Trnavské rybníky
reklama

Otec Ružových kuláčov presedlal na módne ilustrácie

RELAX - Tí sú naši | 10.1.2012, 17.46, Katarína Rosinová

Na ulici ho spoznáte ľahko, bude zaručene vynikať svojím outfitom. Módny ilustrátor Ivan Kasaj (31) sa totiž rád odlišuje od ostatných.

Otec Ružových kuláčov presedlal na módne ilustrácie

Ivana Kasaja nemôžete pre nápadný imidž prehliadnuť. FOTO: Michal Hlavatovič

reklama

 

Fúziky, uhladený účes, na krku motýlik. Na sebe kožušinový kabát, topánky so zaujímavými šnúrkami, z ktorých mu vykúkajú tyrkysové ponožky. Takto chodieva oblečený bežne. Na Trnavu možno neobvyklé, no v zahraničí by v pohode zapadol.
„Pestovať si tu vlastný štýl oblečenia má za následok to, že ste často nepochopený verejnosťou. Stačí sa obliecť trochu odlišne, a už si o vás myslia, že ste inak sexuálne orientovaný, alebo vás obvinia z toho, že to nemáte v hlave v poriadku,“ tvrdí pôvodom Čadčan, ktorý v našom meste našiel spolu s manželkou druhý domov. „Na druhej strane, biedny trh vedie k tomu, že ľudia sú tvorivejší, pokiaľ chcú vyčnievať z davu. Pri dostatku financií a nedostatku invencie sa ľudia radšej spoliehajú na známe značky a na to, že keď si za ne zaplatia, niekto za nich kreatívnu prácu odrobí.“ Ivan Kasaj si na značky príliš nepotrpí. Naopak, je presvedčený, že sa dá aj za malý peniaz obliecť pekne a štýlovo. Určite to však nie je o čínskych obchodoch. „Oblečenie musí byť z kvalitného materiálu, mať dobrý strih a musí sedieť,“ upozorňuje. Štýlové vintage kúsky nachádza v kamenných či online second-handoch, ale aj v otcovej skrini medzi jeho vecami z mladosti.

 

So svojimi módnymi ilustráciami prerazil v USA i Taliansku. KRESBA: Ivan Kasaj

reklama


Láska k móde sa uňho začala už na základnej škole. Kreatívni rodičia pôsobili v kultúrnej brandži a mali pre to pochopenie. „Išiel som študovať strednú umeleckú školu, zameranie socha. Vždy ma viac bavila grafika a textil, ale nikdy som nenašiel odvahu prestúpiť, hoci tá možnosť bola. V deväťdesiatych rokoch by chlapec na textile pôsobil trochu nepatrične,“ vysvetľuje. Z jeho hlasu ťažko vycítiť, či ľutuje, že predsa len nenabral odvahu.
Do Trnavy prišiel za štúdiom masmediálnej komunikácie. Počas neho aj po ňom pôsobil ako Art director v rôznych reklamných agentúrach, ako napríklad Wiktor Leo Burnett. Získal množstvo ocenení doma i v zahraničí. Jeho tvorivý tím stál aj za jednou z najoceňovanejších kampaní na Slovensku Ružoví kukláči pre poisťovňu Union. Ďalšou jeho srdcovkou bola online reklamná kampaň Raj surferov pre Orange. Napriek úspechom z reklamnej brandže pred vyše rokom odišiel. „Nenapĺňal ma ten štýl práce. Bola časovo veľmi náročná, a keď sami narodil syn, chcel som byť viac s ním.“ Na reklamu však úplne nezanevrel, zaoberá sa ňou okrajovo, skôr ako poradca.


Drina po nociach
Ilustrácii sa venuje asi pätnásť rokov, módnej len vyše pol roka. Ako hovorí, bolo to prirodzené vyústenie a spojenie jeho dvoch vášní. Móda ho zaujíma z pohľadu pozorovateľa, ktorý stojí bokom, sleduje zaujímavých ľudí, a potom ich kreslí. „Pracujem podobne ako módni blogeri, ktorí lovia na uliciach zaujímavo, štýlovo oblečených ľudí a fotografujú ich. Ja však ľudí vyhľadávam na internete, takže môj záber je celý svet.“ Práve na rôznych fashion blogoch nachádza inšpiráciu. Jeho doménou je vektorová ilustrácia, na prácu mu teda stačí počítač s príslušnými programami.

 

Elegantnú módu nielen kreslí, ale aj nosí. FOTO: Matej Toman


Dostať sa do fashion biznisu nebolo vôbec jednoduché. „Bolo to pol roka tvrdej práce po nociach. Zaplavil som pánsky internetový módny biznis svojimi vecami. Zapáčili sa a dnes som ja ten, koho oslovujú.“ Ivan Kasaj pracuje pre vychýrené mená, ktoré však na Slovensku len málokomu niečo hovoria. „Keď niekomu poviem, že moju prácu pozitívne hodnotí Luca Rubinacci, Angelo Flaccavento, alebo že mi Lino Ieluzzi píše k narodeninám, ten, kto ich nepozná, to neocení. Pritom sú to pomazané hlavy pánskeho módneho biznisu,“ konštatuje. V blízkej budúcnosti si plánuje splniť ďalší sen – zaoberať sa módou ako tvorca. S kolegom Karolom chystajú vlastnú mini módnu značku, zameranú na motýliky a vreckovky do sák.Pôjde teda výlučne o módu pre mužov. „Je to z čisto praktických dôvodov. Dámsku módu sám nosiť nemôžem,“ usmieva sa. „Navyše, pánska móda je mi myšlienkovo bližšia a trh nie je taký obsadený.“


Vzápätí však dopĺňa, že dámskou módou začínal. „Ilustrácie boli jednoduchšie, štylizovanejšie. Ale aj tie sa páčili.“ Svetoznámy editor Martin Dawber ich spolu s ďalšou Ivanovou tvorbou zaradil do svojej knihy s výberom najlepších módnych ilustrácií z celého sveta.


Najradšej má detaily
Možno sa pýtate, načo sú dobré fashion ilustrácie a kde sa dajú uplatniť. „Používajú sa väčšinou na blogoch, ako úvod k nejakému postu, čiže novej téme, článku. Módne blogy, ktoré sú u nás zatiaľ len v plienkach, slúžia najmä ako inšpirácia pre ľudí, ktorí sami nie sú dostatočne kreatívni. Módne ilustrácie sa používajú aj v časopisoch, no u nás takmer vôbec. Je to dosť drahé a asi ani nie je ochota. Kedysi som oslovil naše najznámejšie magazíny s ponukou svojej tvorby, no ani sa neunúvali mi odpísať.“ Zato v USA a Taliansku sú jeho kresby vyhľadávané. Najbližšie sa chystá vybudovať kontakty v Japonsku. Ivan Kasaj si svoju súčasnú prácu pochvaľuje. Robí len to, čo ho baví, a kreslí iba to, čo sa mu páči. Najradšej má rôzne zaujímavé detaily na oblečení. Ľudí si všíma aj v uliciach, dokonca v Trnave sa mu vraj tak raz za týždeň stane, že uvidí niekoho zaujímavo oblečeného. „Neposudzujem a nehodnotím ľudí podľa toho, či sú dobre alebo zle oblečení. Tiež nikoho neovplyvňujem v tom, čo by si mal dať na seba. Je to každého osobná vec.“ Ani manželku? „Tú už vôbec nie. Ona je v móde veľká individualita a má vynikajúci vkus,“ dodáva s úsmevom.

 

Dôraz kladie na detail. KRESBA: Ivan Kasaj
 

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda balík výhod
reklama
cale clinic
reklama