Boom automatov na mlieko utícha, v Trnave zostali z piatich len dva
AKTUALITY - Trnava | 22.1.2012, 14.00, Darina Kvetanová
Z piatich automatov, z ktorých si v Trnave mohli ľudia načapovať čerstvé nepasterizované mlieko, fungujú už len dva. V porovnaní s prvými rokmi prevádzky klesá predajnosť už aj v nich.
Ľubomír chodí po mlieko z automatu pravidelne. "Odkedy ho kupujeme, manželka už iné nechce," hovorí. Foto: Darina Kvetanová
Na Zavarskej ceste v areáli školského hospodárstva funguje vôbec prvý automat na mlieko v Trnave od septembra 2009. V prvom roku prevádzky si z neho ľudia v priemere za deň načapovali 890 litrov mlieka. Za prvé štyri mesiace prevádzky padol aj rekord predaja, keď zákazníci za jeden deň z automatu kúpili až 1380 litrov mlieka.
Novinka vyvolala medzi ľuďmi skutočný boom, ten však postupne utícha. „Predaj sa nám znižuje, momentálne ľudia kupujú asi 350 litrov mlieka za deň,“ hovorí riaditeľ hospodárstva Ľubomír Majerčík. „Prvotné nadšenie z automatu upadá, napriek tomu však máme stálu klientelu,“ nevidí situáciu až tak čierno. V roku 2011 predali vďaka automatu viac ako 100-tisíc litrov mlieka a zarobilo na ňom 50-tisíc eur.
Druhý funkčný automat na mlieko v Trnave prevádzkuje v obchodnom centre Max Miroslav Zelenský. Mlieko dováža z družstva vo Voderadoch. Pokles predaja v tomto automate odhaduje v porovnaní s prvým rokom prevádzky až o polovicu. „Predáme približne 80 litrov za deň,“ hovorí Zelenský. Pre nízky záujem už odstránil automaty na mlieko z OD Jednota i zo sídliska Družba. „Ten v Maxe však zrušiť neplánujem. Keďže mám verných zákazníkov, prevádzkovať automat sa mi zatiaľ ekonomicky oplatí,“ objasňuje.
Automat na mlieko už zmizol aj spred hypermarketu Tesco. Za utíchajúcim záujmom stojí podľa prevádzkovateľov lenivosť zákazníkov i fámy o zlej hygiene, ktoré sa šíria medzi ľuďmi. „Sú to klebety. U nás je hygiena stopercentná, potvrdzujú to rozbory, ktoré vykázali vynikajúce výsledky,“ argumentuje Ľubomír Majerčík. Miroslav Zelenský si zas myslí, že chýba osveta o pozitívnych účinkoch naturálneho mlieka. „Čerstvé, každý deň dovezené mlieko je jednoznačne zdravšie ako pasterizované, ktoré kupujú ľudia v obchodoch,“ dodáva Zelenský.