Trnavské rybníky
reklama

V Spartaku sa zamerajú na mladé talenty a zdravý klubizmus

ŠPORT - Futbal - Spartak | 15.12.2011, 13.20, Ján Král

V Spartaku vystupuje Dušan Guľáš už tri roky ako člen predstavenstva klubu. Z funkcionárskeho poľa pomohol mnohým myšlienkam, ktoré posunuli klub dopredu. V ostatnom čase sústredil svoje úsilie na mládežníckom poli, naďalej však intenzívne podporuje aj A-mužstvo.

V Spartaku sa zamerajú na mladé talenty a zdravý klubizmus

Dušan Guľáš (vľavo) patril k mužom, ktorí prednedávnom predstavili víziu nového futbalového štadióna v Trnave. Foto: Eleonóra Szombatová

reklama

 

Ako vnímate jesennú časť ligy?
- Veľkým pozitívom bol príchod Mira Karhana, ktorý sa stal pilierom celého klubu. V tabuľke sme tretí, mohli sme mať viac bodov, ale aj menej. Sezóna bola perfektná v tom, že sme sa netrápili a mohli si užívať zápasy. Ľudia sa chodili na futbal skutočne zabávať. A to je dôležité. Osobne by som si futbal vychutnal azda ešte viac, keby si cestu do hľadiska našlo väčšie množstvo divákov a na štadióne vládla príjemná, nekonfliktná atmosféra.
Na jeseň naskočil do ligy len 17-ročný Habánek. Práve vy ste ho priviedli pred dvoma rokmi do klubu. Jeho štart vás musí tešiť.
- Samozrejme. Budem mu držať palce, aby zostal taký skromný a pracovitý, ako vstúpil do ligy. Je dobrým vzorom aj pre ostatných mládežníkov. Mám radosť, že sa v súťaži darí aj starším dorastencom. Dôležité však je, aby sme spravili systémové kroky a vedeli sme chlapcov posúvať vyššie. Na to by malo slúžiť béčko, ktoré by sa malo stať prestupovou stanicou dorastencov do áčka a slúžiť ako zásobáreň hráčov, s ktorými sa dá pracovať. V tomto smere bude treba podniknúť kroky na zlepšenie.
O vás je známe, že ste veľkým podporovateľom mládežníckeho futbalu v Trnave a regióne. S akými víziami pôjde klub do najbližších mesiacov?
- Vždy rozmýšľam nad klubom ako fungujúcou štruktúrou. Za podstatné považujem, aby sme našli spôsob, ako sa postarať o mládež a talentovaných hráčov, ktorých stiahneme zo širokého okolia. Pretože práve tí majú predpoklady, aby vytvorili dlhodobo úspešnú éru Spartaka, ktorá nebude len o jednorazovom titule. Chcel by som popracovať na tom, aby vznikla solídna stredná škola pre futbalistov s podnikateľským a športovým smerovaním. Do Trnavy by tak mali dôvod prichádzať talenty nielen za futbalom ale i vzdelaním. Škola by ich vychovávala k správaniu, etike, znalosti rečí, manažérskym schopnostiam a popritom by rástli futbalovo.
Aké ďalšie ciele si kladiete?
- Postupne skvalitňujeme podmienky. Mládežníkov sme obliekli do nového, zakúpili sme pomôcky, vylepšili sme hracie plochy na ihriskách pri ZŠ Kornela Mahra, na Slávii a SOŠ elektrotechnickej. Teraz si potrebujeme zanalyzovať systém práce s mládežou. Teda tréningový proces, nadväznosť a prepojenie medzi kategóriami. Vyprofilujeme najlepších hráčov, a tým sa chceme intenzívne venovať aj individuálne. Všetko s cieľom rozvíjať talenty.
Na trnavskej Slávii sa uvažovalo s vytvorením ihriska s umelou trávou. Ako dnes vyzerá situácia?
- Futbalový región by potreboval ešte jednu takúto plochu. Prišla však doba, keď inštitúcie ako mestá a vyššie územné celky fungujú v určitých finančných provizóriách a šetria každý cent. Chcelo by to zoskupenie podnikateľov, ktorí by si povedali, že spravia určitú charitu smerom k trnavskému športu. Rád by som združil takúto skupinu, hodenú rukavicu však musí niekto zdvihnúť. Myslím, že nás môže podporiť aj mesto a VUC-ka. Majiteľ Spartaka plánuje vystavať nový štadión, čo bude nemalá investícia. Nemôže sa teda realizovať všade. Sponzorské zázemie by malo byť partnerom, ktorý sa podieľa na budovaní futbalovej Trnavy. Navyše, bola by to aj investícia pre mládež, čo sú vždy správne vložené prostriedky. Zo súčasných prostriedkov chceme na Slávii vytvoriť ešte ďalšie dve umelé závlahy na prírodných trávnikoch.
Na ligové zápasy Spartaka chodia najväčšie návštevy v lige, napriek tomu sú čísla z aktuálne sezóny pod reálne možnosti klubu. Čo s tým chcete spraviť?
- Mojou veľkou túžbou je systematické budovanie klubizmu. To je ideálna cesta, ako pritiahnuť na štadión ďalších ľudí. S plným hľadiskom ľahšie predáme reklamné práva, ako aj priestory v nákupnom centre, ktoré vznikne pri výstavbe nového štadióna. Teraz je na proklubové nápady vhodný čas. Máme trénera, ktorý podporuje tieto myšlienky, a je tu veľký vzor v podobe Mira Karhana. Verím, že bude ťažnou silou aj medzi hráčmi, aby sa začalo niečo robiť. Pôsobil v zahraničí, videl ako sa tam buduje klubizmus.
Čo sa skrýva pod slovným spojením budovanie klubizmu?
- Idea predpokladá aj priamu účasť hráčov. Futbalisti, ktorí budú prichádzať do Trnavy, si musia byť vedomí, že sem nejdú hrať len futbalu. Sú ohodnotení veľmi štedro, a preto by mali pre klub robiť aj určité marketingové aktivity a budovať vzťah fanúšika ku klubu. Kadiaľ vedie cesta? Hráči by sa v prvej fáze stali akýmisi patrónmi škôl. Raz za čas tam zájdu na telesnú výchovu, zahrajú si s deťmi futbal, podebatujú s nimi. Deti sa potom spätne môžu prísť pozrieť na svojho patróna, ako sa mu darí v lige na ihrisku. Hráč by sa stal tvárou danej školy a deti by sa s ním identifikovali. Keď to správne podporíme ďalšími aktivitami, veľkú časť mladých aj s rodičmi dostaneme na štadión. V tomto sme zajedno aj s trénerom.
Spartak má veľa fanúšikov aj v širokom regióne. Ako chcete upútať ich?
- Jeden krok bude snaha o zosúladenie termínov vidieckych futbalových súťaží s našimi zápasmi. Veľkú úlohu opäť vidím aj v našich hráčoch. Rozdelia si jednotlivé obce a navštívia tréningy jednotlivých tímov z regionálnych súťaží, zatrénujú si tam, prinesú chalanom suveníry. Zároveň by nielen hráčov, ale aj fanúšikov z obce pozvali na ligový zápas. Pokiaľ by sme zároveň vytvorili zaujímavú cenovú politiku, pri ktorej by ľudia z vidieka ušetrili na vstupnom, dostali by sme ľudí na štadión, a tí by zase podporili svojho reprezentanta.
Podobné aktivity však asi nebude stačiť robiť jednorazovo...
- Dôležitá je úzka spolupráca všetkých zložiek. Vecou fanklubu napríklad bude, aby vytvoril takú atmosféru, aby sa ľudia na štadión vracali s túžbou zažiť skvelú šou aj na tribúnach. Potrebujeme si ľudí získať. Ľudia musia vidieť v hráčoch svojich priateľov a nie iba profesionálov, čo obliekajú klubové farby za žold. Potom príde prvý nezdar a hráčovi vynadajú. Naopak, pri lepších vzťahoch odtolerujú aj chybu, pretože si uvedomia, že ide o človeka, s ktorým sa aj porozprávali a nielen hviezdu, ktorá prešla okolo nich bez povšimnutia.
 

