstarávania. Účinnosť zmluva nadobudne až po zabezpečení financovania z Programu Slovensko.

Zelená Trnava
reklama

 

Nové batériové vlaky budú ucelené jednotky pre 157 sediacich cestujúcich na regionálnych tratiach s ETCS systémom Level 2.

 

ZSSK plánuje nasadiť batériové jednotky v Nitrianskom, Trenčianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji, ale aj podľa prevádzkových potrieb, najskôr v roku 2028.

 

Cestujúci sa môžu tešiť na klimatizované interiéry, moderné informačné systémy, Wi-Fi pripojenie a komfortnejšie priestory na prepravu bicyklov a kočíkov. Nové súpravy budú tichšie, plynulejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu.

 

Batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia a to bez emisií. ZSSK tak bude môcť postupne nahrádzať súčasné dieselové súpravy na určitých regionálnych tratiach, čím tak zníži ekologickú stopu železničnej dopravy.

 

„Financie z eurofondov na batériové elektrické jednotky sú dôležitým míľnikom na ceste k modernej a ekologickej železničnej doprave na Slovensku. Ide o projekt, ktorý prepája inovatívne technológie s udržateľnou mobilitou a zároveň efektívne využíva európske zdroje. Verím, že nové batériové jednotky prinesú vyšší komfort cestujúcim, znížia emisie a pomôžu rozvoju verejnej dopravy v regiónoch, kde nie je elektrifikovaná infraštruktúra,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

 

Batériové vlaky kombinujú pohon z trakčného vedenia a batérie, ktorá sa zapne v časti trate, kde nie je trakčné vedenie.

 

Ročne sa vďaka týmto batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kg znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO₂. Batériové elektrické jednotky už jazdia v Nemecku a Rakúsku a nedávno prvý batériový vlak predstavili aj České dráhy.

 

Slovensko sa tak pridáva k tomuto európskemu trendu a stane sa ďalšou krajinou v strednej Európe, ktorá systematicky nasadí batériové jednotky do regionálnej prevádzky.

 

Tento projekt je krokom k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a jej prechodu na ekologickejšie a efektívnejšie riešenia.

ts, pm

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda
reklama