Z kritikov urobme partnerov
Ako vníma momentálny vzťah fanúšik – klub Dušan Guľáš? „Kroky k vzájomnej spolupráci sú potrebné a robiť ich musia obe strany. Ide o to, nájsť si cestu k sebe a podčiarknuť ju. Z pohľadu fanúšikov návštevnosťou a zanietenou prácou pre klub. Bolo by skvelé, aby sa prejavili aktívne aj sponzori a prelomila sa akási nedôvera. Často počúvam: Pomohli by sme, keby v klube nebol ten a ten. Zažil som to svojho času v Púchove i Rimavskej Sobote, kde sme sponzorsky pomáhali. Skúsme sa však pozrieť, kde sú tie mestá dnes po odchode „nechcených“ ľudí z klubov. Nehľadajme teda nedostatky v niekom, ale začnime ťahať za jeden povraz a budovať silný klub. Vytvorme zoskupenie sponzorov, ktorí chcú pomôcť a realizovať sa. Úlohou klubu je zasa vytvoriť podmienky, aby sponzori vnímali, že investované prostriedky padli na úrodnú pôdu. Čakám aj námety od ľudí a predstavy, ako by mohla spolupráca vyzerať. Možno niektoré firmy nechcú iba vkladať prostriedky, ale boli by, povedzme, ochotné kúpiť pre zamestnancov väčšie množstvo lístkov. Za nás poviem, že klub sa o takúto skupinu divákov na štadióne postará. Sme pripravení načúvať rôznym nápadom, rád sa osobne, ale prostredníctvom manažéra Mariána Černého s prípadnými záujemcami osobne stretneme. Myslím, že spraviť sa toho dá veľmi veľa. Treba len zmeniť myslenie z pozície kritikov na konštruktívnych partnerov.“

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda TANEX
reklama